Sv: Förbryllad
Mitt svar på Jamtlands allra första fråga är att hon kanske är förbryllad över varför något som var snällt och odrivande helt plötsligt inte var livlöst och "ofarligt". Kanske inte rädd, men lite förbryllad, precis som du säger. Det blir lite kontrast mellan "friendly game" och "driving game". Vad vi gör är att vi tar två ytterligheter; bli kompis med hästen (friendly game) och driva med hästen (driving game); enligt Pat ska resultatet bli att man ligger mittemellan. Men för hästen kan det faktiskt verka lite konstigt att vi först är kompis och sedan driver med den; det kan ta ett tag för dem att vänja sig vid att vi beteer oss på detta sätt.
Har ni andra sett någon leka driving game med sticken?
Fokus ligger alltid på den del man vill flytta; vad man gör är att man först arbetar upp en känsla (fokus) i kroppen (hållning och blick), om hästen inte fattar ökar man genom att börja snärta i backen (men fokus ligger hela tiden på bakdelen; det är oftast fokuset, snarare än "backen" som hästen reagerar på). Att man snärtar i backen är för att man här ska stå så pass långt ifrån hästen att man leker just DRIVING game, inte något "pushing game" eller "touching game"; backen är det enda som finns att snärta i (annars viftar man bara i luften och detta ser många hästar som rent ut sagt patetiskt). Snärten i backen är hotet; d.v.s. svanspiskningen, stampningen eller upplyftningen av ett bakben hos den drivande hästen.
Sticken är till för att kunna hålla hästen på ett visst avstånd IFALL att den vill kicka; den är till av säkerhetsskäl snarare än kommunikationsanledning. Själv använder jag ingen carrot-stick eftersom jag inte riktigt heller tycker att jag behöver den (prövade använda en bambustav en gång och min då lydiga häst stod och såg ut som ett gigantiskt frågetecken och blev näst intill besviken på mig för att jag nedgraderat mig till ett sådant "verktyg").
Min egna häst gillade carrot-sticken jag gjorde
Såg mäkta intresserad ut och jag kunde göra som på skämt-teckningar (hålla den framför honom så följde han efter den). Totalfokuserad och ökade skrittempot rejält när jag ökade avståndet, höll på så i flera minuter (innan matte bestämde sig för att vi skulle försöka vara LITE mera allvarliga
). Har ingen aning om vad som rörde sig i hans huvud just då, men han var mäkta intresserad av den i alla fall. Mycket söt
Ibland så funderar jag också lite på hur "naturligt" Pats system egentligen är; men jag ser det inte som just "häst till häst", jag ser det som en brygga som kan skapas mellan häst och människa. Ibland är det kanske inte naturligt, men de resultat som ett stort antal av hans elever har nått på relativt kort tid och utan något direkt våld, de problem som försvunnit ut i sanden, tycker jag talar för sig själv. Det är kanske inte en "hästäkta" metod.
Men för att vara lite elak så måste jag faktiskt fråga vad som är naturligt med att bända fast hästens huvud i sadeln (för att lära den "one rein stop")? Det är nästan så att jag vill påstå att inspänningstyglar som "vanliga" använder är snällare.
Allt är inte naturligt, det viktiga är att det bygger en bro mellan häst och människa utan våld, utan att vara oförstående och utan att vara oartig mot hästen. Jag tycker t.ex. inte att hästar brukar leka "squeeze game" med varandra, inte heller "yo-yo game", men om man gör lekarna rätt så är de inte på något sätt elaka och de har alla ett bra syfte.