Förbrukade pass

Glimris

Trådstartare
Har genom åren avlivat några hästar men passen finns kvar. Måste man skicka hela passen eller räcker det med framsidan där regnr och beskrivningen finns?

Sv: Förbrukade pass

Jag skickade in hela passet när jag avlivade min häst nyligen. om man egentligen måste skicka in hela kan jag inte svara på, men i min hästs pass stod det iallafall att "passet skall skickas...", så jag tolkade det som att man skulle skicka det i sin helhet

Jag skickade in passet till ASVH, fick tillbaka det med en stämpe, trots att jag inte bett om att få det tillbaka. Så jag skulle tro att hela passet ska in.

Hela ska in. Sen om man får tillbaka det eller ej är olika från förening till förening, även vad de gör med det (stämplar, makulerar eller sparar)

Något som kan vara bra att tänka på är att man kommit på vid ett fler tillfällen att mindre noga räknade personer använder pass från döda hästar till passlösa hästar eller även till hästar som har eget pass men som kan vinna något på ett annat pass istället.
Så att inte skicka in eller om man får tillbaka det och inte håller noga reda på det kan det missbrukas. Vet om ett fall där två svenska pass till slaktade hästar användes helt utan deras ägares vetskap som dokumentation till passlösa hästar genom Europa. Det hade troligen även använts vid ett flertal tillfällen under flera år på detta sättet.

Så om ni har pass till döda hästar håll koll på dom.

De jag har kvar, de har jag skrivit med tuschpenna på över registersidorna att hästen är avlivad. (I början när passen kom ville liksom ingen ha in dem, så har t ex båda arabernas pass kvar, ostämplade. Men har förstört dem just för de inte på minsta vis ska kunna användas till något om de kommer på avvägar)

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Zevzan
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
402
Senast: co-SMAD4
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 784
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka