Förbränningstoaletter

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Vi kikar på lite olika lösningar till sommarstugan, avloppet måste åtgärdas men det skulle gå att hitta enklare och billigare lösningar om man bara har gråvatten och slipper avloppet från toaletten. Men då måste vi hitta en bra lösning för toaletten. ;) Eftersom vi är flera som delar stuga så är önskemålet ingen mulltoa, men förbränning kan vi tänka oss.
Är det någon som har erfarenhet av förbränningstoaletter? För och nackdelar? Vad bör vi tänka på? Eller är det enklare att kosta på ett avlopp som klarar även toaletten? :D

Jag har en frysförbränningstoalett av märket Cinderella, inga nackdelar. Används året runt av en person.
Den har jag kikat på faktiskt, den är alltså så bra som de påstår i sin reklam? ;) Det som tilltalade med den var att man kunde vara rätt många utan att det ställde till problem. :D Många andra var man tvungna att vänta rätt länge mellan varje besökare vilket kan ställa till problem.

Jag jobbar med enskilda avlopp och har stött på en del som har förbränningstoalett när jag varit ute. Alla som jag talat med har varit väldigt nöjda med den lösningen. Det enda negativa som jag kan komma på är väl att man måste instruera sina besökare om hur den ska användas. Vi brukar inte rekommendera den om man ex har ett hus som ska hyras ut eller så. Men annars ser jag bara fördelar.

@vallhund Rekommenderar inte Aquatron. Aquatron är onödigt avancerat och krångligt system som inte har de miljöfördelar som utlovas, i mitt tycke. Mycket krångel med de anläggningarna enligt min erfarenhet och även slamtömmaren i kommunen jag jobbar säger detta. Det finns betydligt bättre alternativ.

Jag jobbar med enskilda avlopp och har stött på en del som har förbränningstoalett när jag varit ute. Alla som jag talat med har varit väldigt nöjda med den lösningen. Det enda negativa som jag kan komma på är väl att man måste instruera sina besökare om hur den ska användas. Vi brukar inte rekommendera den om man ex har ett hus som ska hyras ut eller så. Men annars ser jag bara fördelar.

@vallhund Rekommenderar inte Aquatron. Aquatron är onödigt avancerat och krångligt system som inte har de miljöfördelar som utlovas, i mitt tycke. Mycket krångel med de anläggningarna enligt min erfarenhet och även slamtömmaren i kommunen jag jobbar säger detta. Det finns betydligt bättre alternativ.
Vi är tre "familjer" som delar på stugan så det finns inte så mycket utrymme för uthyrning. ;) Gäster på besök kan man instruera! :D Kul att det verkar fungera bra! Det underlättar avloppsdelen också, vi har väntat på beslut från kommunen eftersom de har sagt att vi eventuellt skulle bli tvingade att koppla på oss på det kommunala avloppet men nu har beskedet kommit att vi inte kommer att bli det, alltså måste vi hitta en lösning som fungerar för oss. Avloppet är över 50 år gammalt och fungerar rätt dåligt. :cautious: Jag hoppas att jag får igenom minireningsverk den här gången. :D Speciellt om det bara kommer att bli gråvatten så känns det som en väldigt enkel lösning! :D

Den enda erfarnehet jag har är en fb vän som har en. H*n lägger ut kopiösa summor på att laga toaletten och konstaterar att h*n kunnat gräva avlopp för de summorna. Vad det är för märke vet jag inte men jag rekomenderar att kolla kvaliteten på systemet ordentligt.

Vi är tre "familjer" som delar på stugan så det finns inte så mycket utrymme för uthyrning. ;) Gäster på besök kan man instruera! :D Kul att det verkar fungera bra! Det underlättar avloppsdelen också, vi har väntat på beslut från kommunen eftersom de har sagt att vi eventuellt skulle bli tvingade att koppla på oss på det kommunala avloppet men nu har beskedet kommit att vi inte kommer att bli det, alltså måste vi hitta en lösning som fungerar för oss. Avloppet är över 50 år gammalt och fungerar rätt dåligt. :cautious: Jag hoppas att jag får igenom minireningsverk den här gången. :D Speciellt om det bara kommer att bli gråvatten så känns det som en väldigt enkel lösning! :D
Minireningsverk för gråvatten bör inte vara några problem. Det är inte samma reningskrav för gråvatten som för avloppsvatten från WC. De lösningar som finns idag är väldigt bra men kräver ju ofta att man som fastighetsägare själv gör lite underhåll. Så länge avloppet är rätt dimensionerat för vattenmängden så brukar det fungera bra när det gäller bet-vatten.

Minireningsverk för gråvatten bör inte vara några problem. Det är inte samma reningskrav för gråvatten som för avloppsvatten från WC. De lösningar som finns idag är väldigt bra men kräver ju ofta att man som fastighetsägare själv gör lite underhåll. Så länge avloppet är rätt dimensionerat för vattenmängden så brukar det fungera bra när det gäller bet-vatten.
Ja jag har också förstått att det är lättare när det "bara" är gråvatten, det kommer att bli jag och min man som får ta det övergripande ansvaret för avloppet så vi har en rätt stor bestämmande rätt. :angel: Men en av de andra familjerna vägrar mulltoa av något slag så det får vi räkna bort.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 014
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka