Förböjning??

S

sisu

Förklara för mig varför det ska böjas så mycket, och varför det är sån fokus på framdelen och halsen??

Sv: Förböjning??

Jag vet inte om det är halsen det är fokus på, kanske snarare bakbenen. Jag är absolut inte kunnig nog att svara, men kan tänka mig att om man överböjer hästen, även om bogen faller ut, är det lättare att komma åt bakbenen och få dem att komma under hästen.

Med min nya kallblodstravare är jag tvungen att överböja lite för att hon ska förstå att hon ska träda under med bakbenen. När hon sedan kopplar ihopa mina vikt och benhjälper med att flytta åt sidan kan jag minska böjningen på halsen.

Men jag kan ha fel...

sisu skrev:
Förklara för mig varför det ska böjas så mycket, och varför det är sån fokus på framdelen och halsen??

Jag har hittills inte träffat på någon framstående tränare som förespråkat att man ska förböja hästen (däremot en del wannabes som tolkat saker och ting lite tokigt, se stycket nedan). Har träffat på ett gäng westerntränare som haft som träningsmetod att binda fast hästens huvud i svansen, och sen finns det väl någon rollkursvariant som är lateral också.

Fokuset på framdelen bland orutinerade ryttare kommer sig väl av att det krävs mindre kunskap för att se "om det händer något" i framänden än i bakänden på en häst. Vore det tvärtom skulle det inte vara så lönsamt att sälja skarpa bett och hjälptyglar...

Att man rider med böjd häst är för att hästen lättare ska sätta under sig inre bak. Fokus har man (i alla fall jag) på bakbenen samt överlinjen. INTE på framdelen.

*knapplån*

Håller med, men viss fokus har man ändå på framdelen.
Det kan ju vara trevligt att slänga ett öga på t.ex. ganasch och halsen där så att hästen inte ställer sig utåt trots att den är böjd inåt.

Fokus tycker jag ska vara lika mycket på alla delar hos hästen. Först då får man ju en helheltsbild.

Sedan håller jag med Svea om att det mer är nybörjare eller liknande som överböjer allt och alla.
Visst kanske man kan få stretching ur det, men då får man vara medveten om att det är det man gör och inte att man utbildar hästen.

Angående varför man överböjer så måste jag lägga till en annan syn på det - jag tycker det är ganska enkelt själv att hamna i fällan att jag böjer lite för mycket (så att hästen viker av i sista halskotan/första bröstkotan), för att det ger eftergift. Jag har överhuvudtaget ganska lätt att bli lurad av eftergifter - jag har lätt att hamna i fällan att det som känns lätt, är rätt.
Jag har haft lite samma problem med slutorna - där jag lätt ber om "för mycket" tvärning - just för att det ger en sorts känsla av "eftergift" för skänkeln när hästen viker in rumpan. :crazy:

Men det ska inte vara lätt att rida - det är när man är på gränsen till katastrof, när det är som svårast och man "balanserar på en tvättlina", som det är som bäst :D

Jag vet inte om jag är ensam om detta. :confused:
Men jag kan förstå varför "nybörjare" lätt hamnar i det där överböjda med lusiga hästar som inte går fram (utifrån mina egna erfarenheter) - det känns ENKELT och LÄTT att göra så. Men i och med att jag är medveten om att jag är lättlurad så har jag också blivit väldigt noga med att ha ett gäng "kontroll-övningar" på lager - där jag inte KAN lura mej själv, där jag kan upptäcka om jag hamnat i fällan igen. Problemet med att förböja är ju att det inte går att GÖRA något med en förböjd häst - den kan inte vara mellan hjälperna och den kan inte vara följsam.

Bá en tanke...

svea skrev:
Jag har hittills inte träffat på någon framstående tränare som förespråkat att man ska förböja hästen (däremot en del wannabes som tolkat saker och ting lite tokigt, se stycket nedan).
Enda gången jag har tittat på en "framstående tränare" inom AR (elev till Den Store Gurun och Riddare med flera ringar) så var det ett väldigt fokus på att skritta runt med överböjd hals. En elev som red där för första gången fick i princip inga andra instruktioner alls, än att dra i innertygeln och förböja halsen ordentligt. Och hon var så nöjd med lektionen, med att ha fått vägledning om hur hon ska jobba sin häst, så hon kommer nog fortsätta skritta runt och böja halsen.

Med tanke på vad du just skrev så var det inte så svårt att räkna ut vem tränare var om det var en svensk.
Finns nämligen bara två kvinnliga riddare med flera ringar i Sverige.

Om det är den jag tror det är så är jag lite förvånad för jag har bara hört gott om henne. Men å andra sidan har jag inte kollat på en lektion för henne själv så.

Är det den andra personen ska jag inte säga något för jag har nollkoll på henne.

Antalet ringar är jag inte helt 100 på, men jag har för mig det var flera.

Jag blev också förvånad, eftersom jag hört gott om tränaren och förväntade mig något annat.

De som ridit flera lektioner förböjde i och för sig inte på riktigt samma sätt. De lektionerna liknade mer en "vanlig dressyrträning" (övertempo i dålig balans, skolor och lite piff-försök).

Besviken blev jag också på att man måste betala för att titta på lektionerna, och inte fick mer än korta, irriterade svar när man ställde frågor.

Förhoppningsvis hade tränaren bara en dålig dag.

Genom böjningen så sätter hästen under sitt inre bakben och stretchar utsidans muskler. Att böja hästen med ordentlig undersatt bakben gör hästens förmåga till kordination bättre och man får fram rakriktingen och liksidigheten på så sätt. Att förböja handlar det inte om, och som med all typ av ridning kan man göra för mkt eller för lite.
Läs gärna på http://www.levad.nu/markus/#bok
Där står det ingående förklarat angående böjningen!

/cj

Aha läste kvinnlig tränare.
Fast det ökar bara valet med ett eftersom det bara finns en manlig tränare i Sverige som har ringar och han är en blandning av AR och engelskt. Eller hur man nu ska se på det.
Han vill iaf inte helt förknippas med AR det vill inte en av kvinnorna jag pratade om heller för den delen.

Fast det är alldeles för vanligt förekommande att det är så på träningar. Det är precis som att vissa ser att de kan göra pengar på att inte göra nåt. :(

Med min nya kallblodstravare är jag tvungen att överböja lite för att hon ska förstå att hon ska träda under med bakbenen.
Hur vet man skillnaden på att hästen förstår och inte rent fysiskt kan utföra det man ber om -utan överböjer därför att det är det enda som fungerar, fast det kanske inte är det man vill åt, så är det i stunden enda alternativet och då tror man ju att man rider som det är tänkt?
*bara en tanke*
När hon sedan kopplar ihopa mina vikt och benhjälper med att flytta åt sidan kan jag minska böjningen på halsen.
Så det har ingenting med styrka, balans och koordination att göra?? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag är ensam om detta. :confused:
Jag tror inte det.

Men jag kan förstå varför "nybörjare" lätt hamnar i det där överböjda
Ja, både nybörjarhästar och nybörjarmänniskor.

Precis som med Yoga, tror jag att det är.
Vissa tror att dom gör övningen rätt bara för att dom böjer sig så att det ser någolunda rätt ut. Att sedan inte muskler, andning och fokus ligger där det ska dvs. kroppen jobbar som den ska, verkar ha liten betydelse.

Undrar man så "klarar ni den första positionen i denne övning före ni går vidare till andra och slutligen tredje", så blir folk förnärmade och kan inte förstå vad man pratar om, dom gör ju rätt, det ser väl även jag...

Det enda positiva som jag kan se i det hela, med överböjningen, är att man kan träna andning och avslappning tillsammans med hästen, men inte styrka, koordination eller fokus.:)

Framdelen och halsen får ett (ofrivilligt?) fokus om bakdelen inte fungerar som den borde, tror jag. ;)

Nja, hästen kan göra en ok öppna om jag arbetar henne i handen. Det är svårt (för mig) att kunna sjustera över markhjälperna till hjälper från ryggen.

Hon förstår inte att hon ska flytta åt sidan om jag (sätter om till öppna) vrider mitt bäcken och axlar som hjälper till en öppna (jag har väldigt svårt för att förklara) Hon förstår heller inte om jag lägger på benet lite. Därför överböjer jag för att göra det lättare för mig. Jag kan numera överböja (jag pratar om 1decimeter eller så inte hela halsen åt sidan) de första stegen och sedan lura in henne i en mer rätt öppna. Hon pustar och stånkar och jag ser det som att hon tycker det är jobbigt. Och detta tillsammans med att jag känner hennes inre bakben träda under, borde vara ett tecken på att det är en någorlunda bra öppna jag rider, ur hennes utgångspunkt. Jag bryr mig än så länge inte ett dugg om hur huvudet är. Bara att hon inte tiltar det åt sidan, vilket hon inte gör.

Intressant!
Nja, hästen kan göra en ok öppna om jag arbetar henne i handen. Det är svårt (för mig) att kunna sjustera över markhjälperna till hjälper från ryggen.
Hur mycket hjälper ska man behöva ge på en häst som är stark nog och samtidigt inte sliter med onödiga blockringar, för att klara av den uppgift man begär av den, -att gå i en öppna med ryttare, undrar jag. :smirk:

Hon förstår inte att hon ska flytta åt sidan om jag (sätter om till öppna) vrider mitt bäcken och axlar som hjälper till en öppna (jag har väldigt svårt för att förklara) Hon förstår heller inte om jag lägger på benet lite.
Och det är du helt säger på? Att hon inte förstår.:confused:

Hästen söker harmoni, och vill göra som oss, jag tror att det ligger i något helt annat än att hon förstår -så länge du arbetar från marken och tycker att det fungerar och sedan sitter upp och inte får hästen att flytta sig när du ändrar dig kropp.

Vad tror du att det kan bero på om hon faktiskt förstår, men inte gör som du vill?

Jag säger inte detta för att provocera dig, utan jag tror nämligen inte att kallblodstravare är så dumma, -att dom inte förstår.

Därför överböjer jag för att göra det lättare för mig.
Ja, men blir det lättare för hästen?

Hon pustar och stånkar och jag ser det som att hon tycker det är jobbigt.
Gör hon detta genom hela träninge, även helt från början av träningen?
Bara när du sitter på ryggen eller även under markarbete?

Och detta tillsammans med att jag känner hennes inre bakben träda under, borde vara ett tecken på att det är en någorlunda bra öppna jag rider, ur hennes utgångspunkt.
Så tillvida hennes fysik tillåter det arbetet du utför, ja.
Jag har aldrig hört mina hästar pusta och stånka för att gå lite öppna från marken.
Varför tror du att övningen är så krävande för din häst?
Tror du att den är mer krävande för din häst än för andra hästar?
Jag bryr mig än så länge inte ett dugg om hur huvudet är. Bara att hon inte tiltar det åt sidan, vilket hon inte gör.
Du bryr dig inte om huvudet, men du underlättar genom att överböja halsen en aning.
Vad händer då i kopplingen mellan huvudet och halsen, i nacken och vad händer i bakre delen av ryggen?

Rikkan skrev:
Jag har aldrig hört mina hästar pusta och stånka för att gå lite öppna från marken.
Varför tror du att övningen är så krävande för din häst?
Tror du att den är mer krävande för din häst än för andra hästar?

Oj, oj, oj... Det här var mycket att smälta på en gång. För det första rider jag på henne när hon pustar och stånkar. Detta är inte från marken. Jag tror den är krävande för att hon aldrig jobbats på detta sätt tidigare och att hon är i dålig kondition. Och jag tror inte att hon gått så mycket med ryttare. Om det är mer krävande för henne, än för en annan häst utan kondition och som inte jobbats tidigare...Nej. Men mer krävande för henne än för min andra häst JA. Då han är tränad och riden mer.

Jag vill tillägga att jag rider henne högst 10-15 min i skritt. Det dör hon inte av, även om hon får pusta lite. Hon pustar i regel när hon får sätta inre bak under sig, men även när jag skrittar henne på volten med framåt neråtsökning. Jag tror egentligen inte det endast handlar om att hon tycker det är jobbigt, jag ser det som positivt stånkande. Som kommunikation mellan oss. Ofta kommer det ett långt "hrrrr" eller en suck efter att hon gör något bra och hon får beröm.

Rikkan skrev:
Hur mycket hjälper ska man behöva ge på en häst som är stark nog och samtidigt inte sliter med onödiga blockringar, för att klara av den uppgift man begär av den, -att gå i en öppna med ryttare, undrar jag.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar här?

Hur sätter du din kropp för att få hästen i en öppna? SKer det telepatiskt på en ny häst? ;)

Rikkan skrev:
Och det är du helt säger på? Att hon inte förstår.

Jag tycker du markerar ord lite väl mycket... Hon förstår inte...jag kan inte förmedla... so what.. Kommunikationen finns inte riktigt än,
då.

Rikkan skrev:
Vad tror du att det kan bero på om hon faktiskt förstår, men inte gör som du vill?

Igen, du går lös på ett ord...:smirk:

Rikkan skrev:
Du bryr dig inte om huvudet, men du underlättar genom att överböja halsen en aning.
Vad händer då i kopplingen mellan huvudet och halsen, i nacken och vad händer i bakre delen av ryggen?

Jag repeterar: I de första stegen ja, sedan rätar jag ut henne och hon fortsätter gå några steg i vad jag tror (och nästan vet, fast här finns det ju så många som vet bättre) är en någorlunda korrekt öppna, ur hennes utgångspunkt. Det är ju så klart ganska lite tvärning på den.

Även om jag inte rider helt korrekt, försöker jag i allafall olika saker. Jag tycker det går bättre och bättre med denna häst. Hon var från början mycket stressad och kunde inte ens sänka huvudet nu kan jag rida henne barbacka i kapson/sidepull och få henne att söka framåt i lugn takt. Jag har inte spö på henne då det stressar henne så fruktansvärt. Därför är det också svårt att korrigera bakbenen när jag rider. Jag strävar inte efter perfektion och jag tycker inte det gör så mycket om jag överböjer ett par steg i öppna. Det är ju inte så att jag sitter och rollkurar med kandar och överböjer sidan samtidigt. Eller att jag har halsen är hopadragen som ett dragspel medan kroppen hasar efter hängandes i halsen. Hon behöver ha huvudet ganska mycket över lod för att klara gå under med inner i öppnan. Jag tycker att det är ok att rida så. Faktiskt mycket snällt. Om hon sedan tar två steg med huvudet lite mer åt sidan, bryr jag faktiskt mig inte om.

Och jag tror verkligen inte att kallblodstravare är dumma :confused: min dam ligger nog lika eller något över min PRE i intelligens.

Jag vill tillägga att jag rider henne högst 10-15 min i skritt. Det dör hon inte av, även om hon får pusta lite. Hon pustar i regel när hon får sätta inre bak under sig, men även när jag skrittar henne på volten med framåt neråtsökning.
Det får vi väl hoppas, för din skull, att hon inte dör...:D

10 -15 minuter kan vara lagom för en otränad häst, men det kan ju även vara alldeles för mycket, beroende på ryttarens krav och hästens kondition, vilket du givetvis vet. ;)
Gör hästen något annat för att stärka sin kropp och släppa sina spänningar?

Jag tror egentligen inte det endast handlar om att hon tycker det är jobbigt, jag ser det som positivt stånkande.
Vilken tur! Min häst stånkar eller sjunger när den är trött i ryggen.

Som kommunikation mellan oss. Ofta kommer det ett långt "hrrrr" eller en suck efter att hon gör något bra och hon får beröm.
Brukar du avsluta när hon gjort något bra, eller forstätter du träna?

Hur sätter du din kropp för att få hästen i en öppna?
SKer det telepatiskt på en ny häst? ;)
Jag undrar om du grundtränar hästen så att den orkar det du begär, eller om du begär något som hästen pressar igenom på ren envishet för att behaga dig?

Jag tycker du markerar ord lite väl mycket... Hon förstår inte...jag kan inte förmedla... so what.. Kommunikationen finns inte riktigt än, då.
Jag märker inte ord, vi pratar om olika saker. Du om hur du rider din häst och jag om hur din häst rids av dig.
Kommunikation? Kommunikation!
Den kommunikation som du sänder, men även den kommunikation som du inte tar imot från hästen samt den kommunikation som kommer ifrån hästen, som du gör en engen tolkning på.

Det kan säkert fungera att kommunisera rent telepatiskt, men på min planet så gör vi inte enbart det...:D

Igen, du går lös på ett ord...:smirk:
Nej, jag ser det ur hästens synvinnkel och du ser det ur ryttarens synvinkel. Och därför så upplever du det så.

Och jag tror verkligen inte att kallblodstravare är dumma :confused: min dam ligger nog lika eller något över min PRE i intelligens.

Hon kan inte förstå dig men är inte dum, säger du.
Då borde det väl innebära att hon har inte kraft, smidighet eller koordination till att orka följa dina kroppsrörelser?

Jag tror att din häst förstår dig, för annars innebär det ju att hon, eller du, har skador eller svagheter som gör att hennes kropp inte är anpassningsbar efter dom kommandon du utför.

För eftersom du säger att du inte tränar så att hon dör, och den uppgiften du begär, när du sätter dig i en öppna och upplever att inget händer, upplevs som kommunikationsbrist från hennes sida.
Så funderar jag ju givetvis vad det är för slags kommunikation du har till din häst och vilka krav du ställer, samt i vilket skick din häst är och vilken hänsyn du tar till detta.

Jag vill gärna höra varför man tränar som man gör och vad man upplever när man tränar, även ur hästens synvinkel.

Det är för mig helt ointressant att bara höra hur ryttaren tänker och inte ser hur man själv bidrar till att skapa en brist i kommunikationen, bara för att hästens hälsa är mindre viktig än själva ridningen.

Det är därför jag ställer frågor, inte för att märka ord.:banana:

Jag tycker du har en väldigt aggressiv ton.

Du har inte sett mig rida men förutsätter att jag inte vet vad jag sysslar med. Du skriver till exempel att jag inte kan ta emot kommunikation från hästen, nehe, har du sett min häst? Vet du vem jag är, och hur jag rider?

Det du försöker förmedla går inte fram, på grund av jag blockeras av ditt opedagogiska sätt att skriva. Det är synd tycker jag, för du har säkert massvis att dela med dig av. Många gånger när man lärt sig något och är ganska bra på det, så tror man att detta är den enda vägen. Men allt eftersom, så inser man att man egentligen ingenting vet... Kanske något värt att tänka på. ;)

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 752
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?