S
sisu
Förklara för mig varför det ska böjas så mycket, och varför det är sån fokus på framdelen och halsen??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sisu skrev:Förklara för mig varför det ska böjas så mycket, och varför det är sån fokus på framdelen och halsen??
Enda gången jag har tittat på en "framstående tränare" inom AR (elev till Den Store Gurun och Riddare med flera ringar) så var det ett väldigt fokus på att skritta runt med överböjd hals. En elev som red där för första gången fick i princip inga andra instruktioner alls, än att dra i innertygeln och förböja halsen ordentligt. Och hon var så nöjd med lektionen, med att ha fått vägledning om hur hon ska jobba sin häst, så hon kommer nog fortsätta skritta runt och böja halsen.svea skrev:Jag har hittills inte träffat på någon framstående tränare som förespråkat att man ska förböja hästen (däremot en del wannabes som tolkat saker och ting lite tokigt, se stycket nedan).
Hur vet man skillnaden på att hästen förstår och inte rent fysiskt kan utföra det man ber om -utan överböjer därför att det är det enda som fungerar, fast det kanske inte är det man vill åt, så är det i stunden enda alternativet och då tror man ju att man rider som det är tänkt?Med min nya kallblodstravare är jag tvungen att överböja lite för att hon ska förstå att hon ska träda under med bakbenen.
Så det har ingenting med styrka, balans och koordination att göra??När hon sedan kopplar ihopa mina vikt och benhjälper med att flytta åt sidan kan jag minska böjningen på halsen.
Jag tror inte det.Jag vet inte om jag är ensam om detta.
Ja, både nybörjarhästar och nybörjarmänniskor.Men jag kan förstå varför "nybörjare" lätt hamnar i det där överböjda
Hur mycket hjälper ska man behöva ge på en häst som är stark nog och samtidigt inte sliter med onödiga blockringar, för att klara av den uppgift man begär av den, -att gå i en öppna med ryttare, undrar jag. :smirk:Nja, hästen kan göra en ok öppna om jag arbetar henne i handen. Det är svårt (för mig) att kunna sjustera över markhjälperna till hjälper från ryggen.
Och det är du helt säger på? Att hon inte förstår.Hon förstår inte att hon ska flytta åt sidan om jag (sätter om till öppna) vrider mitt bäcken och axlar som hjälper till en öppna (jag har väldigt svårt för att förklara) Hon förstår heller inte om jag lägger på benet lite.
Ja, men blir det lättare för hästen?Därför överböjer jag för att göra det lättare för mig.
Gör hon detta genom hela träninge, även helt från början av träningen?Hon pustar och stånkar och jag ser det som att hon tycker det är jobbigt.
Så tillvida hennes fysik tillåter det arbetet du utför, ja.Och detta tillsammans med att jag känner hennes inre bakben träda under, borde vara ett tecken på att det är en någorlunda bra öppna jag rider, ur hennes utgångspunkt.
Du bryr dig inte om huvudet, men du underlättar genom att överböja halsen en aning.Jag bryr mig än så länge inte ett dugg om hur huvudet är. Bara att hon inte tiltar det åt sidan, vilket hon inte gör.
Rikkan skrev:Jag har aldrig hört mina hästar pusta och stånka för att gå lite öppna från marken.
Varför tror du att övningen är så krävande för din häst?
Tror du att den är mer krävande för din häst än för andra hästar?
Rikkan skrev:Hur mycket hjälper ska man behöva ge på en häst som är stark nog och samtidigt inte sliter med onödiga blockringar, för att klara av den uppgift man begär av den, -att gå i en öppna med ryttare, undrar jag.
Rikkan skrev:Och det är du helt säger på? Att hon inte förstår.
Rikkan skrev:Vad tror du att det kan bero på om hon faktiskt förstår, men inte gör som du vill?
Rikkan skrev:Du bryr dig inte om huvudet, men du underlättar genom att överböja halsen en aning.
Vad händer då i kopplingen mellan huvudet och halsen, i nacken och vad händer i bakre delen av ryggen?
Det får vi väl hoppas, för din skull, att hon inte dör...Jag vill tillägga att jag rider henne högst 10-15 min i skritt. Det dör hon inte av, även om hon får pusta lite. Hon pustar i regel när hon får sätta inre bak under sig, men även när jag skrittar henne på volten med framåt neråtsökning.
Vilken tur! Min häst stånkar eller sjunger när den är trött i ryggen.Jag tror egentligen inte det endast handlar om att hon tycker det är jobbigt, jag ser det som positivt stånkande.
Brukar du avsluta när hon gjort något bra, eller forstätter du träna?Som kommunikation mellan oss. Ofta kommer det ett långt "hrrrr" eller en suck efter att hon gör något bra och hon får beröm.
Jag undrar om du grundtränar hästen så att den orkar det du begär, eller om du begär något som hästen pressar igenom på ren envishet för att behaga dig?Hur sätter du din kropp för att få hästen i en öppna?
SKer det telepatiskt på en ny häst?
Jag märker inte ord, vi pratar om olika saker. Du om hur du rider din häst och jag om hur din häst rids av dig.Jag tycker du markerar ord lite väl mycket... Hon förstår inte...jag kan inte förmedla... so what.. Kommunikationen finns inte riktigt än, då.
Nej, jag ser det ur hästens synvinnkel och du ser det ur ryttarens synvinkel. Och därför så upplever du det så.Igen, du går lös på ett ord...:smirk:
Och jag tror verkligen inte att kallblodstravare är dumma min dam ligger nog lika eller något över min PRE i intelligens.