Sv: Förböja hästen i nacken
Jag har själv ridit med den båda på min egen häst och på ridskola. Har även sett en del privatryttare använda sig av den. Jag har fått uppfattningen att den är ganska utbredd.
Min historia med min lilla ponny hänger på ett sätt ihop med den här metoden. Jag red för en tränade som förespråkade just denna metod på en foderhäst när jag bestämde mig för att köpa egen ponny på denna tränares inrådan. Ponnyn hade gått upp till LA:5 (tränade medelsvår och var alltså ganska välutbildad och fin, och "uppvuxen" med "lossa i innertygeln"-tekniken).
Jag fortsatte att rida för denna tränare som alltså tränat min ponny med ägaren innan, och jag lärde mig att släppa på yttertygeln och korta innertygeln. Hon beskrev att man skulle ta innertygeln mot knät och krama med den där.
Syftet med metoden var enligt henne att "göra hästens sidor mjuka" och hon använde uttrycket "lossa" väldigt mycket. Hon ville få hästens huvud att alltid gå med tygeln oavsett vad man gjorde med tyglarna.
Oavsett hur illa man satt och hur hästen kände sig skulle man kunna kontrollera dess huvud. Hästen håller ju balansen med halsen, och jag kände mig inte riktigt mogen att ha såpass stor kontroll över hästens balans så jag slutade rida för denne tränare.
När jag sett folk rida med den här metoden har alltid deras syfte varit att få hästen att slappna av i halsen så att den följer tygeln helt. Ryttaren bestämer längden på halsen oavsett hur formen ser ut i övrigt.
Nu rider jag istället så att hästen får söka sig fram till handen och själv bestäma form utefter vilken samlingsgrad den har. Det känns snällare att möta upp hästen i den form den vill gå i istället för att bestäma var hästen ska gå med huvudet. Den metoden lyckas jag dock inte alltid med, och då blir det mer innertygel
.
Jag respekterar dock er som rider med hjälp av att lossa på innertygeln. Om den inte verkar bakåt tror jag den kan vara ett vettigt alternativ. Men att, som jag gjort, leda mot knät och sedan dra ("krama") tygeln bakåt känns som dålig ridning för mig.