Förböja hästen i nacken

Sv: Förböja hästen i nacken

Har nog aldrig kramat vid ledande... inte på min häst, men kan tänka mig att en häst som inte vill "släppa till" och biter sig fast kan man krama lite snabbt/kort.. ?

Om jag vore häst och fick en ryttare på mig som genom att dra ett hårt tygeltag i munnen på mig för att få mig att lossna i halsen skulle jag först kämpa emot den råa behandligen.

Men det är absolut inte meningen att man ska sitta och dra med hårda tygeltag!!!, utan man ska vara mjuk i handen och det ska fungera som en slags stretching i halsen. Mitt ena russ kan man behöva mjuka upp på detta sätt ibland då han är extra stel.

Jag har själv ridit med den båda på min egen häst och på ridskola. Har även sett en del privatryttare använda sig av den. Jag har fått uppfattningen att den är ganska utbredd.

Min historia med min lilla ponny hänger på ett sätt ihop med den här metoden. Jag red för en tränade som förespråkade just denna metod på en foderhäst när jag bestämde mig för att köpa egen ponny på denna tränares inrådan. Ponnyn hade gått upp till LA:5 (tränade medelsvår och var alltså ganska välutbildad och fin, och "uppvuxen" med "lossa i innertygeln"-tekniken).

Jag fortsatte att rida för denna tränare som alltså tränat min ponny med ägaren innan, och jag lärde mig att släppa på yttertygeln och korta innertygeln. Hon beskrev att man skulle ta innertygeln mot knät och krama med den där.

Syftet med metoden var enligt henne att "göra hästens sidor mjuka" och hon använde uttrycket "lossa" väldigt mycket. Hon ville få hästens huvud att alltid gå med tygeln oavsett vad man gjorde med tyglarna.

Oavsett hur illa man satt och hur hästen kände sig skulle man kunna kontrollera dess huvud. Hästen håller ju balansen med halsen, och jag kände mig inte riktigt mogen att ha såpass stor kontroll över hästens balans så jag slutade rida för denne tränare.

När jag sett folk rida med den här metoden har alltid deras syfte varit att få hästen att slappna av i halsen så att den följer tygeln helt. Ryttaren bestämer längden på halsen oavsett hur formen ser ut i övrigt.

Nu rider jag istället så att hästen får söka sig fram till handen och själv bestäma form utefter vilken samlingsgrad den har. Det känns snällare att möta upp hästen i den form den vill gå i istället för att bestäma var hästen ska gå med huvudet. Den metoden lyckas jag dock inte alltid med, och då blir det mer innertygel :crazy:.

Jag respekterar dock er som rider med hjälp av att lossa på innertygeln. Om den inte verkar bakåt tror jag den kan vara ett vettigt alternativ. Men att, som jag gjort, leda mot knät och sedan dra ("krama") tygeln bakåt känns som dålig ridning för mig.

Men det är absolut inte meningen att man ska sitta och dra med hårda tygeltag!!!, utan man ska vara mjuk i handen och det ska fungera som en slags stretching i halsen. Mitt ena russ kan man behöva mjuka upp på detta sätt ibland då han är extra stel.

Jag svarade på totolas inlägg med "extrema metoder". Iofs vet jag inte riktigt vad hon menar med extrema metoder, men jag har sett många ridskoleryttare som definierar just dessa som hårda tygeltag och drog kanske därmed en förhastad slutsats.

Jag vet inte vilken idiot till tränare som förespråkar att man ska fokusera på hästens huvud till 100% och inte bry sig om hur resten av hästen går och om hur ryttaren sitter. Dessutom anser jag att det är skillnad mellan DRA i tygeln och hålla tygeln ledande, statiskt inåt tills hästens halsmuskel ger efter så man sedan kan börja plocka upp ett stadigare stöd på yttertygeln.

Har dessutom blivit skolad på det sättet att man inte ska korta någon av tyglarna utan fortfarande har kvar stödet på yttertygeln men leda med inner tills hästen ger efter = eftergift.

Nja, självklart vill man ha som mål att endast använda fina tygelhjälper eller inga alls, men även hästar som kräver tuffare hjälper (som inte är 100% fräscha t ex) vill man ju ha i bra form. Hästarna sliter mindre på sig då, därför anser jag att kan man lära hästen gå avslappnat trots småkrämpor så ska man göra det.

Jag tror INTE det är en senväg, men även den "hårdare" metoden kräver såklart teknik annars är det en senväg på samma sätt som jag tycker den snälla vägen kan vara en senväg.
Jag ser det som att om man ger motstånd och lär hästen att det lönar sig att slappna av så blir det ungefär som när man själv gör avslappningsövningar - man spänner först hårt för att sen lära sig slappna av. Men det är ju förutsatt att man vet vart man vill och behöver få avslappning. Att DRA tycker inte jag heller i regel är en bra teknik, däremot "hacka", krama, exentuellt fixera handen (men bara i just detta syfte, aldrig som utgångsläge), och dylikt brukar ge bättre resultat. Förutsatt att man vet vilka muskler man vill komma åt och hur man kommer åt dessa, och förutsatt att man har så bra känsla och timing att man kan ge eftergift vid rätt tillfällen och anpassa styrka efter hur mjuk hästen är.

Jag skulle inte heller gillat ridlärarens instruktioner. Och jag håller inte med rabarber. En häst ska inte tvingas till att stretcha genom byrska tygeltag.

Vem har sagt något om bryska tygeltag? Som jag skrev i inlägget ska handen och hela armen vara elastisk och flexibel. Det handlar ju om att visa hästen, här vill jag att du ska vara just nu. Ger du efter så ger jag efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka