Förböja hästen i nacken

L

_Liljan

Red lektion på en häst som inte direkt är så lättriden, man msåte verkligen rida och jobba igång honom mkt för att han ska gå bra.
Och han hade inte huvet där där det brukar vara när han går bra, så min ridlärare säger att jag ska (rider på volt) leda med innerhanden och förböja honom i halsen så han verkligen BÖJER halsen innåt, och skänkla på med innerskänkeln, och den när han ger efter ska jag lätta i handen...

:crazy:
Det kändes verkligen inte rätt mot hästen att sitta och göra så... jag tycker man inte ska göra så mycket med händerna när man rider! Det är ju sitsen och resten som ska göra jobbet.

Men så tänker jag, hon är ju faktist Utbildad ridlärare, hur kan hon ha så fel isåfall? Tycker jag fel?
:(

Sista 15 minutrarna gick han jättebra

Sv: Förböja hästen i nacken

Varför frågade du inte ridläraren? :confused: Vitsen är ju att du ska veta VARFÖR du gör något, inte bara göra det för att ridläraren säger det. Det är ju svårt för någon på internet att via din beskrivning veta vad din ridlärare hade för syfte med sin övning.

Nirak

Vitsen var att få hästen att mjukna

Det du gjorde var helt enkelt att du stretchade honom för att få honom att bli mjukare. Om du tänker att du stretchar dig själv, så behöver du ju överdriva rörelsen så att det stramar lite i muskeln, tillslut kan du slappna av i det läget utan att det stramar. Det är samma sak du gör med hästen.
Du använde dig av samsidiga hjälper. Hästen ska lyssna på ledande och ställande tygeltag, för att hästen inte ska gå in mot mitten måste du använda innerskänkel. Hästens framdel kommer in och hästen kortar sin innersida och får stretcha ut sin yttersida.

När hästen är uppmjukad i sina muskler kan du gå över till nästa steg. Där du börjar påverka yttersidan och använda dig mer av diagonala hjälper med stöd på yttertygeln och få hästen att forma sig runt innerskänkeln.

Att använda tygeltag när du rider är inte farligt, men man måste vara noga med att man ger eftergift när hästen gör rätt, precis som din ridlärare säger. En helt stum hand i ett statiskt läge kan vara mer obehagligt för hästen än en mjuk flexibel hand.

Tackaar!!!
Jag tyckte jag mest satt och drog i honom, men det kanske jag inte gjorde då..

Jag skulle inte heller gillat ridlärarens instruktioner. Och jag håller inte med rabarber. En häst ska inte tvingas till att stretcha genom byrska tygeltag. Man vet ju inte varför den är stel. Kanske har den ont, och om så är fallet för man nog inte rätt i att tvinga den till en position som den uppenbarligen inte vill gå i genom tyglarna. Dessuom brukar man ju uppmuntras att ta mer i tyglarna när hästen inte "mjuknar" :crazy:.

Jag tycker nog istället man ska fråga sig varför man måste ta till en sådan metod som du beskriver för att få hästen dit den vill. Hästar är stela av en anledning, och den bör man nog utreda innan man tvingar den att gå i en ställning som den kanske egentligen inte klarar av.

Ang. utbildade ridlärare så gör ju inte utbildningen att ridläraren har rätt i allt. Alla ridlärare har ju sina egna metoder, och få gör nog precis som de på utbildningen sa att de skulle göra. Det finns ju lite olika skolor också, en tror på mer "handridning" än andra tex.

Om jag vore du skulle jag överväga att byta ridgrupp, för jag skulle inte gilla att lära mig rida på det sättet som du beskriver, även om ridläraren har sina skäl och säkert kan bedöma situationen utefter sin kunskapsbasis.

Jag tycker det låter som en ganska bra övning om den görs på rätt sätt! Jag rider ofta min "äldsta" häst så - hon har lätt för att bli lite låst i sidorna - helt enkelt för att det är sån hon är! Hon trivs jättebra med att gå mkt böjd i respektive innersida med en förhållandevis mjuk yttertygel som uppvärmning!

Det är väl lite drastiskt att säga att hon ska byta grupp (i detta fallet tränare) Tränaren menar förhoppningsvis inte alls att hon ska sitta där och dra losshästen - man kan mkt väl "förböja" hästen i innersidan med en mkt mjuk och elastisk hand, det är ju en förutsättning för att det ska bli ett bra och långvarigt resultat - annars har man ju bara ridit ditt en massa motstånd!

Vet inte hur många som var och såg den öppnaträningen på Globen men då sa iallafall Lette att "det är inte beroende på VAD man gör, utan HUR man gör det!" det tycker jag att man alltid ska tänka på!

/Z.

Tackaar!!!
Jag tyckte jag mest satt och drog i honom, men det kanske jag inte gjorde då..

Det finns en tråd som nog beskriver den träningen och där det diskuteras livligt, (som malinsky startade) som hette något med "annorlunda träning" eller så, sök efter den.

Jag tycker det är helt okej att ta till extrema tygeltag om de gör nytta. Och även att förböja eller låta gå innanför lod m.m. (såna "felaktiga" saker) om det bara är tillfälligt och i syfte att komma någonvart.
Huvudsaken är ju att man får resultat, jag anser att man inte bara kan sitta och mesa med en häst om man inte kommer vidare/får något resultat på så vis. En häst som är spänd kan behöva mer extrema hjälper för att slappna av, och var det en ridskolehäst skulle det nästan mer förvåna mig om den inte var ett dugg spänd.

Sen just att man förböjer gissar jag kan ha varit i syfte att man vill få med bakre delen av halsen vilket jag tror många glömmer. Bakre delen av halsen gör oftast mer skillnad i hästens form än hur mycket/lite hästen kröker på nacken. Måste man förböja hästen eller ta stundvis hårda tygeltag för att få hästen släppa efter i bakre delen av halsen tror jag ofta det är värt det.

Jag tycker det låter som en ganska bra övning om den görs på rätt sätt! Jag rider ofta min "äldsta" häst så - hon har lätt för att bli lite låst i sidorna - helt enkelt för att det är sån hon är! Hon trivs jättebra med att gå mkt böjd i respektive innersida med en förhållandevis mjuk yttertygel som uppvärmning!

Det är väl lite drastiskt att säga att hon ska byta grupp (i detta fallet tränare) Tränaren menar förhoppningsvis inte alls att hon ska sitta där och dra losshästen - man kan mkt väl "förböja" hästen i innersidan med en mkt mjuk och elastisk hand, det är ju en förutsättning för att det ska bli ett bra och långvarigt resultat - annars har man ju bara ridit ditt en massa motstånd!

Vet inte hur många som var och såg den öppnaträningen på Globen men då sa iallafall Lette att "det är inte beroende på VAD man gör, utan HUR man gör det!" det tycker jag att man alltid ska tänka på!

/Z.
Jag har inte läst malinskys tråd, men jag förstår bara inte vad metoden kan göra för bra. Nog har jag sett många använda metoden, och jag har själv använt den på ridskola, och det enda jag sett folk få fram med den är en häst som knäpper av och lägger sig på innertygeln istället för att söka huvudsaklig kontakt på ytter.

Men jag ju inte sett alla ekipage i världen, så jag kan ha fel. Min uppfattning är dock färgad av vissa tidigare ridlärare som väl bad mig göra avarter på metoden, och därför ser jag rött så fort den nämns.

Du har förmodligen bara arbetat hästen så ett tag och inte följt hela utvecklingen från att man förböjer och lossar den till att man kan ta upp den helt på yttertygeln! Jag har ridit många hästar på det sättet och mina favorittränare rider och instruerar på det sättet. Har aldrig varit med om en häst som inte blivit lösgjord av att arbeta på det sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan klippa in svaret jag fick från tränaren, dock var det den tränarens sätt att jobba just då med MIN häst.. men om det kan ge ngt svar på din frågeställning så..

klipper in från tråden:

--------------------------------------------------------------------------------

Frågade tränaren varför detta sätt att rida!!

I min hästs fall sa han att det är viktigt att arbeta en sida i taget, dvs att man inte "styr" upp hästen mellan hjälperna och skapar en statisk form.
Den behöver hitta sin väg att ta emot drivningen genom nacke och rygg istf att gå emot drivningen uppåt.

Han förklarade att vad som händer gm att rida på detta sätt är att hästen lämnas lite till att finna sin egen balans. Som ryttare ger man verktyg till hästen men lämnar också tid för hästen att själv gm sin kropp hinna med att ge efter.
Yttertygel/ ytterstöd är viktigt i ridningen men genom att rida på detta sätt, att lösgöra en sida med samsidiga hjälper, erbjuder man hästen att själv söka upp stödet i yttertygeln och bjuda framåt till det.
Viktigt är dock att tygeltaget på innertygeln tas ledande inåt och inte bakåt. Det ledande tygeltaget understödjer också innerskänkeln och det är drivningen från skänkeln som ska skapa eftergiften, dvs att man påverkar hästens sida och bakben och inte munnen. Gm att också låta hästen länga yttersidan stretchar man muskulaturen i den sidan.
Den ledande tygeltaget är iofs också en hjälp för att rakrikta hästen. Genom att bakbenen är drivande måste framdelen rättas på bakbenens spår genom att man leder den dit.

Vad han menade att "rida honom i form som en 4 åring" menade han att inte inverkansrida för mycket innan hästen funnit sitt stöd och riktning.
Vissa unghästar behöver dock ganska mycket hjälp med stabilisering av hjälperna dvs klarar inte att lämnas för att bära sig själva. Detta har bla med styrka/balans och förmåga att göra.

Han avslutade också med att komma ihåg att detta var lösningen för en individ. En annan häst kanske måste ridas på ett annat sätt. Viktigt att se till var och en av de hästar man kommer i kontakt med.

Hoppas detta bringar klarhet för fler än mig, och att tänka på att detta inte kanske passar alla hästar.

Jag tycker det är helt okej att ta till extrema tygeltag om de gör nytta. Och även att förböja eller låta gå innanför lod m.m. (såna "felaktiga" saker) om det bara är tillfälligt och i syfte att komma någonvart.
Huvudsaken är ju att man får resultat, jag anser att man inte bara kan sitta och mesa med en häst om man inte kommer vidare/får något resultat på så vis. En häst som är spänd kan behöva mer extrema hjälper för att slappna av, och var det en ridskolehäst skulle det nästan mer förvåna mig om den inte var ett dugg spänd.

Sen just att man förböjer gissar jag kan ha varit i syfte att man vill få med bakre delen av halsen vilket jag tror många glömmer. Bakre delen av halsen gör oftast mer skillnad i hästens form än hur mycket/lite hästen kröker på nacken. Måste man förböja hästen eller ta stundvis hårda tygeltag för att få hästen släppa efter i bakre delen av halsen tror jag ofta det är värt det.
Nu spekulerar jag lite här.

Om jag vore häst och fick en ryttare på mig som genom att dra ett hårt tygeltag i munnen på mig för att få mig att lossna i halsen skulle jag först kämpa emot den råa behandligen. Sedan skulle jag antagligen sluta göra motstånd mot tygeltaget eftersom att jag skulle få ont om jag inte gjorde det.

Jag vet inte om det är så rätt att tvinga ned en häst på det sättet. Det känns mer fair att be hästen om att böja sig med hjälp av sits (och ev en mjuk hand, som liljan beskriver att hon inte använt sig av. En mjuk hand känns inte dragande och taskig. Det är mot dess natur.) och att genom volter och övergångar värma upp den tills den börjar söka sig till handen. Det kräver naturligtvis en viss teknik för att få hästen att vilja bära upp sig korrekt, och det krävs också att den tillåts bära upp sig bra. Sadeln måste passa någorlunda, hästen måste vara fräch i kroppen och ryttaren måste vara någorlunda skicklig med sina hjälper.

Om hästen fortfanare inte söker sig nedåt efter volter, serpentiner och övergångar som ev utförs med hjälp av en del tygeltag så ska man nog fundera på om det inte är ryttaren som har fel teknik eller hästen som inte kan söka sig nedåt pga något.

Extrema hjälper är nog snarare en senväg än en genväg för att komma framåt. Man får inte hästen att söka sig framåt nedåt genom upprepande drag i tyglarna. Man får den istället att söka sig bakåt, bort från en grym hand.

Nu menar jag inte att man inte tex får ge en större skänkelhjälp för att få hästen att gå framåt om den inte svarar på mindre. Den måste naturligtvis veta att den inte får göra helt som den vill när en ryttare sitter på ryggen. Men dess mun är så otroligt utsatt, känslig och lätt att förstöra. Den tycker jag inte man ska utföra dicsiplinåtgärder i.

Möjligt! Fast jag tycker själva steg 1 med innertygel är onödig i sig självt.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är en jättebra övning- om det görs på rätt sätt! När jag tränar så lossar jag på ytter, driver med innerskänkeln långt fram och plockar med innertygeln tills hästen ger efter. Till slut ska hästen vara så mjuk att den själv stannar kvar i böjd position även när man ger efter i inner. Men att DRA över hästen kan jag inte tänka mig är lösgörande, snarare tvärtom :crazy:

Hur menar du att innertygeln är grym?:confused: Yttertygeln då? Den verkar också i hästens mun.

Bra förklaring! Jag tror jag förstår din tränares sätt, även fast jag själv tycker det finns bättre sätt att göra saker.

Jag måste dock få fråga en sak. När du tar ledande tygeltag, tar du ut handen och kramar sedan? Eller tar du bara ut handen och har den där?

Jag förstår - allting färgas av vad man har för tidigare erfarenheter som ryttare, och ngt som passar en viss typ av häst och ryttare, passar inte en annan alls, jag rider själv inte ngn av mina andra hästar på det sättet - för det passar inte!

Naturligtvis så är detta intehelt enkelt att utföra korrekt och på ett sätt som ger resultat! Man måste hur som helst passa på ytterbogen så att den inte pilar ut och yttrebak försvinner utanför kroppen.

Jag förstår att du är tveksam till denna metod om du har sett den och utförtd en på ridskola (absolut INGET negativa om ridskolor menat) men där brukar inte varken ridlärare, elever eller hästar kanske ha så mkt nytta av denna övning, naturligtvis finns undantag! Men jag tycker nog att det verkar svårt för en ridlärare som har kanske 8 elever samtidigt att instruera såpass aktivt att man får någon nytta av den här övningen.

Görs den som sagt fel, blir resultatet förmodligen en häst på bogarna med antingen "sladd på ytterbak" eller en ytterbog långt utanför kroppen...

/Z.

Jag redigerade innan jag såg ditt inlägg. Mitt blev felskrivet. Ordet "grym" borde inte ha varit med. Du läste för fort :p :D.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka