Förbjudet med brännmärkta djur??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbjudet med brännmärkta djur??

Det tror jag inte. Däremo kan man ju förbjuda att det görs här i Sverige, men att förbjuda att ens ha brännmärkta djur?

Jag är är väldigt glad över att brännmärkning inte är tillåtet i sverige, men att det inte ska vara tillåtet att äga en brännmärkt häst är riktigt löjligt!:crazy:

Såg föl brännmärkas när jag var i österrike, och blev faktiskt förvånad över att dom inte reagerade mer än dom gjorde!

http://www.pixbox.se/alb955514

Ja, man kan ju knappast förbjuda folk att ha brännmärkta hästar, hoppas jag i alla fall.;)
Men sen verkar det ju vara fleras åsikt att hästarna reagerar mindre på brännmärkning än chipmärkning? Någon som har erfarenhet om detta?

Jag har alla varianteran, ett frysmärkt travare, en bränmärkt danskt varmblod och en mulåsna och shettis som är chippad. Men ahr bara varit med vid chippning. Shettisen fick vi vara fem om att hålle ( hon är lite galen) och första chippet missade så mycket hoppade hon. mulåsnan var inte alls nöjd med det, men efter en bremsning så var det överstökat, dock hade jag en nordsvensk bruks innan som blev chippad och hon stod mer eller mindre och sov när de satte in det, konstigt.

Men sen verkar det ju vara fleras åsikt att hästarna reagerar mindre på brännmärkning än chipmärkning? Någon som har erfarenhet om detta?

Jag har hört talas om en undersökning som visade att hästarna kände samma smärta av brännmärkning som av chipmärkning i själva märkögonblicket. Skillnaden var att smärtan försvann fortare efter chipmärkningen. Brännmärkningen gjorde alltså ont under en längre tid. Vet tyvärr inte vem som studerat detta.

Ja, man kan ju knappast förbjuda folk att ha brännmärkta hästar, hoppas jag i alla fall.;)

Känner en person som chipmärker, och enligt henne verkar dom inte reagera speciellt kraftigt, har aldrig hört att det ska behöva vara fler än en person som håller hästen!

Ska ta och höra mig för..:)

Brännmärkning håller väl på att avvecklas hela tiden, KWPN brännmärker inte sina hästar längre. Verkar sjukt om det ska bli förbjudet att äga en brännmärkt häst, känns inte kul att vara en "brottsling"

Känner en person som chipmärker, och enligt henne verkar dom inte reagera speciellt kraftigt, har aldrig hört att det ska behöva vara fler än en person som håller hästen!

Ska ta och höra mig för..:)

Det är VÄLDIGT olika på olika hästar! Enligt min erfarenhet reagerar shetlandsponnyer kraftigast. Har varit med om ett shetlandsföl som inte gick att chippa utan vet. fick göra det med sedering ...

Eldfuxen, chipmärkare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
531
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 547
Senast: dobbis
·
Samhälle Alltså, jag fattar inte - varför väljer moderaterna att göra en misstroendeförklaring mot strandhäll innan KU är klara...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd