Förbjudet att rida med dressyrspö?

Ek3n

Trådstartare
Under detta året har jag alltid ridit fram med ett dressyrspö, som jag sedan byter till ett vanligt spö när jag ska in på framhoppningen. När

På den senaste tävlingen jag var red jag som vanligt med dressyrspöet på framridningen, då kom överdomaren fram till mig och sa att jag inte fick rida med dressyrspö någonstans på tävlingsplatsen.

Jag förstår om man inte får rida med det på framhoppning eller på banan, men inte ens på framridningen? Jag lydde henne och bytte spö, men vad är det som gäller? Min tränare har nämligen tipsat en annan elev i den gruppen jag rider i att rida fram med dressyrspö, han skulle väl inte tipsa om det om det inte var tillåtet?

Sv: Förbjudet att rida med dressyrspö?

Nu har jag inte kollat TR men jag har för mig att det är 75 cm som gäller som maxlängd på spöet. Jag tror att det gäller för all ridning när det handlar om hoppning. Men det går väl att läsa sig till i TR?

Jovisst gör det säkert det, men lat som jag är orkar jag inte kolla i invecklade TR :D men jag ska kolla nu vad det står

edit: hittade själv svaret på min fråga, man får inte ha dressyrspö.

Spölängden får enligt TR ej överskrida 75 cm och regeln gäller inom HELA tävlingsområdet, alltså inte bara inne på banan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inför hoppdelen av klubbcupen som jag ska vara med på, så fanns det möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara med på en...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka