Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

*kl

Jag har alltid talat för att man borde införa "körkort" på den djurart man avser att skaffa. Detta ska visas upp och godkännas innan man får skriva ett kontrakt om köp/fodervärd. Jag tror att det till stor del skulle minimera det onödiga lidande som kommer ur okunskap, vilket jag tror är orsaken till de flesta fall av misskötsel. Man vill ju iaf tro att det är få som avsiktligt missköter sina djur...

Man har ju Grönt Kort för att få tävla, så varför inte för att få ha djur öht? De som då tycker att det är för jobbigt att gå den kursen, är ju förmodligen inte intresserade av att ta hand om sitt djur på bästa sätt, och borde på så sätt hindras, i möjligaste mån, från att skaffa det...

Grönt kort?!?!? Är det som inom golfen där man måste lära sig lite regler och spela lite för att sedan få träna själv på banan och tävla lite?

Jag skulle vilja ha en kurs på 8-10 veckor som skall bekostas av den som vill köpa häst INNAN MAN FÅR ÄGA HÄST! och det skall inte handla om regler utan sunt förnuft. Inte ridskola med dom snällaste hästarna du kan hitta utan normala "problem" hästar, hingstar och så vidare. Du kan inte lära dig något alls utom möjligt vis foder lära av en bok du förbereds inte alls för att ha en häst eller leda en häst bara genom att läsa en bok som vissa skolor tror...

En häst reagerar på olika saker som man aldrig kan veta från början det ända som man kan var säker på är om hästen litar på dig så kommer den låta dig skydda den mot det som är farligt. Inte som många tror att hästen är dum när den hoppar till lite för något och går bakom dig hästen visar med det att den vill att du skall avgöra om det verkligen är farligt eller inte. många slår efter hästen eller viftar efter den med grimmskaftet. Detta gör att hästen tror att du också är farlig. Sådant här måste "utbildas" om. Lika väl som att inte använda massa onödig utrustning på en häst utan bara det den absolut MÅSTE ha på sig.

Grönt Kort är ju nåt man tar inom hästsporten för att få lära sig regler och vett på tävlingsplatsen, horsemanship och sportsmanship. Jag tog detta -95 och då gick man först en studiecirkel i x antal veckor (minns inte hur många och det är säkert annorlunda idag), lite praktiska övningar och sedan ett prov.

Hur det är för golfspelare har jag aldrig behövt lära mig så jag kan inte jämföra med det.

Tillägg: Grönt Kort är dessutom en förutsättning för att öht ens få tävla utanför klubbtävlingar. Därför kan ingen skylla på att dom inte vet hur saker ska gå till, det SKA man känna till. Tror inte ens man får tävla lokalt utan GK, men numera är det 10 år sedan jag åkte runt på tävlingar så jag kan ha dåligt minne:angel:

Tillägg: Grönt Kort är dessutom en förutsättning för att öht ens få tävla utanför klubbtävlingar. Därför kan ingen skylla på att dom inte vet hur saker ska gå till, det SKA man känna till. Tror inte ens man får tävla lokalt utan GK, men numera är det 10 år sedan jag åkte runt på tävlingar så jag kan ha dåligt minne:angel:

Exakt samma som golfen då man får enbart spela på den egna banan/klubben innan man har GK.

Tycker nog detta skulle ändras drastiskt. till mera resoluta häst skötsel frågor inte vett vid en tävling. Tex att man inte kan låta bli att rida/träna en häst för att man inte vill. Hästens väl och ve kommer nog först där inte andra intressen. Sådant skulle man lära ut.

Självklart, men då pratar vi ju inte om ett specifikt "tävlingskörkort" som GK är, utan ett allmänt för hästhavande. Vilket jag tycker behövs på, alla djurslag. För alla som vill kunna sköta en häst är ju inte tävlingsintresserade, och tydligen inte vice versa heller :angel:

Självklart, men då pratar vi ju inte om ett specifikt "tävlingskörkort" som GK är, utan ett allmänt för hästhavande. Vilket jag tycker behövs på, alla djurslag. För alla som vill kunna sköta en häst är ju inte tävlingsintresserade, och tydligen inte vice versa heller :angel:

Spelar ingen roll om man är tävlings inriktad som jag eller vill ha en häst att leka med. Hästen måste tränas och aktiveras för att må bra. Inte bara få lite mat och gå i hagen. Det tycker jag är djurplågeri.

Däremot är jag absolut för ett spö- och sporrförbud inom ponnyhoppning/dressyr!

Det tycker jag är synd! Bättre att lära ungarna hur man korrekt använder sporre o spö!

Ponnisar är så mkt smartare än stora hästar och lär sig fort hur man utnyttjar sin styrka mot barnen. I stället för att de ska sitta o sparka sig blå så kan en liten 15mm sporre få deras hjälper att bli mkt mindre och finare. Barn har heller inte samma kraft i sina armar o ben som en vuxen och gör heller inte lika stor skada som en vuxen gör (samt att ponnier ofta har ett späcklager som är några cm tjockare än ett halvblod).
Jag har en skada på mitt bäcken som gör att jag har svårt att använda mitt ena ben. Sporre är ett måste för mig om jag ska rida dressyr.

När förbjud inget men utbilda ALLA oavsett ålder hur man korrekt använder sig av hjälpmedel!

Det tycker jag är synd! Bättre att lära ungarna hur man korrekt använder sporre o spö!

När förbjud inget men utbilda ALLA oavsett ålder hur man korrekt använder sig av hjälpmedel!

:bow:Mycket bra sagt:bow:

Förbud kommer att överträdas utbildning är A och O :D:love:

Spelar ingen roll om man är tävlings inriktad som jag eller vill ha en häst att leka med. Hästen måste tränas och aktiveras för att må bra. Inte bara få lite mat och gå i hagen. Det tycker jag är djurplågeri.

Ja, kunskapen ska man ha oavsett vad man vill göra med hästen.

Rent djurplågeri kan jag inte tycka att det är. Däremot tycker jag att hästar som inte stimuleras blir försummade, och jag personligen har inget ut av att hålla hästar om jag inte aktiverar mig och dem. Det finns många hästar som mestadels går i hage och äter, tex unghästar på lösdrift. Plågade är de inte i mina ögon men jag tror jag förstår vad du vill ha sagt :)

:bow:Mycket bra sagt:bow:

Förbud kommer att överträdas utbildning är A och O :D:love:

Håller med. Men det måste finnas en påföljd om man inte håller sig till god hästhantering, därmed måste det även finnas ett förbud som kan överträdas. Men jag tycker precis som er att man ska få använda dessa om det är en korrekt använding. Tex att sporrar och spö ska få användas om de är förlängda hjälper, men att man straffas om man använder dem på ett sätt som skadar hästen.

Håller med. Men det måste finnas en påföljd om man inte håller sig till god hästhantering, därmed måste det även finnas ett förbud som kan överträdas. Men jag tycker precis som er att man ska få använda dessa om det är en korrekt använding. Tex att sporrar och spö ska få användas om de är förlängda hjälper, men att man straffas om man använder dem på ett sätt som skadar hästen.

Vet man vad man håller på med skadas inte hästen ;)

Jag har arbetat med inkörning av 1 åringar i många år jag använder alltid spö.

Det är en säkerhet om hästen börjar backa eller hoppa och slåss (händer mycket sällan dock)
Har man tagit hand om sina unghästar på rätt sätt behöver man bara lägga spöet på ryggen på hästen så går dom framåt eller ökar farten.
Jag "kör" min lilla i manegen nu och det är helt otroligt att hon fattar vad hon ska göra direkt. Man behöver oftast inte utbilda en häst den vet vad den ska göra men måste utbilda människan att visa hästen vad den skall göra. God natt/god morgon.

Civil action

det är redan förbjudet att bestraffa hästen efter en dålig ritt.

Precis. Jag tycker att det i denna tråden på flera håll låter som det är ok att ta ut besvikelse på hästen! :eek:
Och att genom att ta bort spöet så är det inte lika otrevligt för hästen.
Herregud säger jag bara, vart är ridsporten på väg?! :crazy:

Precis. Jag tycker att det i denna tråden på flera håll låter som det är ok att ta ut besvikelse på hästen! :eek:
Och att genom att ta bort spöet så är det inte lika otrevligt för hästen.
Herregud säger jag bara, vart är ridsporten på väg?! :crazy:

Vad i hela hissingen pratar du om??
Man kan aldrig ta ut sin besvikelse på hästen med eller utan spö....
Hästen förstår inte varför du bestraffar den för att du misslyckas/misslyckats med något....

Jag använder ofta mina hästar som stöttepelare man brukar kunna komma underfund med mycket när man pratar med en häst.
Har man haft en dålig dag brukar hästen kunna muntra upp mig bättre än alla människor i världen...
Varför skulle jag vilja ta ut besvikelse på en häst den gör ju alltid allt för dig. :cry:

*låt dig inte luras av rubriken*

fick nästan hjärtattack när jag scrolla förbi rubriken. började genast fantisera ihop att man skulle förbjuda alla typer av piskor å spön i sverige för all typ av hästhållning. Då hade man allt blivit en riktig ligist ^^,

nu när jag läst vad det verkligen handlar om, så kan jag bara säga BRAVO!

Ja, förbjud spö i alla grenar, helt meningslöst att använda det.
Ryttare får börja lära sig att rida utan..

Skitdumt!
Jag är emot att förbjuda spön. Ibland kan det vara ett "måste" att kunna peta till hästen, tex inom hoppning. Oerhört korkat att ta bort det helt då. Bättre om överdomare är hårdare på regler... Inom alla hästsportens grenar.

Jag är emot kurs/prov/"körkort" för att få ha häst också. Om man är uppvuxen på hästgård exempelvis, ska man då ändå behöva göra det? Och varför skulle det vara anslutet till SvRF, som någon föreslog? Där är ju inte alla trav/galopp/western/islands/cr/hobbyryttare och många andra anslutna. Varför skulle man vilja sponsra dem då?

Samhället i stort, inte bara hästsamhället utan hela, är alldeles för kontrollerande, testande och förbjudande redan. Istället för att idiotförklara folk och ta bort möjligheten att tänka själv tycker jag att det ska vara tillåtet med spö, sporrar eller vad man nu vill ha men att domare på tävlingar, tränare, ridskolechefer, ponnyföräldrar och alla andra ska ta sitt ansvar och säga till om något är fel!
Om alla får lära sig ta eget ansvar blir det så mycket bättre än om någon ska bestämma allt åt en!

Skitdumt!
Jag är emot att förbjuda spön. Ibland kan det vara ett "måste" att kunna peta till hästen, tex inom hoppning. Oerhört korkat att ta bort det helt då. Bättre om överdomare är hårdare på regler... Inom alla hästsportens grenar.

Låter bra men kommer ej att fungera i längden det är dyrt nog att tävla idag och kommer det vara ännu fler som skall sitta och plocka pengar kommer fler och fler att sluta.

Jag är emot kurs/prov/"körkort" för att få ha häst också. Om man är uppvuxen på hästgård exempelvis, ska man då ändå behöva göra det? Och varför skulle det vara anslutet till SvRF, som någon föreslog? Där är ju inte alla trav/galopp/western/islands/cr/hobbyryttare och många andra anslutna. Varför skulle man vilja sponsra dem då?

Vad det hela handlar om är att om man är rädd för att bli testad på sina kunskaper så vet man själv med sig att man inte kan det man kommer bli testad på.

Dessa kurser skall vara HELT oberoende av NÅGON häst organisation det skall vara som att ta körkort man får träna med någon som har utbildning för det och sedan göra sina prov.

Samhället i stort, inte bara hästsamhället utan hela, är alldeles för kontrollerande, testande och förbjudande redan. Istället för att idiotförklara folk och ta bort möjligheten att tänka själv tycker jag att det ska vara tillåtet med spö, sporrar eller vad man nu vill ha men att domare på tävlingar, tränare, ridskolechefer, ponnyföräldrar och alla andra ska ta sitt ansvar och säga till om något är fel!
Om alla får lära sig ta eget ansvar blir det så mycket bättre än om någon ska bestämma allt åt en!

Det låter så fint men det fungerar inte. Okunskap inom framför allt djur är ofta förenat med att djuren far illa även om man vill väl. Och vad det handlar inte om att någon skall stå över axeln och tala om för dig hur du "ska" göra utan riktlinjer på hur man absolut INTE FÅR göra. Misskötsel av en häst är oftast grundat i okunskap inte i viljan att skada hästen.

/Civil action.

Edit; detta gäller såväl "proffs" som amatörer/hobbyhästägare.

Men jag tror det skulle bli svårt med körkort i allafall! För det finns så många inriktningar numera i hästeriet, så att hitta EN "uppkörare", det vore omöjligt! Jämför tex NH och dressyr enligt ridsportförbundet. Hur ska de enas om vem som är expert och kan bedöma en människas lämplighet som hästägare?

Det jag skulle kunna tänka mig är experter är erfaret folk på jordbruksverket och veterinärer. Men de kan ju inte bedöma ridning, körning och annat av hästens arbete fullt ut alla gånger?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu nånstans omkring 2½ år sedan som jag slutade rida. Jag red på ridskola då och slutade för att jag tyckte att det inte gav mig...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En kvinna i trakterna runt Enköping förbjuds av länsstyrelsen att ha hästar. Detta efter att under flera år brustit i tillsyn...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Läkemedelsverket förbjuder Svensk Terapeututbildning AB att sälja tre preparat som är ämnade för hästar och hundar. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 086
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I Värmdö kommun finns minst tio otillåtet uppsatta "ridning förbjuden"-skyltar. Nu måste markägarna ansöka om tillstånd för...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama