Förberedelser inför klippning

S

Silly

Tänkte klippa hästen i helgen. Ska hyra batteridriven maskin från kvarn. Jag har bara klippt henne en gång innan och då var hon livrädd! Hade dessutom sladd på den maskinen så det var lite läskigt. Hursomhelst, finns det något bra sätt att förbereda henne på? Kommer ha maskinen lör-sön ihop med en annan hästägare. Tror ni det fungerar om jag låter min häst kolla på när dom klipper sin? Tänkte klippa en "rand" längst med undre delen av halsen, bogen, magen, flanken och rumpan. Ska jag börja med islandsklippning för att kunna utöka i den mån det går? vart brukar hästarna vara minst känsliga?

Tacksam för svar
/Silly och hennes klipprädda vän
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Stoppa bomull i öronen på henne, håll rakapparaten mot kroppen utan att klippa lite överallt så hon blir van vid vibrationerna. Och att den andra hästen klipps först medans hon tittar på kan nog vara bra med!:)
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Min isis var åxå jätterädd för klippmaskinen först. Jag körde med den lite i stallet medan hon åt i boxen först. Jag hade en kompis som hjälpte mej första gången jag skulle klippa. Först höll hon maskinen i ena handen och andra på hästen så att hon kände vibrationerna genom kroppen. Jag stod vid huvudet och berömde och gav små morotsbitar... Bomullstussar i öronen funkade inte, dom åkte ut fortare än kvickt! Hon steppade runt en hel del, försökte sparka när vi klippte under magen osv. Märkte att hon hade stor skillnad på sidor, hon var mycket lugnare när vi tog höger sida. Vi klippte halsen, bogen och halva magen och brydde oss inte så mycket om att det skulle bli jättesnyggt....

Andra gången klippte jag själv, min sambo stod redo med morötterna. Började med höger sida, mycket lugnare.

Tredje gången (i söndags) hade jag kunnat vara själv, hon stod helt lugnt, verkade nästan njuta av det... Och tiggde morötter!

Några saker att tänka på: se till att sladden inte ligger på golvet så att hästen kan trampa på den, häng den runt en stolpe, i ett snöre eller nåt. Försök få hästen att förknippa klippningen med något positivt, beröm och ge godis. Rita med krita före så du vet var du ska klippa. Ta det lugnt och pausa ofta.

Lycka till!
Jessica som är långt ifrån något klipp-proffs!
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Ah! Tack, sist vi klippt svar hon lugnare på vänser sida (fick stå på vänster sida och sträcka en arm under halsen på henne för att komma åt höger..) så jag får väl börja med den och se hur det går. Tror du det blir bättre om vi klipper typ hals+bog lördag och mage+rumpa söndag? Så att hon hinner smällta det hela lite..?
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Ja det tror jag kan funka! Som sagt, min stod helt lugnt nu vid tredje klippningen, trots att det var 6 veckor sen sist! Så visst minns dom att det inte var så farligt! Visst är det lite kul att dom reagerar så olika på olika sidor!?

Skriv och berätta hur det gick sen!
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Hej hej, nu är det ju jättelänge sen jag skrev här men maskinen har varit upptagen och trasig men idag har jag klippt.

Började med att låta pållen nosa på maskinen och så strök jag den på halsen och så utan att ha den på. Sen satte jag på den och hade den inom hörhåll medans jag tog av täcket. Sen höll jag den i höger hand (på) medans jag strök henne över halsen med vänster. Sen tog jag höger handrygg och smekte henne med medans maskinen var påslagen i min hand, sen vände jag på handen och tog med maskinen utan att klippa. Gick superbra! Var helt själv och hästen stog med sin höpåse i godan ro medans jag klippte. Trodde allvarigt på att hon fått nått lugnande! Det blev hela halsen, bogen, magen, flanken och rumpan. Tog en bit i taget, först klippa, sen rida, klippa, mocka, klippa, göra mat osv. Tror hon hade klarat en helklippning t o m! Coolare häst får man leta efter... Hade för mig att hon var svart även när man klippte men hon blev musblack. Ingen ful färg direkt men en jäkla kontrast mot det svarta!

Tänkte på era tips och de funkade ju så jag tackar och bugar för hjälpen :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förberedelser inför klippning

Har med mej kameran idag så det kommer bilder ikväll!
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Sådär, nu har man vart och fotat oxå. Är rätt så nöjd faktiskt men lite skulle jag vilja ändra på, typ en rakare (horisontel) linje från bog till rumpa och snyggare virvel. Men men, första gången på mer än 4 år som jag klipper så...

dixieklippt.jpg
 
Sv: Förberedelser inför klippning

Det där blev ju jättesnyggt! Vad kul att det gick bra! :banana: Duktigt gjort av både dej och hästen!
 

Liknande trådar

Hästvård Inte första för hästen, men för oss. Har haft klippta hästar förr, men det är länge sedan, och då klippte jag inte själv. Hästen...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp