Förbereda lång transport?

mamman

Trådstartare
Vad har ni för rutiner vid långa transporter?

Dottern och lillpållen är nog klara för skandinaviska mästerskapen på Övrevoll. Vi gruvar oss dock för resan Stockholm-Oslo t o r. Vi kör själva med vanligt släp och har räknat ut att bara körningen lär ta cirka sju-åtta timmar, till detta kommer raster. Har nu läst att man för att undvika transportsjuka inte ska ge kraftfoder de närmaste dagarna före en lång transport. Nu blir ju resan dagen före löpet och sedan hem samma dag efter tävlingarna. Då kan man väl inte ta bort kraften?

Funderar också på om det inte vore bra att lasta ur och pausa lite längre vid något tillfälle. Hur brukar man göra? Finns det någon bra plats att rasta på, t ex nära Karlstad? Vi har tyvärr inga kontakter alls längs färdvägen.

Andra tips på hur en lång resa ska förberedas/genomföras? Tacksam för snart svar eftersom vi måste anmäla senast i början av nästa vecka för att alla handlingar ska bli klara.

Sv: Förbereda lång transport?

Till Oslo är inga som helst problem och inga förberedelser med fodring osv behöver göras. Vi körde alltid i ett streck med bara ett stop för tankning och inköp av en smörgås som vi sen åt i farten. Sedan stoppet vid tullen förstås. Vi brukade starta tidigt på morgonen för att slippa värsta hettan och för att komma fram i så god tid att vi skulle ha gott om tid att motionera hästarna efter någon timmas vila.
Vi har aldrig haft några problem och våra hästar gjorde hyffsat bra ifrån sig med placeringar i bla Oslo Cup, Derbyt och St Leger.

Däremot är jag inte så förtjust i att åka hem samma dag som loppet, jag vill gärna att de ska få sova kvar en natt och att jag ska kunna skritta ut dem morgonen efter innan de ska stå i släpet.
Men jag vet att vi var ganska ensamma om det, de flesta åkte hem direkt och de hästar som gick sena lopp fick knappt blåsa färdigt innan de stog på bilen.

Tack för svar!:)
Planerar att åka hemifrån så tidigt som möjligt. Men jag tror tyvärr inte att vi får sova kvar, i så fall gör vi nog gärna det (även om det medför en extra hotellnatt och semesterdag för oss människor också).

Förra året tror jag att norrmännen åkte hem nästan direkt efter löpen. Tänkte inte så mycket på det då eftersom vi inte trodde att det skulle bli aktuellt för vår del.:)

Hur lång tid tar det i tullen? Är det mycket krångel? Har inte riktigt förstått om vi som privatpersoner som kör en häst behöver färddagbok t ex.? Tullpappren ska NoARK ordna.

Nu är det ju några år sedan jag var aktiv men tullen var aldrig några problem, beroende på trafik så mellan 10 och 30 minuter och en välbehövlig kisspaus innan de vidriga norska vägarna tar vid!

Vi hade aldrig färddagbok men det kan som sagt ha ändrats.

Vet inte hur det är med papper nu men det är en del kladd med dem. Galoppörerna fixar man genom förbundet så kolla i god tid så du får rätt. Det är dessutom massor av nya regler för transportörer som kör tävlingshästar som eventuellt kan tjäna en krona eller två men det kanske inte gäller ponnies.

I övrigt håller jag med TC. :D

Har fattat det som att jordbruksverket kräver att man stannar varannan timme?

Körde ni med "vanlig" transport eller lastbil? Lastbil är ju mycket bekvämare (för hästarna).

Varken transportören eller ponnyn riskerar att tjäna något på resan :grin:

Anmälningstiden går ut tre veckor före tävlingen för att NoARK ska hinna ordna tullpapperen, så jag hoppas att det funkar. Det skickas in en gemensam anmälan för alla svenska ekipage.

Det var nog länge sedan du åkte i Norge, numera är de norska vägarna snarare bättre än de svenska!
Så oroa er inte för vägarna, de är kanon :)

Och - lycka till!!

Det var nog länge sedan du åkte i Norge, numera är de norska vägarna snarare bättre än de svenska!

Och - lycka till!!

5-6 år ungefär och då höll de på och "rätade ut" vägen en aning, men inte tyckte jag att de delar som var färdiga var speciellt kul.

Men Övrevoll är min favoritbana alla kategorier så vägen dit är bara en petitess. Känslan när man svänger in på det lååååånga upploppet är "to die for" :love:.

(och jodå, Göteborg är också härligt men där har jag ridit så lite!)

Har du bara papperna i ordning, tar det högst 5 min i tullen... förutom vänttiden på att komma till. Glöm inte en startlista från Norge att visa fram som bevis på att hästen ska tävla och en resultatlista till svenska tullen på tillbakavägen. Få också resepappern underskrivna av veterinären på tävlingsplatsen.
Du får två papper tillbaka i svenska tullen... om inte de automatiskt behåller det ena för att skicka tillbaka till Norge för att visa, att hästen har lämnad landet. Gör de det inte automatiskt, fråga då om de vill vara snälla att göra det.
En Tierp tränare berättade att turen till Övrevoll tog honom 9 timmar.
Vägerna i Norge är kanonbra numera. När ni kommer genom Oslo stad, svänger ni av vid Lysaker Station (också skyltad med "Jar").
Det finns vägtullar både lite före ni kommer till norska gränsen och lite före svenska gränsen på tillbakavägen. Ha pengar klara.
Normännen stänger gärna någon tunnel på kvällerna, så man blir som regel ledd ut på någon liten sightseeing bortom den utstakade E-6'an då. Den djupaste tunnelen går 45 m ned, så tag det vackert. De flesta är ganska flacka.
Det krävs inga vidare förberedelser för hästens skuld. Fodra normalt före turen. Sedan hö och bjud den lite vatten någon gång på turen. Lite kraftfoder eller några morötter bruker de inte ta skada av heller. Kissepaus för både häst och folk. Ni behöver normalt inte ta ut hästen. Ha frisk luft i släpet, dock inte drag, och packa inte in den i en massa lindor och dylikt. Skapar svett, irritation och i värsta fall blistring.
Kör gärna tidigt, om det hotar bli en varm dag. De flesta "stora" galoppörer åker fram och tillbaka samma dag. Är ni ovana är det bra att kunna byta pilot ibland.
Lycka till.

Senast ändrad:

Tack allihop för info och lyckönskningar! Nu tror jag att vi föräldrar/förare vågar oss på resan.

Återstår om jockeyn har nerver för det eller om hon vill stanna hemma och tävla på Täby i stället... hon velar väldigt....

Ja, tänk på att inte bylta in hästen i för mycket krafs. Har varit med om att försöka klä av ridhästar som skickats iväg bandagerade till tänderna som fått spel när de blivit svettiga. De flesta galoppörer reser mer eller mindre nakna så här på sommaren.

Eftersom detta är vår "galoppör" reser han i princip alltid naken om det inte är kall vinter. Skydd har han aldrg haft... De andra pållarna däremot är omstoppade som vore de sjöskumsfigurer. :crazy: Det beror vilken "skola" ryttarna gått i och sedan tycks det omöjligt att ändra. Men kanske måste vi vänja galopponnyn vid någon typ av skydd på bakbenen - han missar ibland rampen när han ska ut.

Tyvärr bestämde sig dottern för att inte åka till Övrevoll, men kanske blir det någon ny chans eller annat tillfälle att åka långt. Så alla tips har varit jättebra! Tack!

Men kanske måste vi vänja galopponnyn vid någon typ av skydd på bakbenen - han missar ibland rampen när han ska ut.

Om det bara är vid urlastningen skulle jag satsa på att få honom att backa ut långsamt... *säger hon sittande vid skrivbordet*:angel:

Det är nog fler hästar som blir skadade av skydden än tvärtom ;)

Och - lycka till!!

Vill nog säga att vägarna till Övrevoll är bättre på den svenska sidan oavsett om man kör från Stockholm eller Göteborg/Malmö. Det går som bekant motorväg upp hela vägen till Svinesundsbron. Sen är det motorväg med vägbom växlat med motortrafikled. Från Stockholm är vägen definitivt inte bättre på den norska sidan...

Att ta tunneln under Oslofjorden vid Dröbak kan vara spännande. Men det är som tidigare nämnt rätt djupt under fjorden och högt på bägge sidor om den. Så det är lite som att köra ner och upp för hallandsåsen...

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 590
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 534
Senast: ptr
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
H
Träning Då min islandshäst hingst skulle på avvänjning ( han var 7 månader) så var vi ju tvungna att föra honom dit med en transport. Mamma och...
2
Svar
21
· Visningar
1 924
Senast: hartass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar