Förbereda inför nästa års höskörd?

Asa_S

Trådstartare
Lite intetsägande rubrik, men här är hela "startläget":

Vi har ca 1,5 ha gammal åker som vi huvudsakligen använt som hästbete. Förra året släppte vi aldrig på bete och vi slog då och hässjade hälften medan den andra halvan stod obearbetad. I år har vi slagit båda halvorna och den som vi slog förra året var inga större problem men den andra halvan var inte bra. Jag fick hålla upp slåtterbalken och slå ovanför "gammförna" och vi har fått handräfsa för att få med bara det slagna och det blev dessutom förstås alldeles för kort för att hässja så det ligger kvar på långstubben och jag hämtar i princip ett dagsbehov varje dag av det.

Hur gör vi för att förbereda denna halva så bra som möjligt för höskörd nästa år? Jag har tänkt släppa hästarna på efterbete på hela ytan och sedan slå av ratorna med slåttermaskinen (vi har ingen betesputs) men hur går det med "gammförna"? Vi har en solfjädersträngare som går djupt och det går förmodligen att stränga ihop det och köra bort det men då tappar man ju den lilla gödning detta ger? Och ska man isåfall göra detta före betessläppet eller före putsningen eller efter putsningen? Jag vill kunna använda lägdorna till höslåtter/efterbete varje år men inte plöja om eftersom det växer fullt med olika gräs, örter och vickerväxter som jag vill ha kvar. Tips?

Sv: Förbereda inför nästa års höskörd?

Har du ingen maskinstation i närheten som kan komma och köra av det med en större slåtterkross så att du blir av med det gamla skitet ? Blir du inte av med det gamla kommer det aldrig bli någon vettig hövall av det.

Tack för svar! Tyvärr är bärigheten på vägen inte den bästa dit vilket begränsar både vilka som kan tänka sig köra dit och tidpunkterna för när det går bra att göra det. Men grannen har åkrarna bredvid och kör ju redan den vägen så det kan nog vara idé att höra med dem vad de har för maskiner. En betesputs kan vi troligtvis få låna på annat håll men den tar ju bara årets uppväxt, inte det som ligger i botten.

Ett annat alternativ är att bränna av det, vet dock inte om det funkar när gräset lagt sig så i botten om elden biter på det också men då behöver det ju vara visset gräs ovanför också så att det tar fart vilket det ju inte är vid denna årstiden. Beror ju även på hur fältet är lokaliserat om man kan bränna riskfritt med tanke på spridning. Vi fick bränna av delar av våra ena vall häromåret, det var så blött att det inte gick att köra ut maskiner på de låga delarna av fältet vid andra skörden året innan så det stod kvar oskördat nästan en meter högt gräs. Men då handlade det ju om stående visset gräs när vi gjorde det tidigt på våren och det var lokaliserat mitt ute på fältet och gränsande till en bäck så det var riskfritt med tanke på spridningsrisken. Tog inte många minuter att bränna av och sen var det fint grönt fält igen.

Jag har faktiskt funderat på det också men dels är det nog försent, precis som du är inne på, dels är det lokaliserat med grannarnas skog på två sidor och jag tror inte jag vill ta risken att bränna ner det... ganska blåsiga lägdor vilket är bra för hötorkning men inte för svedjning, tyvärr. Tror ändå vi börjar med att testa den markgående solfjädersträngaren för den tycks riva upp bra och nu har det ändå regnat mer eller mindre 12 timmar på det vi hade handvänt så då är det nog ändå lika bra att köra bort alltihop på samma gång. Det bli dyrt grovfoder i år men kunskap brukar ju ha ett pris och förhoppningsvis har vi tjänat in det ändå om några år :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka