Förbenat...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

nu är jag verkligen besviken. Vår fantastiska tjej startade idag (bodbäcksgull), hon gjorde en kämpainsats trots otroligt dålig aktion. Hon vill verkligen springa och är hård som sten i skallen. Men hennes skada som hon fick som tvååring (avsliten muskel i bakbenet) ställer till problem. Jag är inne på att betäcka henne redan detta år, eftersom jag tycker det känns tråkigt att se henne vilja, men inte kunna. Hon är ett fartvidunder!

Men tränaren vill prova några grejer till, eftersom han anser att han sällan suttit bakom en bättre häst då hon är hel. Han vill se om han kan få henne i ordning fram till stokriteriet. Han har försökt det mesta, fått hjälp med balanseringen av J-O Persson, veterinär, kotknackare o.s.v. o.s.v. Snart är alternativen slut. Har ni några förslag? Martha?

Sen till mitt andra problem, nu är det här med betäckningen ganska sent påkommet och jag vill ha antingen Lome elden eller Moe odin. Antar att båda är fullbokade. Vet ni någonting om det?

Sv: Förbenat...

Jag är ledsen,kan inget om fina nordisar..... :crazy:

Men med en avsliten muskel i bakkärran känns det som regel backträning skulle sitta på plats för att stärka märrn.

Kan således inget om dessa hingstar heller....

Lycka till,Stally

Bra med ett försök i alla fall. De har provat backträning, men det gav inget större resultat, de kör ju i ganska backig terräng i vanliga fall också. tycker bara det är så trist när det i grund och botten är en superhäst. :(

tråkigt att höra. kan ju tyvör inte bidra med något men man får hoppas på mirakel. kram

mmm...jag tycker det är otroligt tråkigt...Har också tagit reda på betäckningsmöjligheterna med Lome elden och Moe odin, och båda är som misstänkt fullbokade. Frågan blir då, om hon skall betäckas, med vem? Lome kongen? Lykkegutten? kanske till och med järvsöfaks fast jag inte riktigt känner att han är rätt? Eller ska hon få stå över? Jag behöver HJÄÄÄLP :o

är dålig på sorkar tyvärr men att betäcka är ju inte helt fel. faksen är ju lite överreklamerad finns andra fina :)

Faksen är väl ändå inte överreklamerad :eek:
Han har ju facit som talar för sig själv.......

Bodbäckspålle skrev:
nu är jag verkligen besviken. Vår fantastiska tjej startade idag (bodbäcksgull), hon gjorde en kämpainsats trots otroligt dålig aktion. Hon vill verkligen springa och är hård som sten i skallen. Men hennes skada som hon fick som tvååring (avsliten muskel i bakbenet) ställer till problem. Jag är inne på att betäcka henne redan detta år, eftersom jag tycker det känns tråkigt att se henne vilja, men inte kunna. Hon är ett fartvidunder!

Men tränaren vill prova några grejer till, eftersom han anser att han sällan suttit bakom en bättre häst då hon är hel. Han vill se om han kan få henne i ordning fram till stokriteriet. Han har försökt det mesta, fått hjälp med balanseringen av J-O Persson, veterinär, kotknackare o.s.v. o.s.v. Snart är alternativen slut. Har ni några förslag? Martha?

Sen till mitt andra problem, nu är det här med betäckningen ganska sent påkommet och jag vill ha antingen Lome elden eller Moe odin. Antar att båda är fullbokade. Vet ni någonting om det?

Det enda jag kan tänka på är att kanske med viktmachetter rida hästen i oländig terräng, där inga stigar finns ....

ojoj :angel: :angel:

skulle nog vara tyst där ser jag. skämt o sido. faksen är en grym häst men om alla betäcker med han så får ju inga andra fina hingstar chansen att betäcka och visa framfötterna inom aveln.

...ursäkta(fick telefon) men rid där hon får lyfta ordentligt på benen när hon går så hon inte kan fuska..uppför o nerför , hitåt o ditåt :D sen kan det kanske finnas nåt som kan hjälpa till med uppbyggnade av muskeln men det måste jag kolla lite på först....

men jag menar han är ju inte endast en grym tävlingshäst, utan han nedärver ju även bra också...men jag förstår problemet, tillslut kanske "alla" hästar är efter honom :rofl: och det är väl inte så smart kanske......

Faksen SKA ju lämna bra med tanke på det stomaterial han får år efter år, tycker ändå inte att ex. hans premieloppsstatistik är sådär jätteimponerande, men de hästar som blir bra blir också RIKTIGT bra.

Angående att rida i oändlig terräng. Det kan ju vara en ide värd att prova. Jag vet att de rider henne en hel del, eftersom hon gillar det. Anledningen till att vi inte har henne hemma är ju för att hon i stort sett var totalt ohanterad när vi köpte henne (som tvååring) och hon var mer vild än tam. Det kändes som en övermäktig uppgift för mig som inte haft så mycket med unghästar att göra. Men ifall det blir betäckning så kommer hon ju hem, och rids lite lungt av mig.

Det finns ju en inflammation runt kring muskeln som gått av, men veterinärerna vet inte riktigt hur de ska bära sig åt för att bli av med den. Jag funderar på om det vore värt att ta henne till Tupamäki i finland för undersökning, eller vad har ni för erfarenhet av veterinären på Bergsåker? Hon har ju varit till Bergsåker en gång, och då trodde de att de hittat felet...men så verkar inte varit fallet.

Snart är allternativen för denna tjejen slut. De ska testa en annan käk också som ger henne mera stöd....

tupamäki rekomenderar jag varmt. däremot kliniken i boden vilka klåpare...

Tupamäki var den enda som kunde lista ut vad det var för fel på Pålle efter hans stora skada, han var verkligen fantastisk då det gällde Pålle i alla fall. Har också fått för mig att kliniken i boden är lite si sådär. Ibland verkar huvudveterinären nästan lite hästrädd också... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

djävulsklorot, vad är det? vart kan man köpa det? är det karens? Är inte så inne på det där som du kanske märker :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka