Förbättrat(??) recept i R.C

M

Mozart

Jag blev lite förvånad i zooaffären idag när jag skulle köpa en ny säck RC medium adult. Jag har använt det fodret i ca 1.5 år nu, men på den nya säcken stod det att det nu var ett nytt, bättre recept. Vid jämförelsen med den gamla säcken visade det sig att ändringen bestod i att det nu var vetemjöl i, vilket det inte var innan. På vilket sätt skulle detta vara en förbättring?? Tycker mest att det känns som ett billigt utfyllnadsmedel i ett dyrt foder...Någon annan som reflekterat över detta?

/M

Sv: Förbättrat(??) recept i R.C

Det har jag inte tänkt på ens..nytt recept visste jag men inte att det var vetemjöl i det,hade inte säcken kvar och brydde mig väl inte heller om att titta.

Undrar om det är därför Domino inte gillar maten lika mycket längre...

Pärlan var inte heller överförtjust...Mina föräldrars hund som inte tål vetemjöl måste nu byta till något annat. De kunde ju faktiskt varit lite tydligare med vad det var för förändring.

:eek::eek::eek:
Var iväg och köpte en säck och såg det nu :mad: gaaah... tror nog att det blir att testa ett annat foder, tyvärr.

Ja, jag ska också titta på alternativ..

Jag ska höra med min kollega imorgon vad detta är för galenskap!
Om ni vill byta och ha ett "likvärdigt" foder så prova Eukanuba.

Hahahahaa. Gud jag skrattar ihjäl mig, att folk köper det där alltså! Nog för att RC aldrig har varit ett särskillt högkvalitativt foder men detta tar priset, "förbättra" ett recept genom att tillsätta ännu mera skit :rofl: RC har i alla fall gett mig ett gott skratt..

RC är ett riktigt bra foder som funkar/funkade på många hundar, så har iallafall jag upplevt det!
Och jag håller verkligen med dig på förbättret recept = mer vete i :eek: undra vad dom tänker..?

Var det nån mer än jag som märkte av ett högre pris???

Jag märkte också av det högre priset. Nu bytte jag min säck till RC sensitive i stället då den är vetefri. Egentligen vill jag byta märke helt och inte stödja RC när de håller på med sådana KLANTERIER, men är livrädd för tvära foderbyten (har haft en älskad och saknad hund innan med problemmage..). Gick över till sensitiven direkt utan problem - hunden bajsar dessutom mindre så det måste ha bättre smältbarhet än medium adulten.

Jo då nog vet jag att det anses vara ett bra foder.. Men om så är fallet, nja. Jag ställer mig mycket tveksam. Fina påsar och dyr reklam lockar många köpare. Men jaja, jag ska sluta trampa på tår nu.

Vad ger du dina hundar? Vad tittar du på när du väljer ett foder?

Min hund äter RC och det har funkat jättebra, men nu när man hör snacket om vetemjöl så börjar man ju fundera..

Det är inte vetemjöl i alla sorter tydligen, för jag har inte hittat något i varken Maxi eller Giant som jag tittade på sist. Heller ingen förändring i deras högenergifoder.

Så jag fortsätter att ge RC Energy 4800, och fortsätter att ha hundar med bra magar, bra aptit, mycket muskler och fint hull :)

Jag har för mig att du också har Staffe. Inte sant?

Varför ger du high energy? Bara nyfiken.. :D

Delvis kl

Det verkar mest vara medium fodret som man har tillsatt vetemjöl i. När jag kollar lite snabbt på hemsidan så ser det ut som att det inte är vetemjöl i mini-serien iallafall.

edit; vad jag såg så såg det bara ut att vara vetemjöl i medium junior, adult och mature.

Senast ändrad:

Jag har en Amstaff och en Staff.

Amstaffen behöver äta av det fodret för att hålla både hull och muskler i bra form, för han är en mycket aktiv hund. Han rör sig mycket varje dag, och är igång ännu mer mentalt. Dessutom äter han helst inga gigantiska mängder, så på ett vanligt foder smalnar han av rätt så fort.

Staffen rör sig mycket i vanliga fall, men hon går i strejk under denna årstid, så nu äter hon lite mindre bara. Men hon är också bra musklad och i bra hull, och med mycket fin päls. Hon skulle dock klara sig på ett helt vanligt vuxenfoder. Dock ser hon förjävlig ut på billigare foder, som hon åt hos tidigare ägare.

Okej.. Tack för svaret! Min staffe rör sig medelmycket och är lätt att hålla i hull och äter ganska lite.

Kanske ska titta på ett annat alternativ då.

Min hund är inte så förtjust i torrfoder, men Magnussons torrfoder funkar. Kanske skulle vara något?

Jag tror inte det är något vetemjöl i Mini Sensible, har jag för mig i alla fall? Hoppas inte det för vetemjöl kan väl inte vara bra för känslig hundmage.

Verkar som sagt bara vara i medium junior, adult och mature som jag skrivit tidigare i den här tråden! :idea:-lampa

Liknande trådar

Hundhälsa Vårat vanliga foder tog slut för ca 1 vecka sedan och sen dess har hunden ätit matrester. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka