Förbättra skritten på tävling på spänd häst

Z

Zpeedhunter

Vad är era bästa tips för att förbättra skritten på en häst som gärna blir spänd på tävling (framförallt inomhus) och därmed kort och taktig i skritten. Kan nämnas att hästen i fråga är en ponny på 15 år, så han är ingen unghäst direkt ;) Dock bara tävlad dressyr 2 år och är väldigt het i huvudet och känslig. När han är avspänd får han 7or på skritten, så den är helt okej "i grunden", men när han blir spänd kan den bli passartad.

Han har nu börjat bli aningen bättre i ökade skritten, men då istället taggar han i övergången till mellanskritt när han vet att det snart är galoppfattning ;)

Lägger in en film här där ni kan se skritten när han är spänd:
http://www.youtube.com/watch?v=yNemuGDXCts
(behöver inga kommentarer om att jag är lång, det vet jag redan ;))
Här var han spänd eftersom det var maskeraddressyr och han blev rädd för de andras utklädnad på framridningen ^^

Så, har ni några bra tips? :)

Sv: Förbättra skritten på tävling på spänd häst

Jag tycker att du löser det rätt bra, tänk bara på att med det ledande tygeltaget vill du ju honom att slappna av och följa med neråt framåt, så passa att det blir att handen går bakåt när du leder. Sen hur skrittar den hemma? På lång tygel? Som du säger blir han kort i mellanskritten och passtendens i ökade, då måste han helt enkelt bli mjukare och mer avslappnad i ryggen för att bättre skritta genom kroppen. Sen kom ihåg på träning att du tränar på att ta tyglarna, om och om igen så han slappnar av. Likaså träna att växla mycket mellan ökad och mellanskritt. Något många slarvar med, även jag! :) söt ponny!

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här dagen kan man väl sammanfatta rätt enkelt. Jag har ridit. På förmiddagen var det programridning och jag var i stallet i god...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Magiana
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 424
Senast: KSF
·
Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka