Förbannade pass

aldente

Trådstartare
Jag skickade in ansökan om pass till mitt gamla fullblod för att allting skulle vara klart till den dagen hon behöver åka till trappalanda. Talade tydligt om att passet var endast för detta ändamål.

Inga problem.............trodde jag :devil: fick passet igår, på första sidan står DUBBLETT med stora bokstäver.

På fjärde sidan står "Utfärdandet av dublett innebär med automatik att hästen ej kan komma att i livsmedelsproduktion".
Jaha, blir jag nu tvungen att antingen gräva ner henne här hemma eller sanitets slakta??
Eller har det blivit något fel ,vadå dublett hon har ju aldrig haft något pass??

Detta innebär ju då att alla fullblod som inte har fått pass direkt vid fölregistrering ej är tjänliga som människoföda kan det verkligen stämma?

Senast ändrad:
Sv: Förbannade pass

Ja jag har också funderat på det där. Om man skaffar pass nu till en häst som är, låt säga, 13 år och som har hunnit med att både äta "butta" och diverse andra mediciner tidigare i livet som inte ska komma in i livsmedelskedjan (livstids karens preparat). Då innebär det ju att passet är tomt fr o m att hästen är 13 och att man kan skicka den till slakt = människoföda. Då kommer det ju att ta många många år innan vi har en livsmedelskedja som är helt fri från dessa otillåtna substanser?
För det är ju det som passet är till för egentligen, att säkerställa att inga otillåtna substanser finns med i köttet som vi ska äta.
Då borde det ju vara så att alla äldre hästar som fr o m nu får pass INTE får gå vidare till slakt? Dvs det blir begravning hemma eller sanitetslakt? Någon som vet? :confused:

Även om det är livstids karens så innebär det oftast inte att substansen finns kvar i kroppen livet ut.
Det finns ett beslut på EU nivå om 180 dgr på nästan alla dessa substanser o det kommer så småningom införlivas i de svenska reglerna.
PL

Så där ja!! Ni börjar inse pappersexcercisen.. :D ;)

Om man nu ska tänka i reda pengar så blir det ju så här:

Skaffa pass till hästen så sent som möjligt så hinner inga "medicineringar" skrivas in INNAN slakt.
Vilket betyder att, istället för att betala bortåt 5000 kronor för slakt så kan man gå jämt upp om man har tur, och använder sig av slaktbilar som kommer hem och avlivar.

Naturligtvis så kommer "finadynhästarna" att ätas upp av oss så länge detta kryphål inte täpps till.

Så, så här i slutspurten så kommer i alla fall STC att ha häcken full med passskrivningar till alla som fattat vad det är frågan om.

Kanske hade det varit smartare att man istället (för travarna) utgick från 2000. Då det automatiskt fixades pass.

För man kan väl ändå inte säga att stämpling av pass är det mest fungerande i detta land.

Än har i alla fall inte vi, fått några sådana.
Varken efter nedsövning, medicinering eller liknande.
Inte ens om man ger veterinären passet i handen.

Sista gången jag iddes fråga var på ett stort djursjukhus.
Efter omfattande operation så skulle vi hämta märra.
HAde passet med mig.
Veterinären (gammal i gemet) tog passet och sa:
- Jasså är det så här dom ser ut.. Nää..det där får nån annan fixa.
Behöver jag berätta att ingen stämpel sattes och att märra medicinerades som värsta "dopingshäst"

Nu har vi tre märrar, eventuellt fyra som ska iväg till hösten.
Alla travare med ett duktigt apotek i ryggsäcken.
Ägarna kommer att fixa pass och vi kommer att äta upp dom i form av pålägg.
Hästägarna besparas över 5000 i utgifter.

Dessa hästägare kommer knappast att vara dom enda i detta land som tänker så.

AM

Förutom att finadyne sen 4-5 år har en fastsälld karens stämmer din beskrivning ganska bra med verkligheten.
PL

Har du en aning om vart det finns listor på dom preparaten som används på häst och som har karenstider?
Och som uppdateras allt efter som?

Verkar som om regelverket, eller karenstiderna ändras.
När man är på apoteket för att hämta medicin så säger apotekarna varje gång nåt om att det ändras gång på gång.

AM

Fass på nätet har vanligtvis aktuella karenstider annars får du leta i livsmedelsverkets författningar.
PL

Det mest irriterande är ju ändå att reglerna inte tolkas på samma vis i resten av EU. :devil: För något nummer sedan i Ridsport så skrev de ju om att de i bl a Italien, var annars :angel:, slaktar hästarna för livsmedelsproduktion oavsett vad som står i passen. :confused: Det verkar som Sverige är ett av länderna som tolkar det här hårdast och andra med en axelryckning? :crazy:

Kanske beror det på att svenskarna är mer känsliga i magen.. ;)

Eftersom jag själv är halvitalienare och jag har bott i det landet så kan jag bara instämma i vad du säger.

Vad som pysslas med i slakterierna är nog varken rumsrent eller speciellt "eu-lagligt"

Men det struntar väl dom i så länge det finns länder som Sverige som impoterar köttet i form av Delikatess á 300 kronor kilot.

AM

Du kan ju trösta dig med att det är inte bara du som har problem med passen. Jag får skicka in mitt på 1-åringen igen, fast jag precis fått hem det för andra gången. Då saknades uppgifter om bl.a virvlar som klart och tydligt stod i konturdiagrammet (hade gjort en kopia som jag jämförde med). Gjorde ett nytt konturdiagram skickade passet till ASVH. Fick hem det häromdagen dom har inte skrivit dit dem nu heller. Det skulle vara bättre om de kopierade hela pappret med ritningen och texten så skulle man slippa sådant här.

Tänkte på en annan grej idag när jag var och lämnade in hästen på klinik... Då får man ju skriva på de där lapparna märkta med Jordbruksverkets logga (om man nu medicinerar med karensmedel) att man som hästägare intygar att kopian man får behålla ska följa hästen vid överlåtande (vilket även borde då inkludera slakt). Den andra kopian ska lämnas till länsstyrelsen i det län där veterinären är aktiv.

Jahapp, då ska ju inte någon "komma undan" dådå och kunna skicka en medicinerad häst till slakt som har ett blankt pass? Dvs. en veterinär som kommer ut och skriver ut ett intyg inför slakt (ett sånt som inte får vara äldre än 24h) då lär den kolla upp i länsstyrelsens register om hästen finns med där då? eller? Åligger det mig som ägare att upplysa veterinären om det? Och om jag inte gör det då? Då åker man dit så det bara smäller om det? ja... om det nu upptäcks på nåt vis då, att hästen VAR medicinerad med diverse mysiga substanser, när den väl ligger i påläggs-disken...

Svaret på frågan varför kliniken inte ville/behövde fylla i passet var att de fortfarande var tvungna att fylla i Jordbruksverkets lappar ändå och att det då skulle vara likvärdigt med pass-ifyllandet... same same but different.

Dom där papprena som ska iväg till Jordbruksverket, samlas troligtvis ihop i en väldigt stor kartong, som sedan någon eventuell
ALU-arbetare får ta hand om..kanske.

Innan allt är registrerat då hinner både den hästen och fyra generationer till slaktas..

Det hela som är en bra idé resulterar i en pappersbyråkrati som ingen orkar ta i.

Som hästägare kan man ju inte hålla reda på alla medikamenter som hästen fått i sig på klinik.

Hästen kan ju också ha passerat tre ägare till innan slakt.
Hur ska den nya veta att hästen har ätit t.ex. en burk Vetanquil för två år sedan?? :confused:

Sen har det ju varit så att när man ringer vet. för att få friskintyg för slakt så har dom kommit ut och fyllt i papprena på plats.
Dom har ingen aning om vad hästen heter förrän dom kommer ut.

På travarna är det t.o.m. så att vissa ägare inte heller vet vad deras hästar heter. ( 20 bankmän från Stockholm som har noll koll men är ändå delägare) Då får hästen rakas på halsen så att frysmärkningsnumret kommer fram. Därefter kontaktas STC för att få fram mer uppgifter.

Låter makabert men så illa är det.

AM

så sant... så sant...
Men ändå, jag skriver ju under ett papper på att jag intygar att blanketten ska åtfölja hästen... Men då kan jag lika gärna använda det som toapapper då... :)

Dom där papprena skall sen ett antal år inte in till SJV utan bara till lännstyrelsena.
Visst är det hela i många fall en papperstiger men det här pappret var förutsättningen för systemet med livstids karens vilket var förutsättningen för att kunna använda ett antal viktiga preparat på häst dår tillverkarna inte var beredda att lägga pengar på att ta fram ett MRL-värde
PL

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Köpte för tre veckor sedan en häst, väldigt billigt, affären...
2
Svar
23
· Visningar
3 136
Trav Köpt en häst utan pass ( vet dumt ), men förra ägaren hade precis flyttat och hade råkat packat ner det i ngn kartong som hon inte hitta...
Svar
11
· Visningar
2 003
Senast: Limelight
·
Ekonomi & Juridik Kan passet bryta kontraktet? Har ett Dublettpass till min häst genom STC som följde med hästen när vi köpte denna. Har inte...
Svar
7
· Visningar
1 762
Senast: Hjartagna
·
Hästmänniskan Idag kom så äntligen gammel mannens hästpass från SGC, blev dock väldigt lurig på en sak, på första sidan är det stämplat dublett är...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur