Förbannade analsäckar!

D

Dolarino

GRRR, det här är tredje gången gillt inom loppet av ett år då vovven fått problem med analsäckarna :mad:
Nästa vecka blir det alltså vaccinering+tömning och spoling av analsäckarna. Tänk om jag hade råd att låta de tas bort helt och hållet :crazy:

Nån mer som har en vovve som haft återkommande problem med de små j*vlarna?

Sv: Förbannade analsäckar!

hmm jao, min vovve fick problem för ett tag sedan, fick penicellin men nu när tabletterna är slut så är han där å slickar igen, då på måndag är det veterinär igen.. plus att vet ska kolla på 4 st knölar som vovven har på sig, 2 av färstingar och 2 bara ändå =/ det osar dyrt..

Dolarino skrev:
GRRR, det här är tredje gången gillt inom loppet av ett år då vovven fått problem med analsäckarna :mad:
Nästa vecka blir det alltså vaccinering+tömning och spoling av analsäckarna. Tänk om jag hade råd att låta de tas bort helt och hållet :crazy:

Jo då. Jag har haft en cavalier king charles spaniel som hade återkommande fel på analsäckarna. Till sist så opererade vi honom. Efter det behövde vi aldrig mer åka och tömma dom. Jag rekomenderar det om ni måste åka ofta och göra det.

Min vovve både slickar och åker kana, senast idag åkte hon kana på en stor sten vi har i trädgården så nu har hon fått små skrapsår oxå :crazy: Och fästingarna bombarderar henne hela tiden. GRRR.

Hoppas det inte är något allvarliga knölar :(
Det är dyrt med djur :crazy:

Jag vill gärna göra det, ska kolla med veterinären exakt hur mkt pengar det kostar.
Är det en stor operation...? Och Hur lång tid tog det för vovven att bli helt återställd?

huvaligen då, så illa är det inte med min, han bara slickar sig i rumpan överdrivet mycket..

förra gången fick vi operera bort färstingknölen då den var mycket infekterad (rann blod och var ur den), och de kommer vi nog att få göra med dom här två oxå, bara det att en sitter på svansen och jag vill juh inte att dom kapar svansen på honom precis :(
De andra två knölarna är förmodligen svullna körtlar, men man vet juh aldrig.. ska raka honom helt innan vet ska titta oxå..

Usch, det låter inte bra =/ Vad är det för hund du har?

På min äldsta hund tömmer jag regelbundet själv. Jag ser det inte som hon har problem. Hon varken slickar eller kliar sig. Men när de börjar bli fyllda så åker hon kana. Och då tömmer jag dom, sen är det ok igen.
Har haft funderingar på att operera, men har hört så många som det inte hjälpt på. Så jag fortsätter så här, och veterinären tycker det är ok.

Det spelar ingen roll vad det kostade då. :)
Det var ju ca 21 år sedan. Så tyvärr minns jag inte så mycket hur jobbigt det var för honom och så. Men det hjälpte iaf det lovar jag.

Dolarino skrev:

Ja min har också haft problem med det..uäääk så äckligt. Man kan ju tömma dem själv om man har lust så att säga. Då slipper man ju vet kostnaderna. Det luktar sååå himla äckligt också...usch!

Vi har tagit opererat våran golden. Han var pigg och glad dagen efter. Vi hämtade honom dagen efter oprationen, dock vet vi inte om det verkligen behövdes då han fortfarande åker kana på baken???

Min mammas kompis berättade att när hon opererade sin hund fick han svår eksem och var tvungen att avlivas... :confused:
Ahh, får ångest nu, ska man operera eller inte? :confused:

Nu har baken börjat LUKTA oxå. Det blir dyrt. Veterinären får väl visa hur man gör så tömmer jag de själv om jag inte tar bort dem... :S

Tack för alla svar, nu ska jag ta mig en funderare här...

Vi tagit över en hund som fyller snart 3 år.
Han har aldrig tidigare haft problem med detta.
Tills nu.

Första gången vi åkte in med honom till vet. så hade han så ont så hade bara skrek nästan hela natten o sov inte en stund. Det verkar dock inte som att någon annan hund har haft så ont, eller ens känt av detta?
Nu bävar jag för att det är på väg med samma sak igen.
Varenda gång vi hade badat honom så lät det ett "kluckande" ljud där bak när han skakade av sig vattnet.
Nu när vi varit ut i regnet hörde jag samma ljud.
Någon som vet om det hade med analsäckarna att göra?
Någon som har nå tips om hur man kan göra detta själv?
Är ju svindyrt om man måste åka in med hunden hela tiden o tömma skiten.

Brukar du tömma analsäckarna på din hund? Jag hade samma problem som du beskriver med min hund för ca 1,5 år sen. Han fick ständigt inflammation för han inte kunde tömma dem själv. tillslut var jag trött på alla veterinärkostnader och ville inte operera då de sa att vissa hundar blir värre av dte och får svårt att hålla tätt. Jag lärde mig hur ma tömmde den och nu tömmer jag de ca en gång i månaden när de börjar bli fulla.Han har inte haft inflammation sen dess, alltså sen jag började tömma dem regelbundet. Det blir oftast inflammation om man låter dem gå med et utan att tömma.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vovven som kom för några veckor sen visade sig ha en långgående öroninflammation:down: Han har inte visat nån smärta men var lite låg...
2
Svar
31
· Visningar
7 581
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Aliche
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka