Förband över framknä - hur får man det att sitta kvar??

moiran

Trådstartare
Min fröken har fått ett fem cm långt men ytligt sticksår på yttersidan ovanför framknät, typ lite under mitten av tåsträckarmusklerna.

Nu är det så att jag är hopplöst orutinerad på att linda. Livrädd för att råka stasa, så jag drar säkert åt för lite istället. Att lägga förband på ett svullet ben ovanför knät är ju som att försöka linda fast något på en uppochnedvänd kon. Som bonus stampar, gnuggar och biter hon i det för att bli av med det. På tok för hög svårighetsgrad för mig. Det tar henne 5-10 minuter innan det, som jag med möda bandagerat, glidit ned över knät.

Tips? Alternativa tillvägagångssätt? Vilda idéer, men skulle det funka att linda båda underarmar och förbinda med varann över ryggen? Fästa i en täckgjord med "däckel"? :idea:

Eller bara låta det vara? Det är tre dagar gammalt, verkar läka fint (trots att kraken drog bort både drän och stygn efter ett drygt dygn ungefär :arghh:), vätskar rätt lite och hästen har inte längre någon feber. Men flugdj*vlarna sitter i klungor i det. Hon har fått stå inne stora delar av dagen för att slippa undan dem, men det är ju inte så poppis heller.

Jag har provat med sårgel, men det slickar hon upp. :meh:

Sv: Förband över framknä - hur får man det att sitta kvar??

Du lindar hela benet ner till hoven.

Har för mig att jag hört talas om någon som tillverkade en lampskärm ungefär som hundar har, av en hink som fästes på grimman. Ja, nöden har ingen lag. Kan du prova med betesbegränsare för att minska åtkomligheten?

Annars föreslår jag att du klipper till en lagom bit sorbact och fäster den med fixomull. Fixomullen fäster bra på päls. Jag skulle inte dra den runt knät utifall det sväller på mer, men det behövs kanske bara fem cm fästkant runtikring förbandet.
Har använt denna metod med framgång på ställen där allt annat vill kasa ner, och har haft en hel del besvärliga sår på hästen. Men jag har inte någon pillig häst, men har haft, och förstår den problematiken väl.
Materialet köper du på apotek...

Strumpbyxa.
Klippa av fot och överdelen på ena ben, resten lägga du i First Aid Låda.

Finns självklistrande bandage "animalpolster" "snögg" (kärt barn har många namn) det känns som skumgummi ungefär och självklistrande på ena sidan man klipper helt enkelt en fyrkant och sätter kompress över såret som ett stort plåster typ. Vill man sen även linda för att hålla svullnad nere så för wettrap perfekt grepp i detta och därmed glider den inte ner.

Du lindar hela benet ner till hoven.

Nu har jag testat detta på tre sätt, en gång med hela benet lindat och två gånger med en välsittande damask och lindning hela vägen ned till denna (i hopp om att den skulle kunna bromsa lite). Men jag får det inte att sitta. Tredje försöket provade jag även att tejpa med oelastisk tejp på några utvalda ställen, också för att stödja upp de elastiska lindorna. Samt försöka tejpa övergången linda-päls med förhoppningen om att det kanske gick hålla upp överkanten liiite. Men nej, naturligtvis. :(

Det brukar jag också använda på sår som sitter på icke bandagerbara ställen, utan tvekan den enklaste metoden.

Moiran, det är inte så svårt att linda knän, men du behöver en extra stor och helst tjock pad. Equilines tjocka paddar tex. Extra långa lindor, evt 2 styck vanliga. Sätt padden på högkant så att den täcker såret och linda som vanligt under knät, över knät lindar du något lösare så hästen kan böja benet. Använd fleecelindor, elastiska blir nog alltför sladdrigt.

Finns även knäskydd att köpa.

TS: Grovre stumpbyxa, tank kalasbyxa, textillim, klipp en fyrkant, limma 3 av 4 kanter mot hastens pals. Sa har du en handig ficka att stoppa ner en kompress i. Enkelt att byta, enkelt att tvatta. Vart ett forsok kanske?

/Bew, vars ena hast hade en halv stumpbyxa fastlimmad under magen efter operation av ink...

Finns självklistrande bandage "animalpolster" "snögg" (kärt barn har många namn) det känns som skumgummi ungefär och självklistrande på ena sidan man klipper helt enkelt en fyrkant och sätter kompress över såret som ett stort plåster typ. Vill man sen även linda för att hålla svullnad nere så för wettrap perfekt grepp i detta och därmed glider den inte ner.

Problemet med "plåstermetoden" är att hon inte kan låta bli att klia och greja lite med det. Jag kan tänka mig att såret kliar när det läker, det brukar det göra på mig. Att inte tugga på förbandet går lösa med en "haklapp" (sån för att förhindra att hästen biter i täcket), men funkar ju inte i hagen eftersom hon inte kan beta då. Betesreducerare, som någon föreslog, är snarast ett utmärkt verktyg att gnida och gnugga av sig förbandet... :idea:

Nu har jag inte provat snögg, men ett gäng andra häftor (alla typer som fanns på de två apotek jag besökt hade hemma - snögg var uppenbarligen inte en av dem :p). Är det värt att leta rätt på, köpa hem och prova ändå?

Hon är faktiskt inte så farligt svullen, så det finns inte så mycket egenvärde i att linda. Jag är egentligen bara ute efter att förhindra flugorna att komma åt såret, och jag inbillar mig att någon typ av lindor behövs då. Såret sitter ju så dumt till att hon har jättelätt att komma åt det. Veterinären trodde att hon själv plockat bort vad det nu var som högg henne i benet med tanke på sårets utseende. Och hon fortsätter "ta hand om" det. Men vi har inte samma åsikt om vad som är lämpliga åtgärder.

Det brukar jag också använda på sår som sitter på icke bandagerbara ställen, utan tvekan den enklaste metoden.

Moiran, det är inte så svårt att linda knän, men du behöver en extra stor och helst tjock pad. Equilines tjocka paddar tex. Extra långa lindor, evt 2 styck vanliga. Sätt padden på högkant så att den täcker såret och linda som vanligt under knät, över knät lindar du något lösare så hästen kan böja benet. Använd fleecelindor, elastiska blir nog alltför sladdrigt.

Finns även knäskydd att köpa.

Jag har, för ett bra tag sedan, skall sägas, lyckats att framgångsfullt linda knä en period på en häst med krosskada där (bara mjukdelar, tack och lov) och fått det sitta. Men det var en mer samarbetsvillig patient. :D

Men det var ju på den tiden då vetrap inte fanns, tror det var vanliga hederliga oelastiska bomullslindor som gällde. Fleecelindor har jag inte provat. Har även funderat på att använda mig av oelastisk gasbinda och sen vetrap över det och hoppas på att jag lyckat bättre, vad tror du om det?

TS: Grovre stumpbyxa, tank kalasbyxa, textillim, klipp en fyrkant, limma 3 av 4 kanter mot hastens pals. Sa har du en handig ficka att stoppa ner en kompress i. Enkelt att byta, enkelt att tvatta. Vart ett forsok kanske?

/Bew, vars ena hast hade en halv stumpbyxa fastlimmad under magen efter operation av ink...

Jag har allt hemma, så varför inte. :) Jag tror väl inte på att min pillriga häst inte lyckas plocka bort det efter en halvtimme eller två, men såna enkla metoder är ju smidiga att testa ändå! :up:

Kolla in Hippsons nätsida, där visar de i prylkollen en sorts strumpa som ska hålla bandage på plats. Kanske samma som strumpbyxeben fast mycket dyrare.

Good thinking Canada, compress pockets :up:
Patent that idea and you can make zillions :idea:
And they say blonds are dum :grin:

Animalpolster är inget hon kan klia av det klistrar rejält helt hopplöst att själv få av för tidigt efter att det är ditsatt, går inte alls att jämföra med saker som finns för människa som inte klistrar alls i päls.
Sen som jag sa efter du satt dit "plåstret kan du utan problem linda med en wettrapp för den får supergrepp i plåstret och sitter som berget. Har själv haft en unghäst gående med sådant bandage på ett framknä under en långperiod när den hade sår på insidan av knäet. Trots försök så fick den inte av det en enda gång.

Vad gäller haklapp så den typen som är en skål (tex hööks har rosa sådan) den kan de utan problem beta med man får bara hålla koll på undersidan av hakan så att de inte får skav av den då de trycker in den rätt hårt när de betar. Har själv haft sådan på en häst som käkade upp kompisens täcke den hästen betade utan problem trots att det var riktigt kort gräs (nerbetad vinterhage)

Animalpolster är inget hon kan klia av det klistrar rejält helt hopplöst att själv få av för tidigt efter att det är ditsatt, går inte alls att jämföra med saker som finns för människa som inte klistrar alls i päls.

Då ska jag försöka få tag på det. Går kanske beställa på medicinkrängarbolagets webbshop!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka