Förändringar i hovleden

pastejja

Trådstartare
För att göra det någerlunda kort så köpte jag en häst för ett år sedan. Jag visste att hon hade haft hovledsinflammation fram, jag fick veta att hon inte varit halt, veterinären kunde inte heller se det, men hon kändes annorlunda. Men vid röntgen visade det sig att hon hade inflammation och förändring. Behandlades en gång, betäcktes, fick föl 2006 och fick vila fram tills jag köpte henne.

Som unghäst tränade och tävlades hästen med framgång i unghästklasser i hoppning fram tills dess, och vid en hoppträning på ganska högahinderhöjder på dåligt underlag(vet i efterhand flera som fått ledinflammationer efter att ha tävlat på den banan), med långa tår (den hovslagarens filosofi) blev hon förändrad och veterinären togs ut.

Innan jag köpte hästen fick jag pratat ordentligt med ägaren som INTE lovade något om att hästen skulle hålla mer än till promenadridning. Ringde veterinären som undersökt hästen och hon sa att den hästen skulle vara i avelsboxen och att jag inte skulle hoppas på något annat än mulleridning, men jag var ju kär och köpte min drömhäst. Hästen hade fått en ny hovslagare som skott henne omsorgsfullt efter diskussion med veterinär.

Jag satte igång henne försiktigt med mycket skritt och senare dressyr ute i naturen, sällan på bana. Ohalt. En dag lite halt efter bus i hagen med en bufflig och energisk nordsvensk. Bytte hage, ren. Senare en dag var hon halt i 2 dagar, och eftersom veterinären sagt att det inte var problem att avla på hästen utan att hon skulle vara i avel, och jag samtidigt fick arbete en bra bit bort skickade jag stoettill hingsten, ohalt. Fick hem hästen, fortsatte rida, ohalt. Och hon är ohalt fortfarande. Jag har behållt samma duktiga hovslagare, skrittar ut mycket, hinner tyvärr inte rida dagligen, men rider bara på banan ca 20 minuter var 14:e dag, man kan ju rida dressyr ute också :).

Jag har ringt till lite olika kliniker som helst inte vill röntga henne nu när hon är dräktig, och egentligen vill jag ju sätta igång henne och tävla eftersom hon är den bästa dressyrhäst jag suttit på(helt galet!), men jag vill höra vad ni har för meningar om detta, ärdet värt ett försök eller ska jag låta henne gå som avelssto och betäcka igen? Helst vill jag inte ha henne som odräktig mullehäst eftersom hon är för bra för det. Hur allvarligt ska jag se på förändringen? Jag vet inte ens vart den satt, men den ska ha suttit i hovleden, det är det enda jag vet.

Detta är en häst som jag tänker behålla och jag tänker inte sälja henne, om nu någon skulle tro att det var därför jag ville få ut henne och tävla (i dressyr).

Jag har ingen tidigare erfarenhet av ledinflammationer på någon av mina hästar så jag är väldigt tacksam för svar.

U
 
Sv: Förändringar i hovleden

Glömde skriva att hästen klarade böjprov ua av noggran hästveterinär vid köp..
Hon är ohalt även vid tömkörning..Klättring etc.. MEN hon kan gå lite passgång i skritt för tillfället när hon blir exalterad, men jag gissar att det är magen som ställer till det.. eller?
U
 
Sv: Förändringar i hovleden

Men om hon fått en röntgenförändring så har den knappast gått tillbaka?! Jag skulle skippa röntgen nu till en början och istället prova öka träningsdosen för att se var gränsen går för användning.

Däremot skulle jag vara mer restriktiv när det gällde aveln och kritiskt granska hennes hållbarhet. Nu är jag absolut ingen expert på röntgenförändringar och inflammationer men det hade varit intressant att veta om röntgenförändringen tillkom efter en ledinflammation beroende på en "olycka" eller om hon helt enkelt inte är hållbar nog. Det skulle också vara intressant att få veta (från någon mer kunnig än jag inom området) hur vanligt/ovanligt det är att en ledinflammation utmynnar i en röntgenförändning.
 
Sv: Förändringar i hovleden

Jag hade tyckt det var spännande att få svar åp dina frågor.

Anledningen till att jag betäckte henne var just att veterinären sa att hon absolut tyckte att denna hästen skulle vara i avel. Jag frågade speciellt om detta kunde vara någon anledning att inte avla på hästen. Hade det varit tveksamheter hade jag valt att inte göra det.

Jag har varit uppe i normalhårda arbetspass, mycket övergångar eftersom det varit på rakt spår men även öppnor, slutor, skänkelvikningar, fram och bakdelvändningar. kanske en timme om dagen fram till de sista månaderna. Men visst vissa dagar har jag bara skrittat ut långa rundor, och nu är det nästan bara skritt.
Som hon kändes innan jag trappade ner pga magen så känns hon fantastisk och absolut inte något som borde kunna vara något att oroa sig över.

jag funderar en del på om förändringen är något utan betydelse som funnits sedan tidigare, och där veterinären säkrat sig genom att säga att hästen inte skall mer än mulleridas, i och med att den skulle säljas. Jag funderar en del på vart förändringen sitter, eftersom jag inte märker att hon skulle reagera vid tex. klättring.

Stammen har producerat en hel del tävlingshästar även i de närmaste leden så där tror jag inte det ska vara dåliga hållbarhetsgener och som sagt, om man bortser från ett bus och eventuellt två bus i hagen (gissad anledning) så har hästen hållt för normalt arbete.

Tack för att du tagit dig tid att svara.
U
 
Sv: Förändringar i hovleden

Finns det någon möjlighet att få tag på hennes plåtar för att låta din vetrinär kolla exakt vad förändringarna består utav?
Ringa förra ägaren, höra vilken klinik de var till och be om tillåtelse att få ta del av plåtarna?
 
Sv: Förändringar i hovleden

Förra ägarna ska ha de första plåtarna, när inflammationen var aktiv, sen ska det finnas ett sett plåtar till, de sista finns hos veterinären som röntgade. Jag skulle fått se dem när vi röntgade, men hästen skulle vara halt om det skulle vara lönt att röntga (har lyckligtvis inte inträffat). Sedan har jag varit inne på att låta en helt annan (rekommenderad) veterinär kolla på nya plåtar för att se om det finns flera åsikter. Tyvärr kan jag INGET om att läsa röntgenplåtar så jag får ju lita på vad veterinären säger. Kan man köpa ut gamla röntgenplåtar från en journal? (tror de ligger digitalt)

Jag är alltså ganska övertygad om att jag kan få tag i de första plåtarna, vet inte om det gör någon nytta.

U
 
Sv: Förändringar i hovleden

Har du bara tillåtelse av förra ägaren ska det inte vara något problem att få plåtarna skickade. Jag har svårt att tro att det ska kosta mer än ngn slags expeditionsuppgift. Givetvis är de senaste plåtarna mest intressanta men har förra ägaren kvar de första plåtarna vore det bra att kunna se om det skett någon förändring (låter dock i mina öron osannolikt då hästen blev bra från inflammationen men man kan ju aldrig veta). Be en kunnig vetrinär titta på dessa och få ett utlåtande.
Lycka till!
 
Sv: Förändringar i hovleden

Tack för svar!
Jag är bara rädd att veterinären tror att jag ifråga¨sätter dens kompetens, och det är faktiskt inte alls så, utan attjag vill höra en annan veterinär yttra sig. Ska se om jag vågar ta mod till mig. :)
U
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 380
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp