Förändring på försäkring ang rörlig självrisk!

skuggi

Trådstartare
Fick just veta att mitt försäkringsbolag avser att ta bort möjligheten att välja fast självrisk på hästförsäkringen :eek:

Hittills har man ju kunnat välja, men nu ska det bort alltså, då det tydligen blivit för dyrt :cry:

Har pratat med bolaget där den blivande hästen nu är försäkrad, och de har tydligen inga planer på att ta bort detta med den fasta självrisken.

Jäääklar, jag som gillar mitt bolag och mitt ombud jättemycket! Men jag KAN helt enkelt inte betala 20% om det skulle bli en dyr historia på kring 100 000 kr. Det bara går inte.

Någon mer som hört om detta? Hur resonerar ni?

Jag funderar nu att istället flytta mina två befintliga hästar till det bolag som nya hästen står i... Verkar bli samma kostnad ungefär...

Sv: Förändring på försäkring ang rörlig självrisk!

Jo, jag har också fått veta det. Det är väl ingen hemlighet att det är Agria som ska ta bort den fast självrisken.

För min egen del, så har jag precis betalt mina försäkringar, innan de nya reglerna började gälla, så jag behöver inte ta ställning till det förrän om ett år.

Tror dock att det kommer bli en hel del som flyttar sin försäkringar framöver. Problemet ligger väl lite i att man har en del extra förmåner om hästen varit försäkrad i samma bolag sedan födseln, så det blir ju ett ställningstagande...

Ja först tog Folksam bort det och nu Agria. Jag valde Folksam till min förra häst för att de då var ensamma om att ersätta 100%. När jag köpte min nuvarande häst var han redan försäkrad i Folksam och hade varit det sedan födseln så jag kände inte att jag ville byta. Folksam ersätter iofs 90% så det är inte så farligt i alla fall.

Det är ju ingen hemlighet att det varit väldigt kostsamt för försäkringsbolagen att ha fast självrisk och 100% ersättning trots höjda premier...

Är det någon som vet vilket datum som gäller för avskaffande av fast självrisk? Jag kan inte hitta något om det på Agrias hemsida.

Immer

De ändrar från 1/4 -08.

Det är bara Sveland och If som har alternativet kvar och frågan är hur länge de klarar det. Det blev för dyrt för Agria och Folksam.

A

Tack. Var hittade du den informationen?
Jag försäkrade en häst hos Agria för en månad sedan, fick försäkringsbrev där det stod att jag hade 20% rörlig självrisk trots att jag begärt fast. Jag ringde till ombudet som skulle skicka nytt försäkringsbrev och inbetalningskort, men inget har kommit trots påminnelser.
Så vitt jag kan förstå ska jag kunna få fast självrisk eftersom det är beställt före den 1 april.

Immer

Jag har fått informationen av en person som är ganska högt uppsatt på Agria.

Om du ändrar till fast självrisk nu innan ändringen så har du rätt att behålla den i ett år.

A

Va? Det har jag inte hört något om..:eek:
Jag fick mitt försäkringbrev för ngn månad sen och där stod de inget om ngn förändring gällande självrisken.. Pratade även om ombudet och han nämnde det inte heller..
Men de kan väl inte ändra mitt i en försäkringsperiod?

Nej, de kan inte ändra mitt i en period. Däremot om du har huvudförfallodag den 1/4 eller därefter, så drabbas du av denna ändring. Är det halvårsförfallodag du har, så har jag svårt att tro att de kan ändra det.

A

1 april skulle det visst träda i kraft, och man drabbas sedan när ens nästa förfallodag infaller efter det.

Jag känner mig velig angående detta... :(
Vill ju helst inte byta bolag, men sjutton vet om man har råd om något händer... Och risken är väl ganska stor att de andra bolagen följer efter inom ett år... Och då står man där igen...

När det ändras till 80% blir dock premien mkt billigare. På min islänning blir veterinärvården 900 kr billigare per år. Kostar nu ca 1500 kr.

Nej, de kan inte ändra mitt i en period. Däremot om du har huvudförfallodag den 1/4 eller därefter, så drabbas du av denna ändring. Är det halvårsförfallodag du har, så har jag svårt att tro att de kan ändra det.

A

Min förfallodag var 1/3. Vilken tur jag hade:D
Och nästa år behöver jag inte oroa mig för, då kommer jag sannorlikt inte äga häst längre..

Men nu kom jag just att tänka på en sak.
Jag pratade med mitt ombud i februari ang varför premien hade höjts.
Då sa han att man hade höjt premien för att det blev för dyrt att ersätta 100% vet vård.
Har de alltå höjt min premie för att jag hade en tidigare förfallodag, alltså kunde de inte sänka till 80%..?
Eller har de både höjt premie och ändrat självrisk? (för er som drabbas av ändringen menar jag..)

När de ändrar till 80% sänks premien ganska mycket. Så de har bara höjt premien på de som har 100%...

Fundersam, kring bolagens hantering av DRASTISKA förändringar i en försäkring! -AGRIA-:confused:

Tecknade på två hästar ifjol, allt var frid och fröjd..bra grupprabatt!
Nu kommer en ny period, dvs egentligen bara årspremien ska betalas.
Allt inkluderat som jag behövde A1, med högsta veterinärteckning, liv-o avlivningskostnader..mm!

Hör och häpnad allt som avtalades ang fast självrisk ÄNDRAS utan förvarning.. Nu ska man betala 20% på det rörliga beloppet oxå!
Alla förändringar utan att meddela kunden i god tid om detta.

MEN PREMIEN ÄR DEN SAMMA...:mad:

Så nu ska jag kasta mig på telefonen och ringa runt..
Har Ni andra några tips eller erfarenheter! :bow:

Tackar för alla tips o råd!!!

Jag hänger på den här tråden om det är OK med ts?

Jag köpte vår Kallblodstravare för ca 4,5 år sedan. Han hade då gått på travet ca 8 månader innan.

Vid köpet gjorde vi en veterinärbesiktning med böjprov som han klarade ua och vi försäkrade i Agria utan några reservationer.

Nu funderar jag på att byta till något av de få bolag som fortfarande har fast självrisk (så länge det nu varar :smirk:)

Men tror ni det finns några risker med att byta i mitt fall? Vilka i så fall?

Brukar de begära en ny vet.besiktning vid byte? Kan tillägga att hästen aldrig varit sjuk eller skadad de åren vi haft honom.

Hej alla tveksamma försäkringstagare! :rofl:

Har nu varit i kontakt med ett annat bolag...det skulle inte vara problem att flytta...De hade ingen RÖRLIG del BARA fast..

Men oturligt nog fick vårt sto kolik under detta försäkringsåret..
Så hon kan inte flyttas UTAN reservation..Hon bör bli kvar och vara skadefri under 6 till 12 månader. Sedan ska en veterinär intyga..

Vilket problem!! :cry:

Råd: Byta så fort det är dax..dock måste hästen varit skadefri.
Kontrollera alltid innan du tecknar ny försäkring..

!!!Fiffigt!!!
Vill du vara snäll och höra av dig igen!
Kan inte få igenom ett svar till dig..säger att mottagaren ej kan nås!

Kravlaren Pellets...

Om jag förstod dig rätt har du två hästar i Agria som du tecknade försäkring på i fjol?
NÄR i fjol?

Enligt mitt Agria-ombud ska ändringen offentligtgöras 1/4 och därefter kommer allas försäkringar förändras vartefter deras årsförfallodag infaller.

Det låter på dig som att din förfallodag alltså ligger innan 1/4 eftersom du redan fått papper på den. Då får de INTE ändra ännu, utan först nästa år. Och då SKA premien också ändras.

Ring du ditt ombud och hör hur det ligger till egentligen.

Fy fan vad jag blir arg på dom! Jag betalade in pengarna för försäkringen igår! Och 10 min senare fick jag reda på att dem ska lägga på rörlig självrisk, av en kompis! Jag tycker det är så grymt dåligt. Har mailat med mitt ombud flera gånger sedan 24 feb då jag täcknade försäkringen. Senast den 17 mars! Det var tydligen i slutet på feb dom fick reda på det själva på agria. Men varför skriver dom inget på hemsidan???

Jag känner verkligen att jag har mist pengarna för veterinärbesiktningen, nu måste jag ju besikta om honom om jag vill byta försäkringsbolag... :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 240
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 453
Senast: Sockerbit
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 054
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Som framgår av rubriken så undrar jag om det fortfarande finns något försäkringsbolag som har fast självrisk på...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar