Förändring i tillväxtzonerna

Misty_87

Trådstartare
Har idag varit in till veterinären med min 6 månader gamla unghund. I söndags råkade min sambo trampa han på tassen och på kvällen samma dag såg jag att han haltade lite grann. Han var inte varm eller öm någonstans på tassen/benet när jag klämde och kände. Tänkte att han får ta det lugnt någon dag och så ser jag hur det utvecklas.

På tisdag em/kväll är han betydligt mer halt och har börjat avlasta benet när han står/sitter. Han är även väldigt slö och ligger väldigt mycket. Ringer till veterinären på onsdag morgon och får en tid på torsdag morgon.

Idag har vi då följdaktligen varit in och han har blivit undersökt och röntgad. Vid undersökningen visar det sig att han reagerar lite när hon känner på och kring handleden. På röntgen syns ingen skada men hon säger att han har en förändring i tillväxtzonen på båda frambenen.

Jag vart helt paff och glömde helt att fråga om något..

Han fick iaf antiinflamatoriskt/smärtstillande utskrivet och ordinerad vila och på torsdag ska vi tillbaka för nya röntgen bilder.

Finns det någon här som har erfarenhet av detta? och vet vad det är och vad det kan innebära? Vad innebär det för framtiden? Kommer det att påverka hur han växer?

Sv: Förändring i tillväxtzonerna

Skickade ett mail till veterinär eftersom det kändes som jag inte fått någon information. Förändringen som syns på röntgen är i tillväxtzonen längs ner på underarmsbenen. Dess fynd motsvarar en tillväxtstörning som kallas metafysär osteopati. Har googlat och läst allt jag kan hitta om det och HOD. Men finns det någon här som har erfarenhet av denna sjukdom??

Hittade bara en gammal tråd i forumet om sjukdomen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej! Min mamma behöver råd. Hon har en boxertik på 7,5 år, som skadades i samband med lösspring i skogen. Direkt efteråt kunde vi se...
Svar
6
· Visningar
8 957
Senast: Kijona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama