Förändring i betéendet.

N

Nutten

Jag undrar om det är någon som känner igen mitt problem.
Jag har haft min häst i mer än 4 år och jag har aldrig haft några större problem med honom. Han är normalt världens snällaste, men nu är det nåt som är fel och jag förstår inte vad.

Han är helt vanlig i stallet, men helt galen när vi är ute och rider.
Det började för ca två veckor sen när vi var ute på en ridtur tillsammans med en kompis och hennes häst.
Hennes sto brukar ofta vara sur och kan ibland försöka sparka om en annan häst kommer för nära, men den dagen var det ombytta roller. Min häst som aldrig har visat sånna tendenser backar in i hennes häst och sparkar efter henne..
Efter ett tag stannade vi för att släppa förbi några skidåkare som skulle korsa vägen och han ville inte riktigt stå still och bråkade lite, då helt plötsigt stegrade han sig, vilket han aldrig gjort förut, inte ens vad jag sett i hagen.

Någon dag efter detta skulle jag och en annan kompis och hennes häst ta en liten galopp.
Hon startade lite framför mig och jag var tvungen att hålla in min häst, då stegrar han sig igen.
Jag har börjat rida lite på stångbett efter att en tränare jag red för tyckte att hästen gick bättre på det.
Då börjar jag fundera på om det är det som är felet. Jag rider western och rider på lagom långa tyglar, jag vet att jag är mjuk i handen, dessutom har jag ridit flera gånger innan på det nya bettet och allt har gått bra..
Rider nu på det vanliga tränsbettet men hästen är fortfarande konstig. På hemvägen är han piggare än vanligt, och när jag tar tag i honom så tjurar han bara ihop och börjar studsa och fjanta som att han är på väg att stegra.

Kanske är det något han fått för sig ? Men det känns ändå inte rimligt, han brukar knappt våga bocka efter att jag råkade flyga av en gång..

Om det vore nåt med tänderna borde han väl ha problem att äta ? Och protestera mot tränset och liknande ?
Är det någon som har nåt förslag på vad det kan vara, detta är verkligen inte likt honom..

Sv: Förändring i betéendet.

jag skulle få någon utbildad som kollar att all utrustning sitter rätt, och att han inte har ont någonstans. Det låter ju som om de skulle vara något sådant, eftersom hans humör har ändrats så fort.

Hoppas verkligen att det löser sig

På en häst som annars är lugn och trygg och inte brukar göra såhär skulle jag se detta som en varningsklocka.
Något är ju fel...
Men sedan kan det vara massor av saker så det gäller att vara detektiv.
Defenitivt någon som kollar igenom hästen, veterinär, equiterapeute eller så...

Sedan skulle jag direkt byta tillbaka till tränsbettet och se hur hästen reagerar.
Det verkar som att ditt problem kom när stångbettet kom på, lyssna på din häst och agera nu innan du får större problem.

Lycka till

Förlåt, såg att du redan hade satt på tränsbettet igen.
;)

Sadeln? kan sadeln vara felet?
prova trycka på ryggen (lite) för att se om det stör honom att du rör där sadeln sitter?

Innan jag köpte egen häst, red jag en privathäst några gånger i veckan. Han var 4 år och var världens snällaste. Gick fram överallt och var alltid glad och snäll. Sedan började han förändras. Ville ibland inte gå fram i skogen, kunde tvärvända och springa iväg. Ibland ville han inte gå in i ridhuset heller. Fick ledas in. Men han var fräsch annars. Tävlades en del i dressyr och gick jättebra när han kom in på banan. Det var bara de här protesterna som var lite underliga. trodde det var lite unghäststrots. Men det blev värre och en gång när han skulle skos blev han som tokig. Har alltid varit snäll att skos innan. Då fattade vi att något var fel, åkte till klinik och röntgade. Visade sig att han hade någon knöl i ett ben. Den gick tyvärr inte att operera så han blev utdömd. Jättetrist på en sådan fin och trevlig häst. Kändes hemskt i efterhand att veta att vi ridit honom fast han hade haft ont. Men han haltade ingenting, att protestera var hans sätt att tala om att han hade ont.

Om jag känner mig själv rätt så hade jag störtat iväg med hästen till vet för att kolla tex kotledsinflammation, ryggont osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar