Förändrat lynne

B

benjamin

En av våra ponnyer har fått ett helt förändrat lynne. Jag funderar på vad anledningen kan vara. När den kom till oss i vårt lilla stall m tre boxar för två år sedan var den mycket snäll. Ok, kunde lägga bak öronen vid matdags.
Han var ute med snäll ponnykompis i hage hela dagarna. Denna ponnykompis ägnade sig åt krubbbitning när han fått kraftfodret.(Hade ovanan med sig när han kom till vårt stall.) Det tog inte lång tid förrän den ponyn jag frågar om gjorde likadant. Smetade då in lite goja på kanterna och han slutade genast med det.
Efter ett år kom en ny "kompis " till stallet som var mycket "elak" bet de andra två hästarna när han kom åt. La bak öronen både mot andra hästar och människor. Vår ponny började nu själv att bli sur i boxen och krubbitningen kom igång igen. Inomhus avledde vi detta med att smeta in kanterna i boxen och montera ner krubban men utomhus gjorde ahan det på stolpar och genom att bita på kompisens täcke!
Nu har vi flyttat till ett större stall. Där står han och krubbiter så fort han står inne och hittar en plats där det inte är så mycket äcklig goja insmetad. Är sur mot alla som går förbi boxen. Biter åt folk som är inne hos honom eller vill klappa honom.
I transporten blir han tokig om det vankas mat eller han tror att det kan göra det. Biter helatiden mot sin snälla bästa kompis och åt oss människor.

Jag undrar om det är den här elaka ponnyn han utsattes för under ca 4 månader som satt sina spår. Hans nuvarande kompis som följde med från gamla stallet är super lugn och snäll emot honom men han verkar inte påverkas så stark av det beteendet. :smirk:

Eller kan det vara fysiologiskt. Kan han ha ont någonstans? Har bokat tid på vetklinik nästa vecka. Men vad ska de titta efter?
Magen? Hur undersöker man den.

Någon som har tips eller tankar om det här?

Sv: Förändrat lynne

Be i alla fall dem att kolla att han inte har magsår. En rätt stor del av alla hästar som krubbiter har ngn form av magsår, och allmän aggressivitet beror väldigt ofta på värk av något slag. En studie som gjordes på travare i träning visade att ungefär 90% av dom hade någon form av förändringar i magsäcken, Känner själv två f.d. patologiska krubbitare som efter att ha fått magsårsmedicin (samma som för mänskor, tror jag) har minskat sin krubbitning med ungefär 95%.

Enligt en annan studie så krubbiter hästar mer om man hindrar dom från att göra det en tid (rebound).

Sv: Förändrat lynne

Jag kan bara säga att jag varit med om samma sak. Min häst gick med en sur jäkel ett tag, han la alltid öronen o var allmänt sur o grinig, kunde knappt gå i närheten av honom i hagen när jag skulle ta min häst o efter ett tag började min häst göra likadant, han som alltid haft öronen framåt o mött en med "glad" uppsyn. Tyckte detta var jättejobbigt men sen flyttade "elakingen" o först nu är min häst nästan normal igen (8-9 månader senare) Så försök ha lite tålamod så kanske det blir lite bättre i alla fall ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har två hästar nu i mitt stall. Min har varit tydlig ledare i flocken och den andra (som är inackorderad) är låg i rang. Allt...
Svar
4
· Visningar
1 146
Senast: Jullanek
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30