Föräldraledighet igen... hjälp tack!

Freyja_bus

Trådstartare
Vänder mig till allvetande bukefalos med en fråga jag funderar lite kring.

Barn nr två är beräknad till den 11 september i år. I juli kommer jag att jobba på ett sommarvikariat. Jag läste på FK hemsida att man har rätt att gå på sin ledighet 60 dagar innan BF, får man lov att vara föräldraledig och arbeta samtidigt om man inte tar ut någon ersättning? Dvs kan jag anmäla mig föräldraledig med mitt andra barn i mitten av juli och ändå jobba? Det skulle underlätta enormt då jag inte behöver skydda min sgi med att täcka upp 47 timmar/vecka! I så fall kan min man vara fullt föräldraledig med My, om inte, måste jag ha ett antal dagar för att täcka upp och skydda sgi:n.

Någon som vet?

//Julia

Sv: Föräldraledighet igen... hjälp tack!

Alltså det känns ologiskt, men kanske fungerar ?

Att vara föräldraledig = ta hand om barnet, men om du ska jobba så känns det inte som du kan vara föräldraledig samtidigt som du arbetar även om du inte tar ut någon ersättning, men det kanske fungerar.

En smart funktion som FK har är deras föräldrachatt, jag har fått bra svar därifrån. Prova fråga någon där ?

Förstår jag dig rätt, du vill vara deltidsföräldraledig för ditt kommande barn? Eller hur menar du jobba och vara föräldraledig samtidigt? Om det är så att din SGI har sänkts pga att du inte har tagit ut tillräckligt med föräldrapenning så måste du rimligtvis ha en inkomst antingen genom föräldrapenning eller lön för att få upp den igen. Du kan inte vara föräldraledig utan fp och ändå få upp SGI:n, försäkringskassan går ju på det du tjänat de senaste 6 mån (om du inte följt reglerna för att slippa sänkt SGI), inte om du är ledig eller inte. Men du är säker på att din SGI har sänkts?

Min kompis jobbade mellan sina båda graviditeter men inte lika mkt som innan. Då använde hon delar av lägsta garantidagarna att fylla ut dagarna med för att behålla sin SGI. Var det så du menade?

svarar alla:

Nja, det var inte riktigt så jag menade. Min sgi är skyddad så det är inga problem, jag får samma fp med nästa barn. Problemet är att för att skydda min sgi måste jag (om jag jobbar, delvis eller heltid) skydda 47 timmar/vecka, eftersom det är de antal timmar som min sgi baseras på. Under juli kommer jag att gå på ett sommarvikariat på mitt extrajobb, och då är det tänkt att min man ska vara föräldraledig. Problemet blir ju då att jag måste ta en massa dagar för att täcka upp till 47 timmar (vicket är inte heltid) och då blir det inte många dagar kvar till min man.

Eftersom fk inte bryr sig om hur man gör med antal dagar innan barnet fyller ett år och man då kan jobba någon dag och vara föräldraledig andra dagar, så tänkte jag att om jag har tur så kanske det fungerar likadant om man går på föräldraledigheten redan 60 dagar innan nästa barn. Då är jag ju liksom föräldraledig med den blivande bebisen och behöver inte skydda min sgi, är ni med? Men jag tycker också att det känns lite ologiskt, men tänkte ändå fråga, hade ju varit helt grymt!

Ang chatten; har försökt ställa frågor där förr och aldrig fått ut något vettigt utav det, så det har jag gett upp nu =)

//julia

Jag sitter i samma situation som dig.
Alva föddes i maj 2009 och 25 september kommer nästa lilla bus.

Min man vill ta ut fp i sommar då jag har tänkt att jobba. Dock kommer jag inte upp i heltid. Ekonomiskt klarar vi oss men jag vill inte att mitt SGI sänks om jag nu skulle bli sjuk.

Jag ringde fk och de sa då att jag kunde skriva in mig på arbetsförmedlingen som arbetssökande samtidigt som jag jobbade och på så sätt skydda min SGI.

Från FK's hemsida:

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Så du behöver ju inte fylla upp timmarna för att behålla SGIn.

Ja så borde det tolkas. Och även om ni inte var gravida så är så vitt jag vet SGIn skyddad i 3 månader efter det man slutat en heltidstjänst, den rasar inte fom den månad man börjar jobba deltid.

Dessutom måste den nya inkomsten vara årligen återkommande eller pågå i minst 6 månader för att vara grundande för SGIn!

Men vadå, menar du att det gäller även när man aldrig gått tillbaka till något jobb mellan barnen? Jag ska ju liksom bara jobba en månad på ett vikariat och har ingen fast anställning.

Jag trodde att jag var tvungen att skydda sgi:n ända tills jag började vara föräldraledig med nästa barn. Men om det du säger stämmer behöver jag ju inte skydda den längre eller?

//Julia

kl

Nu har jag pratat med FK. Jag kan anmäla mig som arbetssökande de dagar som jag inte skyddar min sgi med arbete och efter 11 juli kan jag vara föräldraledig med nästa barn utan ersättning och arbeta så mycket/lite jag vill.

Toppenbra!

Liknande trådar

Gravid - 1år Ska försöka formulera mig så att det blir begripligt. Väntar nu andra barnet med bf om 10 dagar och fick idag hem beslut från fk (bättre...
Svar
5
· Visningar
1 949
Senast: LillaMy84
·
Gravid - 1år Jag tror att jag blir tokig på försäkringskassan och alla medarbetare där som inte verkar veta vad som gäller! Jag vet inte om ni minns...
Svar
8
· Visningar
2 076
Senast: aenglah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka