För vid sadel (med padd) ökar ryggtrycket

Lovisaleonora

Trådstartare
I senaste Tidningen Ridsport (9/2012) kan man på sidan 6 (del 2) läsa en artikel om att en vid sadel ökar ryggtrycket.

---
Vid den internationella workshopen vid Saddel Research Trust i England nyligen redogjorde doktor Christian Pelham, Wien, för olika försök med sadlar. Han visade bland annat att en sadel som var alltför vid för hästen ökar trycket på hästens rygg. Användande av en sadelpad till en sådan sadel kan förvärra situationen.

Vid en jämförelse av påverkan på hästryggen vid lättridning, lätt sits (tvåpunkt) och nedsittning var genomslagskraften på hästryggen tämligen konstant. De mest extrema värdena minskade mest vid lättridning och lätt sits. Dessa försök utfördes i en traditionell sadel.
---
Tidningen Ridsport (nr 9/2012)

Det här är ju verkligen värt att fundera över för de av oss som gärna väljer en vidare sadel för att hästen ska ha plats att muskla upp sig en smula.

Sv: För vid sadel (med padd) ökar ryggtrycket

Samma här, jag tyckte att det var en konstig artikel.

Jag skulle någon gång vilja se en sån häst live som musklar sig så mycket att den måste byta sadel 3-4ggr på ett år. Har sett en del omusklade unghästar som tränas och sen ändå kan ha samma sadel både ett och två år senare.

Tror oxå det här med vida sadlar är lite "överreklamerat".
En vet sa faktiskt till mig att det var fler hästar som visade problem med för vid sadel än tvärtom...

Min förra häst behövde det; vi avverkade 7 sadlar på två år. Hon fick spänningar i ryggen av en ej välliggande sadel, och fort gick det (sågs över av E.T. mer eller mindre regelbundet). Å andra sidan ligger den 7e sadeln fortfarande kanon, tre år efter utprovning. Och hon är kanske ett extremt exempel; väldigt känslig rygg överlag (och väldigt svår att hitta sadel till...).

*kl*

Jag har inte läst artikeln, men påpekar att det inte sällan är möjligt att stoppa sadeln lite mer i fram istället för att använda en pad. Sedan får man "stoppa ur" sadeln i takt med att hästen musklar sig. Naturligtvis finns det dock en gräns, och vissa sadlar har mer utrymme för detta än andra. (Om man nu vill att hästen ska ha att växa i, så att säga.)

Både en för vid sadel och en för smal sadel ger ju ett punkttryck på hästens rygg (inte sällan vid manken). Jag skulle vilja säga att en sadel som inte passar hästen alltid riskerar att orsaka problem. Precis som en för rak/svängd sadel.

Emellan varven funderar jag faktiskt på att köpa en sån där tryckmatta, för att själv kunna kolla och inte behöva nojja så mycket.... :D

Jag är hästlös sedan ett par år, men överväger allvarligt att göra som Askungen. Ta med sadeln och sedan hitta en häst som funkar med den :D

Min förra häst behövde det; vi avverkade 7 sadlar på två år. Hon fick spänningar i ryggen av en ej välliggande sadel, och fort gick det (sågs över av E.T. mer eller mindre regelbundet). Å andra sidan ligger den 7e sadeln fortfarande kanon, tre år efter utprovning. Och hon är kanske ett extremt exempel; väldigt känslig rygg överlag (och väldigt svår att hitta sadel till...).

Hade hästen normal muskelmängd i ryggen när du började rida? För jag tänker lite på hur mycket muskelmassa (fysiologiskt) som kan bildas och så totalt ändra ryggbilden så att en sadel som passar dag 1 orsakar smärta hos hästen dag 104. Sen att utvecklingen fortsätter på samma sätt 6 gånger 104 dagar till. Det är nämligen en otrolig muskelutveckling vi pratar om.

Då givetvis baserat på de hästar jag träffat på, inte din.

Jag funderar nämligen i banorna att de 6 första sadlarna kanske inte passade och därför blev det som det blev. Mer än att muskelmassan skulle ändrat sig så mycket....

Jag funderade mer allmänt på muskeluppyggnad i ryggen kontra behovet av successivt bredare sadlar. Vet nämligen flera i omgivningen där jag bor som gjort just det, bytt sadlar var 3-4 månad med hänvisning till muskeluppbyggnad. Samtidigt som jag själv inte stött på fenomenet själv då jag vet massor med unghästar som har samma sadel från 4-8-års ålder trots att de musklar sig under den perioden men ändå inte vuxit ur sadeln.

En del köper ju istället en för vid sadel som hästen ska "växa i" i stället för att byta ofta. Men om hästen inte breddar sig så behövs varken en att växa i eller byta ofta.

Alltså, framför allt undrar jag "för vid" på vilket sätt. För vid vinkel på koppjärnet? För vid vinkel mellan bossorna? För brett mellan bossorna? Är det enskilda tryckpunkter som är extrema, eller det totala trycket?

Jag har nog faktiskt utgått från att det är vidden på koppjärnet s a s. Det är väl i princip det enda som kan påverkas med padd?

Det låter ju rätt logiskt. En smal sadel ligger som en kil och trycker istället vid ortsspetsarna. En vid sadel lägger vikten på ryggen istället. Frågan är bara vilken fördelning som är bäst, nåt mellanting? Man vill ju att ryggfileerna ska bära ryttaren, men ska all vikt ligga där? Det är ju inte automatiskt bättre med lägre tryck nånstans, för den vikten ligger ju istället nån annanstans...

Det tryck hästen har på sin rygg består ju mest av ryttarens vikt. Men sen får man ju ett rätt stort tryck av sadelgjorden också. Fast det där är ju olika, en del har jag sett spänna för kung och fosterland, och det trycket hamnar väl mest på det ena eller andra stället beroende på hur stropparna sitter. :confused:

Hon hade inte mycket muskler någonstans när jag köpte henne; hon hade inte ridits regelbundet på något år. Dessutom har hon ett knepigt sadelläge: lång (men tack och lov låg) manke, väldigt kort sadelläge om man ska sadla 100% enligt skolboken, rätt rak. I detta fall handlade det lika mycket om att ryggen förändrades i takt med utbildning, som muskelbyggnad "på bredden". Hon blev alltså inte enbart bredare, utan hela ryggen förändrades i takt med att hon fick styrka och kunde arbeta i en korrekt form. Vilket medförde att det inte bara var vidden som blev fel, utan även bossornas utformning/anläggning etc.

Den första sadeln fick jag med vid köp; den var på gränsen till för smal redan då (men ok). En av w-sadlarna vi hade var egentligen något för svängd, vilket visade sig inte fungera alls i längden. Den bomlösa vi provade, å andra sidan, byttes i första hand ut pga min rygg som inte gillade dess mjukhet alls. Totalt avverkade: en allround i läder (för smal), en allround syntet (bossorna blev för takformade + för smal), w-sadel (något för svängd), en Hector (för smal), en bomlös (min rygg), en dressyr i syntet (för smal), en w-sadel (ligger fortfarande väl på hästens rygg). Även om vi räknar bort de två som inte låg 100 från början, är det fortfarande 5 sadlar på en rätt kort tid.

Men den här diskussionen kan vara något OT för tråden :angel:

Senast ändrad:

Men frågan är vad som skulle ge ett sånt stort tryck? Om sadeln är så bred att den trycker på manken?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka