För varmt för katt ?

norh

Trådstartare
Har funderingar på att skaffa två underbara små katter till årets slut men jag är lite orolig över att vår lägenhert kan bli för varm.
Det är fönster åt 3 håll och i och med det är det sol hela dagen och på sommaren kan det bli ganska varmt. För mig och min sambo går det bra men det är lite svettigt. Så mer kläder än trosor och linne för min del blir varmt.

Kan det bli för varmt för katterna? har funderingar på norsk skogskattmix, perser/persermix, brittisk korthår eller vanlig huskatt.

Tanken är även att de ska vara innekatter, men på sommaren hänga med till sommarhuset. Vad rekomenderar ni, ska de få vara lösa ute då eller sele och löplina?

Skulle vara evigt tacksam för svar!
 
Sv: För varmt för katt ?

Katter gillar normalt sett värme - blir det för varmt så finns kanske ett svalt badrumsgolv eller så !
 
Sv: För varmt för katt ?

Låt blir långhåren om du är orolig för värmen?

Mina (korater) gosar ihop sig under täcket när jag börjar pusta av värmen och lägger sig på en soligaste fläcken även under sommaren. Det måste åtminstone upp över 30 grader innan de börjar bli påverkade av att det är varmt.

(Vintertid ligger de i hög elementet som är så hett att jag inte vill ta i det...)
 
Sv: För varmt för katt ?

Okej, vilken ras skulle ni rekomendera som innekatt hos mig då?

Min mor och far har en katt som älskar värme så det hade jag visste jag faktiskt, hon älskar elementen och täcken!
 
Sv: För varmt för katt ?

Välj en ras som passar dig temperamentsmässigt, de är mer olika än man tror.

Raserna med orientalisk ursprung är högaktiva, hypersociala, påhittiga, roliga och ibland totalt eneverande. Många korthår och rexraser tillhör den typen också. Jag älskar det, vissa av mina vänner tycker det är stressande att ha katter som alltid ska lägga sig och vara med även om det innebär att kliva in i duschen när matte råkar vara där.

Långhår och semilånghår är generellt lugnare (så även brittisk korthår) och mindre krävande (förutom då det gäller städning...)
 
Sv: För varmt för katt ?

Jag antar att ni har persienner, annars blir det nog för varmt för vilken katt ni än väljer.
 
Sv: För varmt för katt ?

Eller bra gardiner att dra igen. Är det riktigt varmt kan man hänga upp blöta lakan/handdukar här och där, det kyler mycket.
 
Sv: För varmt för katt ?

Även om det är så, så är det hundratals katter varje år som får värmeslag. Så man ska inte tro att allt funkar bara för att katten gillar värme.
 
Sv: För varmt för katt ?

Fast så länge katten kan gå undan, lägga sig i skuggan/på ett kallt golv ska det inte vara några problem med de temperaturer vi har i detta land.
 
Sv: För varmt för katt ?

Okej okej, det finns inga möjligheter att man kan klippa/raka katten om det är varmt?
 
Sv: För varmt för katt ?

Okej okej, det finns inga möjligheter att man kan klippa/raka katten om det är varmt?

Känns väl inget vidare att göra på en katt men jag vet inte.
Tycker överlag att ska man skaffa innekatt så är det minsta man kan göra att se till att den har behaglig temperatur inomhus.
 
Sv: För varmt för katt ?

Känns väl inget vidare att göra på en katt men jag vet inte.
Tycker överlag att ska man skaffa innekatt så är det minsta man kan göra att se till att den har behaglig temperatur inomhus.

Det är klart att man ska det. Därför jag frågar från början. Kommer absolut inte skaffa en katt om jag inte känner att den kommer trivas.
 
Sv: För varmt för katt ?

Det går jättebra att raka katten om det blir varmt. Ingen lider av det, förutom plånboken. Vet flera som gör det och deras katter älskar det!!!
 
Sv: För varmt för katt ?

Ett annat sommartips är att skaffa kraftigt nät på stadiga ramar. Öppna ett par fönster och sätt in nätramen i fönsteröppningen. Fäst med krokar och öglor eller annan hållbar metod. Om ni har balkong och bor en bit upp i huset kan ni näta in balkongen och sedan ha ett fönster öppet ut dit dygnet runt.

= Frisk luft och lite fläkt åt katterna! :)
 
Sv: För varmt för katt ?

Även om det är så, så är det hundratals katter varje år som får värmeslag. Så man ska inte tro att allt funkar bara för att katten gillar värme.

Fast knappast i en lägenhet där människor trots allt kan bo utan att få det samma...
 
Sv: För varmt för katt ?

Nej, det närmsta är ju förvisso i en villa där mina föräldrar bor och där deras katt blev för varm. Men det är klart, du vet väl bättre än veterinärerna och dom som haft katter som fått värmeslag.
 
Sv: För varmt för katt ?

Men oj vad man kan ta i då ...

Jag tyckte bara att det lät väldigt otroligt att en katt skulle få värmeslag i en inomhustempteratur som människor fixar. Jag är inte veterinär,men har haft katter i hela mitt liv, aldrig haft någon som har fått värmeslag trots ett antal varma somrar och aldrig heller hört talas om någon som fått det. Uppenbarligen har du den erfarenheten, men inte jag. Självklart finns det undantag, men det är ju knappast så att det är särskilt vanligt, och att avråda TS från att skaffa katt för att det i bland på sommaren blir varmt i lägenheten tycker jag låter överdrivet. Man kan väl ordna skugga och öppna fönster
 
Sv: För varmt för katt ?

När det finns folk som skriver om det så finns uppenbarligen risken, eller hur? Vi sitter knappast här och hittar på egna saker katter kan råka ut för.
Att tycka att nått låter otroligt är inte detsamma som att skriva att det inte sker, saker kan ske även om man själv inte har erfarenhet av det. Jag har aldrig varit med om juvertumör eller livmoderinflammation trots p-piller på katterna, men jag är väl medveten om att det ändå existerar.
Jag avråder absolut ingen, men man ska veta att man ska ha koll på katter i varma lägenheter. Jag tycker det är en självklarhet att upplysa om eventuella risker om finns.
 

Liknande trådar

S
Övr. Katt Jag och min sambo har hittat en underbar liten pälsboll (korsning mellan norsk skogskatt och maine coon) och vi har kollat upp vad vi...
Svar
3
· Visningar
1 235
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Vår gamla kisse sjunger tyvärr på sista versen :cry: och vi har funderingar om vi ska skaffa katt igen. Jag har haft vanliga huskatter...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Sol-Mone
·
E
Övr. Katt Jag skall flytta från ett hus på 5 r.o.k. med stor tomt till en lägenhet på 3 r.o.k. med balkong på tredje våningen. Katten flyttar med...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp