för tung?

M

*Maria*

vad tycker ni är maxvikten för ett russ mellan 1.25-130 som tävlar aktivt i trav och som är bra musklad?

kramar Maria

Sv: för tung?

*Maria* skrev:
vad tycker ni är maxvikten för ett russ mellan 1.25-130 som tävlar aktivt i trav och som är bra musklad?

kramar Maria

kanske 60kg , på "våra" shettisar har vi gränsen på 50kg.. :d

Ina :bump:

oj, det låter mycket för en shettis.
jag skulle nog satt gränsen vid 40 kg, MAX. fast jag kanske är lite nojjig :p

Var det inte en artikel i senaste Hästfynd där det stod maxvikt 65 kg på russ. Fast det tyckte jag lät mycket.

60 kilo om det ser proportioneligt ut, men jag skulle nog säga 50 kilo. Kommer man upp över 50 är man nog ändå för lång för b-ponny.

jag tävlar monte, jag är 1.59 lång och väger 50 kg. men utrustningen kanske 55. Är detta för mycket? Russen jag rider är mellan 1.25-1.30 och jag har (i mina fem starter) bara fått placeringar (1-4) och dom är alltid pigga och bjuder framåt. jag vet inte om folk är avundsjuka eller något men vissa säger att jag ser för lång ut på en ponny som är 1.28 och ändå sätter dom upp sina ryttare som är 1.68 på russ som är 1.22. Jag fattar inte hur detta går ihop???

///maria

*Maria* skrev:
jag tävlar monte, jag är 1.59 lång och väger 50 kg. men utrustningen kanske 55. Är detta för mycket? Russen jag rider är mellan 1.25-1.30 och jag har (i mina fem starter) bara fått placeringar (1-4) och dom är alltid pigga och bjuder framåt. jag vet inte om folk är avundsjuka eller något men vissa säger att jag ser för lång ut på en ponny som är 1.28 och ändå sätter dom upp sina ryttare som är 1.68 på russ som är 1.22. Jag fattar inte hur detta går ihop???

///maria

min syrra är lika lång som dig och väger ca 48 kg, hon rider en darmoor på 120 cm och ser inte stor ut så jag tror det är rätt lungt, fast han är rätt rund... :rofl:

Tror att det är lugnt. Man känner väl om det är för tungt för ponnyn, i alla fall borde man göra det. Bjuder den framåt när du rider är det nog ingen fara.

jag tycker din längd och vikt värkar helt ok om hästen är i kondition. fortsätt du tävla o lycka till :)

40kg på shettis?shettisar är starka om du inte visste det.. :smirk:

Ina :crazy:

jo jag vet att dom e starka, men jag anser att det inte är särskilt nyttigt för dom att bära tungt på ryggen. Väger man mer än så är man också ofta väldigt lång (för en shettis).
Dock kan man ju köra hästen istället, då hamnar inte tyngden på ryggen.

tack så mycket för alla svar:) fått fler än jag trodde:)

Kramar *maria*

wtf skrev:
jo jag vet att dom e starka, men jag anser att det inte är särskilt nyttigt för dom att bära tungt på ryggen. Väger man mer än så är man också ofta väldigt lång (för en shettis).
Dock kan man ju köra hästen istället, då hamnar inte tyngden på ryggen.

Ja , ..en som jag känner rider shettis som är ganska tung och hon väger över 50 :confused: det borde väl slita på benen något..fast aa..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka