För tung ryttare

M

mamma9294

När anses rytttaren för tung/lång för hästen? Har en maxad C-ponny, New Forest som är 17 år som min dotter 12 år rider. Undrar var gränsen går för hästen när det börjar bli för tungt.

Sv: För tung ryttare

Jag väger ungefär 50 kg med ridkläder och stövlar och jag rider mest C-ponny. Kan känna mig lite lång på vissa (163 cm), men tyngden känns inte så farlig, trots att jag ett tag red mycket på en liten C-ponny som från början var utan muskler. Skulle dock inte sätta mig upp på den om jag vägde mer. Däremot skulle jag fortsätta med störra C-ponnyer längre, tills jag vägda 55-60 kg kanske? Det beror ju mycket på hur man rider också, om man väger 60 kg men är välbalanserad och rider hästen i form så är det ju bättre än att en 50 kilosryttare skumpar runt utan kontroll.

en new forest är ju över lag en viktbärande ras så jag tror att om hon inte väger mer än kanske 65 så är det inga större problem, om hon rider balanserat osv...70kg tror jag också den klarar, om man inte rider allt för ofta, men är du orolig så kanske en större/kraftigare ponny är ett bättre alternativ?

En av mina är maxad C, new forest.
Jag är rätt så lång ca 1,70. men min ridlärare tycker inte att jag är för lång.
Och jag väger ca 55 kg, och tyngden känns inte som ett problem.

Min sextonåriga dotter rider och tävlar en maxad C. Hon väger i och för sig bara 48 kg och är 161 cm lång. De ser mycket välproportioneliga ut.

Jag rider själv den lilla busen ibland och upplever att han känns pluttig (vilket nog mest beror på att min pålla är 173 cm) men inte att jag skulle vara för tung. Jag är modiga 166 cm över havet och väger hela 54 kg.

är den välmusklad bär den nog uppemot 70 kg iaf, så länge ryttaren inte är för lång o rider bra så är det inget bekymmer, värre med en lång smal ryttare som rider som en kratta.

Jag rider en maxad c lite ibland o jag väger väl kanske 67 kg med ridkläder o han är helt oberörd, fat jag känner mig som jätten själv eftersom min häst är över 170cm :p

Jag har en D-ponny (144 cm) arab. Hon reagerar mycket på vikten så jag låter inte någon över 60 kg rida henne.

Själv är jag väl 160, väger 145 kg ungefär med utrustning. Tycker jag börjar bli lång men ingen annan tycker det så. Älskar henne så mkt så jag hoppas verkligen inte att jag blir för lång :love: .

Jag väger 54 kg och är 164 cm lång och jag rider utan att det ser dumt ut en c-ponny. Jag hade en "klen" d-ponny innan och jag säger som de föesta andra att NF är viktbärande så länge de är lite kraftigare och har muskler.

Dock har jag hört från flera olika håll att vikten inte är den största faktorn utan en bra sadel och hur man rider, balanserar sig på hästen!

Senast ändrad:

Det beror väl lite på vilken slags häst det e oxå. Är den kraftig eller inte.:smirk:

Cponnyer kan ju vara väldigt olika varandra. Vi hade två New Forest kat c förut. En maxad 139.5 och en medel 136.5. Min dotter såg mycket större ut på den maxade för hon var så smäcker. Sen så skiljer sig ju tolvåringar åt också. På ridklubben finns tolvåringar som är både längre och tyngre än min dotter som är arton.

Så länge ekipaget ser harmoniskt ut så är det ingen fara. Min erfarenhet är att längden är ett större problem än vikten i alla fall i hoppning. Blir det för svajigt så brukar stoppen börja komma...

Jag har för mej att hästen kan bära en sjättedel av sin egen vikt och då kan man ju räkna ut hur mkt den orkar sen beror det naturligtvis på hur man rider också men ungefär.
Den vikten ska räknas förutom utrustningen.

Jag är 165/45 och rider allt från b-ponny till stor häst :idea:

OOOJ jäklar jag skrev fel :eek:

haha menade 45 kg :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka