för tung för islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

marianneroth

Trådstartare
Funderar på att köpa en islandshäst och har hittat en äldre läromästare som verkar jättebra på alla sätt. Hon är 24 år och rids ca 3 dagar i veckan, 136cm mkh och av den grövre modellen. Ägaren säger att hon är viktbärande.

Jag blir lite osäker på min vikt bara, väger 78kg men har bra balans. Är 175cm lång. Har funderat lite på det här med viktbärande, hur mycket klarar hästen egentligen när den är "viktbärande"? Tänker att det är ju ändå en äldre häst och vill inte belasta henne med en FÖR tung ryttare.

Hur ser ni andra på saken? :)
 
Sv: för tung för islandshäst?

Som (fd) islandshästägare måste jag säga att många förväxlar tålmodig med viktbärande. Islänningar har tuff skalle och de visar inte i första taget om något gör ont eller tar emot. Jag skulle tippa på att det egentligen är det enda som skiljer deras "styrka" från en likvärdigt byggd ponny.

Med det sagt, en häst som rids endast 3 dagar/vecka har ingen chans att bygga muskler, knappt ens att den kan underhålla det den har. Om hästen dessutom är äldre...

Utan att ha sett hästen så tycker jag att 80 kg låter mycket.

Vad ska du ha hästen till? Hur mycket ska du rida? Tänk på att hästen absolut kan vara aktiv länge till, men det kan också snabbt gå utför ganska snart.

Om jag vägde 80 kg skulle jag satsa på en större islänning, välmusklad och betydligt yngre, max kanske 16 år.
 
Sv: för tung för islandshäst?

Med det sagt, en häst som rids endast 3 dagar/vecka har ingen chans att bygga muskler, knappt ens att den kan underhålla det den har. Om hästen dessutom är äldre..

Fast det behöver verkligen inte vara sant.
I mitt stall har vi en gammal ponny som är jättefin i muskulaturen, trots att han bara rids ca 3 dagar i veckan. Med bra grundkondition, hage som uppmuntrar till rörelse och bra foderstat är det långt ifrån någon omöjlighet att hästen kan vara fint musklad på "bara" 3 dagar i veckan.
Är det inte dessutom ganska många som tränar varannan dag, har jag fått för mig? Iallafall inom typ distans och så.

TS: Prova, känn efter noga, och be ägaren vara ärlig så borde du komma fram till vad som är rätt. Det kan skilja så otroligt mycket, både mellan häst och häst och ryttare och ryttare, och vad man menar med "viktbärande", "bra balans" etc.
 
Sv: för tung för islandshäst?

Jag sa att den inte har chans att BYGGA muskler på 3 dagars träning per vecka, möjligen kan den klara att underhålla de muskler den redan har.

Jag är ganska säker på att det inte finns några distanshästar som endast rids 3 ggr per vecka, i så fall är det rejäla pass och ett väldigt aktivt hagliv. Men det tror jag när jag ser det.
 
Sv: för tung för islandshäst?

Och jag antar att jag kommer bli påhoppad men känner att jag måste säga att du är för stor.

Islänningar i all ära, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man ska köpa en liten en när det finns större när man är i din storlek.

Som någon annan sa innan så är det skillnad på viktbärande och tuff skalle.

Och oavsett ras och vikttålighet hos hästen så skulle JAG aldrig sätta mig på en så liten häst med din längd oavsett ras.

Leta efter en större och yngre som har chans att anpassa sig och bygga upp dom muskler som behövs för att bära upp upp både dig och sig själv korrekt för att hålla så bra som möjligt :)
 
Sv: för tung för islandshäst?

Hade du satt dig på en "vanlig" C ponny och ridit runt?

Nej, skulle inte tro det! (hoppas jag)

Jag är också 175cm lång och pendlar emellan 70-75 kg lite beroende på hur mycket jag tränar osv.

Jag skulle då aldrig rida en c ponny, isis eller ej! När jag rider isis vill jag ha en som är närmre 145cm och välmusklad, då vet jag att både häst och jag kan få ut något av ridturen! :)

Men bäst trivs jag på mina halvblod så att fötterna slutar på mitten av magen istället för under den! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: för tung för islandshäst?

C-ponny har jag ridit, en grov och stadig herre. Han hade inga problem med mig på ryggen. Tror mycket på att det, som tidigare sagts, skiljer sig mycket från häst till häst. Om man skulle gå efter var benen slutar på hästens mage tror jag inte att det funnits några längre islandsryttare överhuvudtaget.

Får helt enkelt prata lite med ägaren som faktiskt känner hästen bäst själv :)
 
Sv: för tung för islandshäst?

Om man pratar med islänningarna (människovarianten) så är en del bekymrade över att "vi andra" rider dessa små hästar så långa pass åt gången.
På island har man fått hålla till godo med det man hade, och då har man istället gjort så att man rider kanske max 30-40 min åt gången på samma häst, ska man på en lite längre tur har man med sig ett gäng och byter flera gånger. På så vis får handhästarna utmärkt motion utan att belastas av en tung ryttare, och det i kombination med att man sedan rider så korta pass åt gången gör att de klarar det galant.

Här rider man ut på heldagsturer på en enda liten islänning... det är en jäkla skillnad det.

Sedan som sagt, har det en stenhård skalle, det är inte lätt att veta om man faktiskt är för tung eller ej.

Självklart ska du prata med ägaren, men om denna vill sälja så är det ju tyvärr troligt att fördelar framhävs och nackdelar mörkas lite.
Men provrid, kan du tydligt känna att hästen med spänst och elasticitet och med styrka och energi med lätthet klarar din vikt, så kanske det är så.

Jag skulle också förhöra mig noga om hur den ridits på sistone, hur mycket klarar den egentligen? Och passar det dig?
 
Sv: för tung för islandshäst?

/.../Sedan som sagt, har det en stenhård skalle, det är inte lätt att veta om man faktiskt är för tung eller ej. /.../



Har hört det argumentet ganska ofta. "Hästen visar ingenting, alltså funkar det."

Hur uppmärksam är man, och vad är det hästen ska visa? En häst ska väl inte förväntas knäa innan man inser att ryttaren kanske är för tung. De är så ambitiösa och snälla djur att vi lätt överutnyttjar dem.


TS:
Nu är jag också storhästryttare, och ska inte hymla med det. Men jag skulle funderat på lämpligheten i att köpa en så liten ponny - till din vikt och längd. Även om det är en stark ponny med kort rygg och vilja.

Jag tror att både du och din kommande häst får ut mer av varandra om du skaffar dig en som är lite högre. Det finns massor av snälla fina isisar för vrakpriser, du måste inte köpa första bästa. :)
 
Sv: för tung för islandshäst?

Hej!
Förutom att jag också tycker att du (sannolikt) är för stor, så tänk också på att det är betydligt svårare att sätta igång en äldre häst igen om den skulle behöva vila en period av någon anledning. De flesta hästar i den åldern tappar muskler fort om de inte rids, men det är betydligt svårare, kanske tom omöjligt att träna upp dem igen... :-)
 
Sv: för tung för islandshäst?

ts är för tung för en så liten gammal häst.
Retar mig alltid på detta med viktbärande i annonser. Oftast har ägaren ingen aning om det utan tror att det är lättare att sälja då. Så länge hästen går och står så klarar den vikten tydligen. En större Yngre välmusklad häst är ett bättre köp.
 
Sv: för tung för islandshäst?

Nej det vet jag, just det med benen var inte helt allvarligt skrivet! ;)

Men varför vill du ha en så liten & gammal häst? :confused:

Face the fact, du är ingen liten tjej och skall jag jämföra med mig själv som är lika lång men väger 7-8kg mindre så är du sannoligt överviktig och då är det ännu viktigare med en bra musklad häst som du kan rida i en bra form så att den ytterligare stärks!

Varför inte en 145cm´s stadig yngre häst runt 10-15 år som du faktiskt kan träna och reglera musklerna på, på ett helt annat sätt? :)
 
Senast ändrad:
Sv: för tung för islandshäst?

Det tycker jag också, har väl inte skrivit något annat? :-) (Det där "sannolikt" var väl dumt, egentligen)

Att jag skrev om att ställa av hästen är för att jag står i samma stall som ts, och misstänker att det kanske blir en del vila framöver. (Men jag kan ju ha fel) Men nu kommer hästen på söndag (jag tror att det är samma), så den som lever får se.
 
Sv: för tung för islandshäst?

Om man pratar med islänningarna (människovarianten) så är en del bekymrade över att "vi andra" rider dessa små hästar så långa pass åt gången.
På island har man fått hålla till godo med det man hade, och då har man istället gjort så att man rider kanske max 30-40 min åt gången på samma häst, ska man på en lite längre tur har man med sig ett gäng och byter flera gånger. På så vis får handhästarna utmärkt motion utan att belastas av en tung ryttare, och det i kombination med att man sedan rider så korta pass åt gången gör att de klarar det galant.

Max 30-40 minuter? Nu tar du i i underkant, under mina långturer på island har vi aldrig bytt häst så ofta och inte sett islänningar göra det heller - det blir ett evinnerligt bytande, dubbla tiden så ligger du förmodligen närmre sanningen. och ridningen bestod i i stort sett bara medeltempo tölt eller snabbare. Ofta red vi en halvtimme/en timme hade en kort paus och fortsatte lika länge till innan hästbytet och inte berodde det på ont om hästar. Sist hade vi väl en 50 hästar till 15 ryttare eller så.
Här rider man ut på heldagsturer på en enda liten islänning... det är en jäkla skillnad det.
Det gör turidningsfirmorna på island ganska ofta också, när det rör sig om dagsturer, även om de då ofta har någon/ några handhästar med sig.


Till TS

Turridningsfirmor och ridskolor i Sverige har ofta en maxvikt på någonstans mellan 75 och 90 kg och då går hästarna ofta med ovana ryttare men för dens skull så är de inte säkert att alla klarar de tyngre ryttarna. Det är också ganska många män som rider islandshästar och din vikt är väl vad en normalviktig man runt medellängd eller lite längre väger.

När det gäller mankhöjden så är den ganska oviktig när du väljer, det som spelar roll är hur hästen är byggd, 5-10 cm mer gör inte en häst viktbärande, men en stabil byggnad gör det. Du bör avstå från lättbygda hästar oavsett mankhöjd och satsa på välbygda hästar med ordentliga ben och bra med muskler.

Rätt eller fel så klarar islandhästar att bära fullvuxna människor och inte bara folk i barnstorlek, men de är inga underhästar som klarar allt. En stor anledning till att islandshästar klarar sig bra och har låga försäkrinspremier är säkert att de ofta rids ganska varierat och att de inte hoppas, vilket ger en mycket större belastning i landningsögonblicket. Tänker du satsa på hoppning, välj en större häst :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp