för tjock...?

Sv: för tjock...?

tkr det är svårt att bedömma på bilderna om den är fet, är ju en grov typ av häst oxå. Men om hästen har överflödigt fett hamnar det ofta på låren , över revbenen ,vid sadel läget och på halsen. Tkr bara din häst ser betes "tjock" ut och det är ju ofta mest bukfyllnad eftersom de äter så stor mängd, mot va e antagligen annars brukar göra. Skulle inte oroa mej om den inte hade fett vid något av ställena jag skrev ovan, annars försvinner det säkert efter betet. Annars är det väl bara att rida på lite och träna magmusklerna, för de ser ofta mkt smalare ut när de arbetar än när de står och degar i hagen ;)

ja
vet inte om jag har uppstallnings möjlighet under natten, då
jag sover länge och hon kommer att få stå ensam...
men jag funderar på att börja rida 2 ggr dag, då jag skrittar ett pass och "tränar" ett...

Trevlig häst.
Rida två gånger om dagen är nog ett bra sätt. Jag har också en ponny som gärna blir för rund så jag vet att det är svårt. Jag tycker att min häst är ganska OK just nu men tänker öka ridningen och ett par ggr i veckan rida två ggr om dagen.

Men ärligt talat, hur svårt är det att gå upp lite tidigare för att släppa ut hästen? Att man sover länge tycker jag är en dålig ursäkt. Min ponny fick fång antagligen pga att hon var för tjock. Man ska verkligen ta det på allvar och se till att banta hästen.

Lycka till

hästars fettförbränning fungerar ungefär som människors. Långa raska promenader är bra, förbränner mycket och sliter inte.. Börja lite lugnt om hästen är helt otränad.

Så jättefet var hon väl inte, såg ut att vara ganska grov i typen oxå.

Hon ser verkligen ut som om hon är högdräktig.:angel:
Är du säker på att hon inte varit ute och "slarvat" förra året?;):D

Söt häst annars,kanske blir två nu?:idea:

Visst ser hästen tjock ut, och här är MITT dåliga samvete :crazy::

P7070005.jpg

P7070008.jpg

Det är jättesvårt med lättfödda hästar! Jag har min på "skräpgräs", dvs naturhagar med gräs som inte sett gödning på en herrans massa år. Kraftfoder får hon absolut inte. Så det är "skräpgräs", saltsten och vatten som gäller. ÄNDÅ ser hon ut som om hon svalt en badboll...:crazy:

Nu är detta också en grov häst (haflinger), men fet ska hon ju ändå inte vara. Jag har kommit igång med mer motion. Stalla in kan jag inte göra, eftersom alla hagar jag har till mitt förfogande finns drygt en mil ifrån stallet.

Svårfödda hästar är dyra i drift, men lättfödda hästar har sina egna nackdelar. På sommaren blir de oftast jättefeta om man har de på något slags bete, även ett magert sådant. På vintern lider jag också, eftersom jag känner att det är jättesvårt att se till att tillfredsställa ett, näst intill, omättligt tuggbehov och samtidigt se till att pållan inte får i sig för mycket näring... Pest!!

tack så mycket!
o tack till alla andra som tycker det oxå!

ingen från nordvästra skåneregionen som vill bli medryttare ;):angel:

håller med dig,, har oxå haflinger, (kansas i haflingertråden)

tipps till dig är att blanda hö och halm! ca 4 kg tot... då tuggar dom men blir inte för feta.. funkar för mig :laugh:

Fet!
Jag tycker nog att bilderna visar att den har en klar övervikt. Börja banta nu innan du får problem. Det går med lite envishet:D

Kanske bäst att gå igenom badleksakerna och se om något saknas? :angel:
Nej, jag ska inte säga något, ponny är så rund att jag kunnat rulla in honom från hagen om det inte vore så stenigt :angel: jag överdriver lite, men han ser också högdräktig ut..

Har du inte möjlighet att ta in henne när du går upp och
släppa ut henne när du går och lägger dig? (nån gång under kvällen)

Då kan du ju rida på kvällen när hon vilat magen lite och
inte är så uppsvälld och gasig..

Jag har en häst som tekniskt sett borde ha toklätt för att bli som din är nu, eftersom den äter mycket, är av kallblodstyp och knappt kan titta på kraftfoder utan att bli tjock känns det som :angel:
Ändå har den gått ner i vikt nu på sommarbetet för att den rör sig tokmycket i hagen i sina försök att ständigt hålla koll på brudarna i hagen mittemot.
Översatt till praktiken så skulle det säkert vara guld om hästen får gå i skrittmaskin en timme per dag utöver ridningen, eller gå långpromenader sisådär varannan dag. Är det en inkörd häst kanske man kan köra vid kondisträning för att skona frambenen! :idea:

Nu såg ju din faktiskt knubbig ut så först och främst bör man nog kondisträna och bygga muskler som kräver energi även i vila. Om en häst bara ligger på gränsen brukar det annars funka så länge dom inte får vila en dag och släpper ut magen..

ingen tillgång till skritt maskin, annars hade jag lätt gjort det:)
sen är hon inte inkörd, men äger sele och vagn :banana:
har tänkt på det, att rida kl 4, hästen står inne från 4-7 sen rider man en lång skritt runda på morgonen o sen låter man det rulla,
eftermiddagarna kan man variera med

*tömkörning
*dressyr
*konditions träning
*mark arbete
* uteritt

sen tog ideerna slut:angel:

Att träna flera pass per dag tycker jag är kanon ur pedagogiskt syfte och om man vill hinna med olika typer av träning under samma dag.
Men ur kondisträningsaspekt/fettförbränningsaspekt skulle jag gissa att det ändå är bättre med en lååång tur och sen vila resten av dagen eller ett kortare men tuffare flåspass. Såpass hårda pass att de sen behöver vila åtminstone resten av dagen. Sen kommer den ju också behöva vila för uppbyggnad, och dom dagarna skulle man kunna passa på att rida ett lätt dressyrpass eller passa på att göra sånt som inte klassas som hårt men som man t ex vill göra i skolningssyfte/för variationens skull (t ex tömkörning).

Typ såhär:
Måndag: 2-3 timmars skrittur med varierad terräng, ev lite trav/galopp men isåfall i lugnt muskelbyggande tempo.
Tisdag: En timmes kondisträning inklusive uppvärmning och nedvarvning, intervaller om hästens psyke klarar det, gärna galoppintervaller bara man kommer ihåg att byta galopp.
Onsdag: "Vila" med tömkörning eller lätt pass dressyr
Torsdag: 2-3 timmars skrittur med klättring inbakat
Fredag: 2st halvkorta och inte alltför hårda pass, t ex ett pass tömkörning på 20-30 minuter, ett pass dressyr på ca 45 minuter inklusive uppvärmning, mest lydnads- och lösgörande pass iom att den kan vara mör från klättringen.
Lördag: Kondisträning ungefär samma som Tisdag
Söndag: Helvila eller lite tömkörning

Man kan ju tycka att många pass är bra för förbränningen. Och det är det säkert, å andra sidan så muskler som är nedbrutna kommer förbränna mer även i vila för att bygga upp sig. Så ett "ordentligt" pass tycker jag känns bättre än flera pass per dag om det är i förbränningssyfte, kroppen behöver få bygga upp sig emellan passen också.
Har man däremot som syfte att få så effektiv inlärning som möjligt kan det löna sig att träna fler än ett pass per dag - att kunna ta lite i taget så hästen inte blir trött eller less.

Om du känner på hennes övre hals, vid manen och det är fullt med fett och hårt KAN det vara en början till fång. det ser så ut på bilderna med de kan luras.. Känn efter ordentligt och ställ in hästen 1/2 dygnet och ta till dig alla bra motionstips du fått i tråden.

Att hon står inne mellan 4-7 hjälper inte mycket. Bästa är om hon går på bete på natten och på stallplan/paddock/nerbetat på dagen. Du får allt ta och pallra dig upp på morgonen;) eller fixa så att någon stallkompis/förälder hämta hem henne fån betet på morgonen.

Lycka tilll!:)

Gilly

fång :o

ända sendan hon kom har hon haft den fettranden vad jag kan minnas, visst den är hård, men hon är en grov typ av häst oxå, en del fjordingar jag vet har oxå det, men dom har inte fång eller går på bete eller något.
tror att den biten är något som alla hästar kan ha även om odm inte har fång eller liknande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: mackan
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt... 2
Svar
27
· Visningar
3 480
Senast: Sirap
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 679
Senast: Enya
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka