För stor hingst?

Mustang

Trådstartare
Jag bara spånar för fullt:

Om man lägger en hingst på 173 på ett sto som är 150 om båda har
väldigt mycket massa, kan det bli knas då?

//Seriösa blåbäret :D

Sv: För stor hingst?

Betäckningsskador, och ifall fölet kan bli "för stort", speciellt som stoet har
MYCKET välutvecklade lårmuskler, både på insidan och utsidan.
(kommer inte ihåg om för stora föl var en skröna eller ej)

Sv: För stor hingst?

Betäckningsskador kan uppkomma oavsett hur hästarna ser. Det beror mer på hur man hanterar betäckningen, alltså hur van och erfaren hingsthållaren är och temperament hos både sto och hingst. Det är ju inte helt ofarligt att betäcka och det händer varje år att både ston och hingstar skadas. Men det hör ändå till ovanligheterna att det händer.
Fölet anpassar sig normalt till storleken på livmodern hos stoet. Någon gång händer det att ett föl är för stort men det är ofta i raser som avlas på att bli små. Men annars är det mycket ovanligt att det händer.
Om stoet har mycket muskler eller ej gör inte heller så stor skillnad. Däremot som kan ston som är i tävlingskondition vara svårare att få dräktiga. Men hänger mer ihop med störningar i brunsterna än musklerna. Det är samma sak för t ex idrottstjejer på elitnivå det har ofta rubbningar i menscykeln och därmed även ägglossningarna.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 733
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka