För stor för western???

J

janta

Har hört någonstans att det är en nackdel om hästarna är stora/höga när man rider western. Om det stämmer, Varför???? :confused:

Har för mig att det brukar vara att de mindre är mer vändbara, vilket man ju vill i western! Jag kan dock tycka att en del är lite väl små bland quartrarna typ 145 cm och med stoora vuxna karlar på ryggen- men det är ju bara min åsikt! Jag menar inte att ryttarna skulle vara för tunga eller så utan mer på att ekipaget ska harmoniera med varandra...
Mitt quartersto är 153 cm- alldeledes lagomt till mig(168 cm)

E du vaken... :angel:
Själv håller jag på och behandlar skavsåren i mina öron från i går..... :angel:...undrar hur jag fick dem????? :confused: :angel: :D
I övrigt håller jag med ditt svar.... ;)

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

:eek: och jag som bara var där i 20 minuter eller nåt :eek: :crazy:
Och själv håller jag på att kurera mig från de små sticken av din treuddade "svans"- själv är jag en snäll enhörning!
:devil: :D

Hmmm.....de minuterna räckte gott.... ;).... Hörde att den treuddade såg rätt kul ut när jag galopperade.... :angel:.....fick en del pikar från Strömberg efteråt...... :angel: :devil:.....nå, nån ska väl stå för det komiska inslaget...... :angel: :angel: :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Det stämmer i de klasserna där man vill ha vändbarhet som i koklasserna och i reining osv.. Det är generellt sett lättare att tvärvända en häst på 145 cm än en på 165 cm. I andra klasser har det inte lika stor betydelse. I horsemanship och trail tex.

Då måste det se lite lustigt ut med mig 158 och hästen 175 :o Är det annars så att de stora blir för långsamma/osmidiga eller så jämfört med d mindre? Sen kanske det beror på vad man väljer för gren åxå? Jag skulle vilja börja rida western men det finns inga tränare där jag bor (åland). Vet nån om någon i norrtäjle eller roslagen? Dit är det inte så komplicerat att ta sig att man hinner ledsna innan man ens kommit iväg.

det beror ju helt och hållet på vad du vill satsa på...
Kosser och i viss mån reining bör man väl inte ha för stora hästar i men de flesta andra grenar spelar det ingen roll!!!

Då måste det se lite lustigt ut med mig 158 och hästen 175 :o Är det annars så att de stora blir för långsamma/osmidiga eller så jämfört med d mindre? Sen kanske det beror på vad man väljer för gren åxå? Jag skulle vilja börja rida western men det finns inga tränare där jag bor (åland). Vet nån om någon i norrtäjle eller roslagen? Dit är det inte så komplicerat att ta sig att man hinner ledsna innan man ens kommit iväg.

Har PM:at dig!

Då kommer nog jag att slå alla rekord när jag och Shakira kommer igång. :cool: Håll i er säger jag bara för marken kommer att skaka :eek: 1,76 hög och nästan 1 ton tung. Det kallar jag häst det :love: :love: Det ska bli spännande att se hur det går när det är så dags :p
För stor för western??? Aldrig :angel: :angel:

Jag rider inte särskilt mycket western längre eftersom gammelgubben börjar bli gammal (född 1977) men jag vill gärna ha en mindre häst. Inte överdrivet i ponnystorlek men gärna inte över 1,60.

det beror ju helt och hållet på vad du vill satsa på...
Kosser och i viss mån reining bör man väl inte ha för stora hästar i men de flesta andra grenar spelar det ingen roll!!!

Quater Horse.. Det är väl en bra western häst till reining? Eller kanske Amerikansk Paint Horse?? :crazy:

Kram Palle :smirk:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: Bubbles
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Amanda_F
·
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka