För sent att betäcka? samt hingstråd

towe

Trådstartare
Eftersom mitt sto är skadat så börjar jag fundera på att betäcka henne. Känner bara att tiden rinner iväg. Jag har ingen koll på senaste brunst. Hur sent kan man börja med betäckningsplanera egentligen :angel:

Vill gärna ha lite tips om hingst också. har funderat på någon Donnerhall son. Men även Weltman eller eventuellt Marwin. Stoet är efter Amiral-Krevad, litet och ädelt med hyfsade gångarter men ganska "flata". Jag satsar mest på dressyr men även hoppning i lätta klasser.

Helst skulle jag vilja betäcka med Don Fredrico eller De Niro eller Warsteiner men de är lite för dyra för mig samt endast fryst. Funderar på Dávenir som har både Donnerhall och Weltmeyer i stammen.

Någon betäckningsstation i Stockholm eller Sörmland att rekomendera?

Senast ändrad:
Sv: För sent att betäcka? samt hingstråd

än har du flera brunster på dig att betäcka på!
Enligt Kerstin Darenius (expert på hästgynekologi) så är det faktiskt LÄTTARE att få dem dräktiga i juli-augusti.
Skälet till tidig betäckning är alla nedrans årgångstävlingar - man vill ha dem färdiga så tidigt som möjligt. Men numera, när vi ha rkoll på grovfoderanalyser och bra tillskottsfoder att komplettera med så är inte näringen i gräset riktigt lika viktig för årsfölen...

TIllägger att mitt sto seminerades sista gången 27/7 förra sommaren och hade hon inte blivit dräktig då så hade hon fött ytterligare MINST en chans till...

Senast ändrad:

Problemet är ju även att många stationer stänger senare på säsongen, så även om man vill och stoet brunstar så är det inte säkert att det finns nånstans att åka...

Nej, annu ar det inte for sent. Men sitt inte hemma och vanta pa att nagon ska knacka pa dorren och beratta for dej vad du ska valja.
Har du ett par hingstar som du ar intresserad av, tycker jag att du aker till hingststationen och tittar pa dem. Oftast finns det ston som ar dar for betackning som har ett fol vid som ar efter den hingsten du tittar pa, sa du kanske far tillfalle att se bade hingst och avkomma samtidigt.

Lycka till!!

Ännu är det inte för sent men det är hög tid att börja titta efter brunst hos stoet samt kontakta en seminstation omgående.

Om jag vore du så hade jag åkt till seminstationen och tittat hur stoet låg till i brunst om jag inte hade någon koll på senaste brunst, så du inte missar den, det är lite onödigt när det har gått en bit på säsongen och är väldigt lätt hänt.

Så bör du bestämma dig för hingst snarast möjligt för det kan gå med en väldans fart när man väl kommer till stationen! Är stoet på väg in i brunst så har man inte många dagar att fundera på, för att inte tala om om hon är på väg att ovulera, då kan vi prata timmar :p :D

Jag har faktiskt sett din märr ett par gånger (tror jag i alla fall) och jag skulle ta en högbent hingst, byggd i uppförbacke, med elasticitet och som är cool i temperamentet - är jag rätt ute då?

Métall är ett alternativ som kommer spontant men det beror lite på hur stor hingsten i fråga får/bör vara.
Har i ärlighetens namn inte så jättebra koll på gångartshingstarna då jag avlar hoppning själv men av de du nämner så är väl inte Warsteiner särskilt dyr? Tvärt om - han är en av de billigare? (2000:- i språng och 4000:- vid levande föl, www.hippoessentia.se) Har sett en hel del trevligt efter Warsteiner och han sätter oftast lite hopp i ungarna också.
Har inte Ecessory (stavning?) här på forumet en märr efter Warsteiner-Amiral och som hon är nöjd med? Jag tror bestämt det.

Ska fundera lite mer på hingstval :D

Lycka till!

Jag tycker nog också att det inte är försent att betäcka - har själv skickat iväg sista stoet på betäckning den här veckan. Däremot så kommer jag inte att hålla på hela sommaren och om dom skulle krångla uatn kommer då hellre att låta dom vara tomma till nästa år och sedan betäcka dom rätt så tidigt isåfall. Fördelen med tomma ston är ju att man kan transportera dom utomlands kommande år om man så skulle önska :D

Hur är ridbarheten hos ditt sto ? Hur är hon i temperamentet ?

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Hålla på hela sommaren eller inte beror väl lite på vad man ska ha stoet till nästa säsong, dvs om man ska avla vidare eller om man ska ta ett föl och sen rida och tävla vidare. Ska man betäcka om året efter är det kanske att föredra att hon står tom, så man kan börja tidigt året efter, men ska man inte göra det så har man ju hela sommaren på sig.

Det kan ju också bli som det blev med mitt sto - jag tänkte som du första gången hon seminerades och inte tagit sig i början av juli: jag tar det nästa år i stället. Och året efter seminerades hon första gången i april och sen tre gånger till och blev ÄNDÅ inte dräktig. Hade jag vetat att det skulle krångla så så hade jag kanske utnyttjat fler försök redan första året...

ameo skrev:
Hålla på hela sommaren eller inte beror väl lite på vad man ska ha stoet till nästa säsong, dvs om man ska avla vidare eller om man ska ta ett föl och sen rida och tävla vidare. Ska man betäcka om året efter är det kanske att föredra att hon står tom, så man kan börja tidigt året efter, men ska man inte göra det så har man ju hela sommaren på sig.

Det kan ju också bli som det blev med mitt sto - jag tänkte som du första gången hon seminerades och inte tagit sig i början av juli: jag tar det nästa år i stället. Och året efter seminerades hon första gången i april och sen tre gånger till och blev ÄNDÅ inte dräktig. Hade jag vetat att det skulle krångla så så hade jag kanske utnyttjat fler försök redan första året...

Som jag ser det så blir ju ungarna sena flera säsonger på varandra och det vill jag helst inte ha utan tvärtom jag vill ha ungarna tidigare så att dom kan gå på bete med mamma så tidigt som möjligt.

Ytterligre ett plus för mig är om dom skulle vara tomma är att då vet jag att jag tar mig i kragen och skickar dom utomlands för betäckning - har redan fått erbjudande om att åka med en av lastbilarna som åker från Sverige ner i europa årligen, med ston från " höger och vänster " - men då fått lov att säga nej pga att dom har föl och då vill man ju inte släpa iväg med dom.....Men vore dom tomma någon gång så vete sjutton om jag inte skickar ner dom.....Men sedan är det som du säger en annan femma om dom tar sig eller inte.......

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Betäcker man varje år så håller jag HELT med dig!
Själv har jag ju MBL-förhandling varje vår om vilka ston jag får betäcka - elelr rättare sagt hur mång aföl jag får tillverka... Maken påstår att det blir så himla många om man inte ransonerar lite - jag förstår ingenting... :confused: - :D Detta innebär att jag i princip aldrig kommer få betäcka halvbloden två år i rad :crazy: (såvida jag int ei framtiden får så fina föl att de säljer sig själva innan avvänjningen :p)

Saigon kanske? En högställd förädlare med fantastisk galopp. Hög dräktighetsprocent har han också.

Liknande trådar

Avel Här kommer en helt ickevetenskaplig undersökning! Procentuell andel föl som kvalat till riks jämfört med antalet betäckningar 2004...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 882
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka