för och emot att betäcka gammalt sto

vinkelina

Trådstartare
mitt sto fyller 19 år i maj. har föl som 5 åring

Skulle egentligen blivit betäckt i år, men av olika orsaker blev de inte så. är i normal kondition just nu.

Så nu skulle jag vilja för och nackdelar med att betäcka henne i år. Fölet kommer att bli hennes efterträdare sen, dock kommer jag att välja en bra hingst som underlättar ev försäljning, hon har själv en rätt hyfsad stam

Sv: för och emot att betäcka gammalt sto

Varför tveka? 19 år är inte för gammalt, och eftersom hon har haft ett föl vet du att hon kan bli mamma och kan ta hand om sitt föl.
Det kan förstås vara svårare att få ett äldre sto dräktigt, det har jag egna exempel på, men jag har också ett exempel på ett welshsto som till sommaren väntar sitt första föl, och hon blir 20 till våren! Och det fölet är till hälften mitt!:laugh:

vet bara att de kan bli jobbigare för en äldre häst att vara dräktig osv, så skulle vilja ha andras åsikter

Vilken typ av åsikter vill du ha?

Jag har själv ett 20-årigt sto som är dräktig och har föl vid sidan. Hon kommer att betäckas om nästa år ifall hon fortsätter att vara frisk och pigg och ger ordentligt med mjölk till sina föl.
Det jag kan känna oro över är ifall hon får problem med fölningen, fall fölet blir mindre än normalt och att hon inte ska producera tillräckligt med mjölk.

känner mig lite kluven. Och ena sidan så borde de gå rätt bra att betäcka henne, samt att hon då skulle få tappa ner lite på arbetet. Fast och andra sidan är ja livrädd för att jag "förstör nått" ät trors allt någa år sedan hon har haft föl sist. Visserligen betäckt 2009, men utan resultat. I år tog pengarna slut.

Just min osäkerhet gör att jag vill höra andras åsikt, men verkar ju vara flera här med lite äldre ston som de har gått bra för

De som jag vill höra är just för och nackdelar med att betäcka ett äldre sto. Riskerna ökar ju med åren, och är nått man bör ta med i beräkningarna.

Min vet. förklarade så här, när jag frågade samma sak: Stoets bäcken är fast, inte rörligt som hos andra djur inkl. människan, och det behöver alltså inte töjas vid första förlossningen. Det gör att det inte är svårare för ett äldre sto att föda. Men muskler, slemhinnor och dylikt har förstås inte samma spänst som hos ett yngre sto, det får man tänka på. Han sa också att "blir hon dräktig och bär fram fostret hela dräktigheten så kan hon också föla och ta hand om fölet, så vida inga oförutsedda komplikationer tillstöter".

Det som kan vara problem för äldre ston är att de kan ha sämre blodtillförsel till livmodern vilket ger mindre föl, och att de kan producera för lite mjölk.

Har aldrig hört att de skulle producera för lite mjölk, vet många ston över 20 som har varit ypperliga mammor till helt normalstora föl! Beror kanske en del på stoets kondition också?

Jag har inte skrivit att de generellt gör det, jag har skrivit att de kan göra det. Har själv hört om flera äldre ston som tagits ur avel p g a det.
Huruvida det beror på stoets kondition eller inte vet jag inte, mitt eget 20-åriga sto har hittills inte haft det problemet.

jag går också lite i samma tankar. min är 18 nu och har haft föl som 2åring.
skulle vara fantastiskt kul att betäcka henne till sommaren, men den ekonomiska biten är inte den roligaste just nu.. har inte riktigt bestämt mig än...

vad är det för ras på din?

Dolero : ekonomin kan ju alltid vara bättre :)
Jag har en finnhäst (kallblod)

Hm, det jag har lärt mig från min vet är att det oftast inte är några problem att betäcka ett gammalt sto, såvida hon redan "är igång". Hon har upplevt svårigheter att få dräktigt om de gått som förstföderskor senare än 16-17 års ålder. Samma sak för tex äldre fölston att ta dem ur aveln ett par år för att sen försöka igen. Livmodern ska tydligen få vissa åldersförändringar som alltså kan göra det svårare att det tar sig. Fölston som däremot fölar år efter år är däremot enklare även om de är över 20 år. Och i god kondition naturligtvis.

Nu är ju din i ofs inte förstagångare, men det är ju 15 år sedan sist vilket i så fall skulle kunna ses som ett problem.

Jag är inte veterinär, så ta inte mina påståenden som sanningar. Mina nu äldre damer har börjat få föl mellan 10 - 15 års ålder och börjar nå de aktningsvärda 20 år och det har inte varit några problem med vare sig fölning eller mjölkproduktion. Men just i ditt fall så har jag inte egna erfarenheter.... Sen är ju alla individer, det kanske går jättebra!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka