för mycket?

diabla

Trådstartare
tycker ni att 1,5 kg korn är för mycket att ge till ett magert sto som har tappat mycket i vikt?

Hon får även fri tillgång på hö under natten med bra värden och självklart betfor, krafft och olja.

Förrut fick hon ca 500 gram korn, men hon har itne gått upp i vikt som vi velat och hon har tapppat ännu mer, så nu fick jag tipset att ge henne ett kg mer per dag.

När jag sa detta till mina vänner så tyckte dom att det var alldeles för mycket mat!!

Jag tänker fortfarande ge henne så här mycket för jag anser att det är det hon behöver, men vad säger ni? Har jag fel, Är det för mycket?

Sv: för mycket?

Dert beror väl på vad hon får i övrigt (hur mycket betfor, krafft osv). Men 1.5kg är väl inte överdrivet mycket tycker jag. Iaf inte om det är en stor häst... Inget att reagera över sådär som dina kompisar gjorde. :confused:

Vad går hon på totalt (MJ) och vilken kvot?

milly, det var du som sa att jag skulle ge henne det. (tror jag)

Det är alltså ett fullblod som bör väga runt ca 500-550 som nu väger ca 465.

Men om man inte tänker på kvoten och allt sånt, för mina kompisar räknar inte foderstater, utan bara tänker på mängden korn, då är det väll inte mycket för en mager häst som ska lägga på sig?

milly, det var du som sa att jag skulle ge henne det. (tror jag)

Okej... det var det säkert. Jag kommer inte ihåg alla fallen där jag hjälpt till. :p
Då har jag nog RÄKNAT ut att den kan få 1.5kg korn tillsammans medd et andra. Då stämmer det ju! Då ska du inte behöva oroa dig, för den får ju gott om grovfoder också.

Men om man inte tänker på kvoten och allt sånt, för mina kompisar räknar inte foderstater, utan bara tänker på mängden korn, då är det väll inte mycket för en mager häst som ska lägga på sig

Nej jag tycker inte att 1.5kg korn är något att reagera över till ett fullblod! Absolut inte. Vad har dina kompisar för hästar?

Mitt fullbod vägde ca 484 när jag köpte honom.. Man såg revbenen o folk reagerade på att han var mager. Nu har han gått upp lite i vikt, han väger ca 495. Det är inte mkt mer men alltid något. Nu är han ganska fin iaf! Men iaf han får 3 kg korn just nu.. o ½ kg soja. Han verkar gå ganska bra på det! han går upp sakta men säkert!

Om hästen behöver ha mycket foder så behöver den.

Jag skulle dock inte fodra en mager häst med korn och absolut inte i de mängderna. Det är så mycket stärkelse i korn att det kräver massor av bränsle att spjälka det. Därför är det inte så konstigt om hästen inte går upp som man vill. Skulle ge ngt. mer snällt foder med högre fetthalt samt mindre stärkelse i.
Finns massor av fullfoder som ger hull, samt även lucern olja och betfor är också bra då man kan pytsa på.

sissu skrev:
Om hästen behöver ha mycket foder så behöver den.

Jag skulle dock inte fodra en mager häst med korn och absolut inte i de mängderna. Det är så mycket stärkelse i korn att det kräver massor av bränsle att spjälka det. Därför är det inte så konstigt om hästen inte går upp som man vill. Skulle ge ngt. mer snällt foder med högre fetthalt samt mindre stärkelse i.
Finns massor av fullfoder som ger hull, samt även lucern olja och betfor är också bra då man kan pytsa på.

Den får ju även olja, betfor och krafft förutom kornet....

sissu skrev:
Ja, jag vet det!! Kan man inte skriva att det är bra eller vad?

Jodå men du skrev ju:

Jag uppfattade det som att du menade att tråskaparen skulle kunna ge lusern, olja, betfor som alternativ till korn och ville bara påpeka att den redan får det också. :smirk:

ja har fixat en ny foderstat.. ska bara köpa havre sen kommer han att få 2 kg korn, 1 kg havre, ½ kg sojamjöl o 2-3 dl rapsolja..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar