för mycket protein

Sv: för mycket protein

Det beror på hur mycket och vilken sorts protein och varifrån det kommer.

Magdalena skrev:
Det beror på hur mycket och vilken sorts protein och varifrån det kommer.

Nyfiken, finns det olika proteiner? Och är det ngt som en gräsrotsamatör kan förstå?

knasenknas skrev:
vad händer om fodrstaten innhåller för mycket protein???
Min häst hade två små knölar på rygg och sida. En av "experterna" som jag rådfrågade sa att det var proteinknölar, dvs för mycket protein. Jag vet inte om det är sant men dagen därpå så var knölarna borta.

knasenknas skrev:
vad händer om fodrstaten innhåller för mycket protein???

Överskott på protein omvändlas till fläsk. På vägen dit bildas det ammoniak och går åt salter, vatten och energi. Så det är ett oekonomiskt gödmedel. Stora överskott på protein kan vara negativt för hästar som skall prestera intensivt..

Om man ger för stor dos koncentrerat lättlösligt protein t ex soja, potatisprotein o dyl på en gång förändras bakteriefloran i grovtarmen och i värsta fall kan livshotande tarminflammationer uppstå. Denna risk föreligger inte när det gäller protein från grovfoder.HH

En veterinär sa en gång att för mycket proteiner till unghästar kan
framkalla spatt. Antog att hon menade kraftigt överskott.

de enda ja hört är att gallor kan vara tecken på för mkt protein

Proteiner är aminosyror, det finns flera olika sorter. Bland de viktigaste hör lysin.

Det skulle vara trevligt att höra mer om den teorin, att proteinöverskott skulle framkalla spatt. Vad har hon för forskning och källor bakom det?

fem skrev:
Min häst hade två små knölar på rygg och sida. En av "experterna" som jag rådfrågade sa att det var proteinknölar, dvs för mycket protein. Jag vet inte om det är sant men dagen därpå så var knölarna borta.

Då kan du ju lista ut själv hur duktiga dina experter var. Var det pga proteinöverskott skulle de ju knappast försvinna över en dag...

Ingenting vad jag har hört. Det är inte skadligt för hästen men kanske för miljön som nån sa.

Magdalena skrev:
Det skulle vara trevligt att höra mer om den teorin, att proteinöverskott skulle framkalla spatt. Vad har hon för forskning och källor bakom det?
Ingen aning, åring röntgades på ATG i Borlänge o visade ganska stora
förändringar. Det var då jag hörde det. Hon frågade ägaren om foderstaten. Ägaren hade även proppat i hästen proteiner eftersom den var hög o ranglig,( jag fodrade så jag vet) då blir man ju fundersam.

Magdalena skrev:
tror du att det skulle kunna handla om för snabb tillväxt pga protein överdosering?

Jomen, det är ju inte spatt, utan i så fall möjligtvis en koppling till lösa benbitar.

Hur mkt är mkt sojaprotein?? Blev lite orolig nu då min ena häst har lite känslig mage... Bla så kissar hon ofta inne, hon har som gjort det som en procedur att varje gång man ska fodra (när hon hör att man tar fram foderhinkarna) så kissar hon... kan det bero på proteinöverskott???
Har gett mina hästar 2dl soja dagligen nu för att jag vet att det bör vara ganska lite protein i höet, (men mkt energi). (enligt bonden) ej analyserat tyvärr eftersom jag bara ska ge det i två månader, så man vet ju inte... Ingen idé att analysera nu för sedan blir det analyserat hösilage...

2 dl är ca 100g, inte särskillt mycket. Ger mindre än 40gSRP, alltså ungefär som 1 kg "normalt" hö.

hur vet man att det mesta av proteinet kommer från grovfodret eller kraftfodret?

knasenknas skrev:
hur vet man att det mesta av proteinet kommer från grovfodret eller kraftfodret?

Genom analys på höt och en koll på vad man ger för kraftfoder och vilka mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama