För mycket protein kontra lite mineraler...

Kirie

Trådstartare
Har precis fått nytt hösilage och det innehåller massvis med protein, mycket mer än förut.

Jag har räknat och räknat och räknat men jag kan bara inte få ihop det. Antingen blir det för mycket protein, eller så får hon inte i sig tillräckligt med mineraler.

Mineralfoder funkar bara inte, jag har testat det mesta och hon silar ut varenda pellet, alternativt vägrar äta. Jag får ihop foderstaten men bara med ca 150g smrp för mycket. Då kommer proteinet från hösilage och lucern. Lucernet ger jag för kalcium, endast 0,5 kg per dag. Hon får lite havreskrammel, det inverkar på mineralsiffrorna men gör ingen större skillnad på proteinet om jag tar bort det.

Nu är det ju snart dags att släppa in i sommarhage också! :crazy: Hur hade ni tänkt? Hon kommer ju att få i sig både protein och mineraler där med.

Sv: För mycket protein kontra lite mineraler...

Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt, så om jag vore du skulle jag ignorera ett sånt överskott och koncentrera mig på mineralerna.

Jag är ingen fan av Chevinal, men det ger ju i alla fall ett spårämnestillskott - har du provat det?

Sen är jag nyfiken på vilka mineraler du har testat - jag har hittills inte träffat på nån häst som ratat Kvarnbyfoders mineraler, är din den första?

Hahaha, ok där fick du mig för jag har inte testat Vitafor. Har ingen återförsäljare i närheten (eller nja, det finns en men jag är aldrig i de krokarna) så det har inte blivit av. Jag ska hålla det i åtanke.

Jag är medveten om att proteinöverskott från grovfoder räknas som ok men det var så mycket och man är ju lite nojjig. Har räknat om och lyckats täcka upp allt med bara mitt vanliga foder men fortfarande med högt proteinöverskott. Får väl vara lite extra vaksam ett tag.

Om hästen kan gå på bete hade jag inte oroat mig för proteinöverskott. Jag har haft helt groteskt höga kvoter men hästarna har varit så fina att det väckt uppseende när jag varit iväg. Någon fråga om jag gjorde annat än ryktade, då hade jag borstat av lite slarvigt innan vi åkte iväg bara.

Försiktig invänjning som med allt annat foder, själv kör jag alltid MagTarm vid foderbyte - för att det är lättare att stämma i bäcken än i ån.

Det finns mineraler i godisform, alltså som hästgodisar. Dodson ´n Horrel har sådana, kanske fler? Kan ju vara värt att testa om hon äter dem. Nu kanske det inte är aktuellt men det kan ju var bra att veta till en annan gång.

Hej!

Jag hör till dem som inte vill ha för mycket proteinöverskott i min foderstat, eftersom min häst blir dålig i magen av det. Jag balanserar upp hösilaget med halm. Halm innehåller ju en viss mängd energi men nästan inget protein. Min D-ponny har just nu fri tillgång till halm i boxen och i övrigt får han 5 kilo hösilage.

Vad gäller mineralerna så undrar jag, vägrar hon äta om du blandar mineralpellets med betfor eller uppblötta lusernpellets så att de löser upp sig?

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II