För MYCKET magnesium i höet!

Vitsippan

Trådstartare
Har fått analysen. Alla värden är toppen, men så mycket magnesium som det är i detta hö har jag aldrig haft förut. Det är 1,4g/kg foder (alltså inte per kg TS). Eftersom grovfodret är hästens huvudsakliga föda så kan jag heller inte minska på det. Det innebär att kvoten Ca/Mg bara blir knappt 2,1 och jag har lärt mig att den kvoten inte bör understiga 2,7. Vad händer/innebär det om den ändå gör det? Alla andra kvoter är perfekta. Det enda sättet jag kan förändra kvoten på är att ge mer kalcium, men då får han mer än han behöver. Ett kalciumöverskott från grovfodret ska ju inte vara farligt, men i detta fall måste jag tillsätta det i pulverform i så fall. Hur ska jag göra?:confused:

Hela analysen:
SMRP 50 g/kg foder
7 MJ/kg foder
Ca 2,9g/kg foder
P 1,3g/kg foder
Mg 1,4/kg foder

Sv: För MYCKET magnesium i höet!

Jag skulle nog ändå tillsätta foderkalk i en sån mängd att kvoten blir korrekt.
Räkna på hur stort överskottet då blir från kalciumet (det är ganska stor toleransnivå där) och hur det ställer till Ca/P-kvoten också. Den får vara så hög som 3.1 för friska hästar. (bara fosforbehovet är uppfyllt)
Rimliga naturliga överskott av magnesium är ofarliga, står det i boken också. (Hästens näringsbehov och utfodring)

Man har ju slutat räkna med den här kvoten, dock måste/borde det ju finnas en 'minimigräns' för kvoten, något jag dock inte hittat.

JAG skulle inte justera kvoten om behovet av samtliga mineraler är uppfyllda.

Har fått analysen. Alla värden är toppen, men så mycket magnesium som det är i detta hö har jag aldrig haft förut. Det är 1,4g/kg foder (alltså inte per kg TS). Eftersom grovfodret är hästens huvudsakliga föda så kan jag heller inte minska på det. Det innebär att kvoten Ca/Mg bara blir knappt 2,1 och jag har lärt mig att den kvoten inte bör understiga 2,7. Vad händer/innebär det om den ändå gör det? Alla andra kvoter är perfekta. Det enda sättet jag kan förändra kvoten på är att ge mer kalcium, men då får han mer än han behöver. Ett kalciumöverskott från grovfodret ska ju inte vara farligt, men i detta fall måste jag tillsätta det i pulverform i så fall. Hur ska jag göra?:confused:

Hela analysen:
SMRP 50 g/kg foder
7 MJ/kg foder
Ca 2,9g/kg foder
P 1,3g/kg foder
Mg 1,4/kg foder

Lyckost!
Jag som får köpa magnesium och trycka i hästen för att han skall hålla sig rimligt lugn.
Håll bara koll på kisseriet-stora mängder magnesium kan orsaka urinsten....

Man har ju slutat räkna med den här kvoten, dock måste/borde det ju finnas en 'minimigräns' för kvoten, något jag dock inte hittat.

JAG skulle inte justera kvoten om behovet av samtliga mineraler är uppfyllda.

Nej jag hittade inte heller nånstans i böckerna om Ca/Mg -kvot men tänkte att kalcium är ju ingen större fara att överdosera litegrann så om det bara inte blev för stor kvot mellan Ca/P och inte för stor mängd från foderkalken så skulle det inte skada att lägag till det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 769
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar