För mycket kraftfoder ger avmagring?

Tillis

Trådstartare
Jag har en fullblodshäst som har en förmåga att falla ur väldigt lätt. Detta har givit mig mycket huvudbry och sömnlösa nätter de senaste åren...
Under förra året var hästen på utbildning och fick då ordentligt arbete varje dag, och även mycket kraftfoder. Eftersom han då var jättefin i sin kropp har jag fortsatt med ungefär samma fodermängd. MEN - istället för att hålla sig fin har hästen nu magrat av och ser inte alls särskilt rolig ut.
Foderstaten är baserad på största del hö (11kg), men den sammanlagda protein- och energimängden är hög.
Vissa säger att hästen förstörs inifrån om den får för mycket protein och då istället magrar av, snarare än går upp i vikt. Stämmer detta, och i så fall, var kan jag läsa om dessa studier?

Bör jag ta bort allt kraftfoder och så att säga, börja om från början?
(Då är jag iofs livrädd att hästen faller ur fullständigt).

Mvh Tillis

Sv: För mycket kraftfoder ger avmagring?

En för hög kvot har jag erfarit kan få vissa individer att se ut som takåsar. D v s inga muskler istället för mycket muskler. När jag balanserade om foderstaten närmare en kvot på 6 och hade kamelen på något över tabellvärden, DÅ började han likna häst igen.

Har INGA belägg för detta rent vetenskapligt.

Kvoten idag är ca 6,7. Kanske läge att sänka den för att se vad som händer...
Känns trist när min häst i stallet är den enda som ser ut som en takås, när andra som både rids mer/mindre eller får mer/mindre kraftfoder är kanonfina. Iofs är min det enda fullblodet, men han är också den som får mest hö av allihop... Bläh, vad jag hatar det här med foder... Precis när man tror att man har hittat rätt så får man börja om från början igen...:crazy:

Kvoten idag är ca 6,7. Kanske läge att sänka den för att se vad som händer...
Känns trist när min häst i stallet är den enda som ser ut som en takås, när andra som både rids mer/mindre eller får mer/mindre kraftfoder är kanonfina. Iofs är min det enda fullblodet, men han är också den som får mest hö av allihop... Bläh, vad jag hatar det här med foder... Precis när man tror att man har hittat rätt så får man börja om från början igen...

6,7 är inte någon speciellt hög kvot i mina ögon. Halvblodet som har fullblodspappa och fullblod/halvblodsmamma står på en kvot så nära 8 som möjligt och med ett Mj-intag på ca 25-30 Mj mer än normalhästen för att hålla sig vild och vacker över vintern.

Du skriver att den totala mängden protein och Mj är hög men hur hög? Jag upplever att fullblod eller halvblod med stort fullblodsinslag kräver mycket, ännu mera, massor av mat. Har du några siffror på den mat han fick vid utbildningen och vad han äter idag?

Tillis skrev:
"Vissa säger att hästen förstörs inifrån om den får för mycket protein och då istället magrar av, snarare än går upp i vikt. Stämmer detta, och i så fall, var kan jag läsa om dessa studier?"
Det var något nytt för mig, men det tror jag inte på så länge jag inte får se en eller helst flera vettiga studier på det.
//marti

Du har alltså analyserat hö som du räknat med?
För annars kunde det låta som PROTEINBRIST...

Hmm... 6.7 är ju ingen speciell hög kvot... :confused: Så man tycker ju att det inte borde bero på det heller.
Vad hade den för kvot förra året då när den höll sig så fin??

Kvoten hade jag inte oroat mig för, jag fodrar själv fullblod nu. Han tappade efter att ha stått med hovböld en vecka (han hade vilat 4 år, men inte gått ner ett gram, bara smärtan fick honom att tappa alltså).

Han står på en kvot på bortåt 9 i uppbyggnadsskedet (fri tillgång på bra hösilage, det ger ungefär 12 kg på 79 % ts och därtill två kg lucern) och två kg D&H Pasturemix.

Har aldrig fodrat så här mycket kraftfoder, men måste ju få upp honom i normalmuskler igen om det ska bli någon ridning av...

Är det inte så att det krävs energi för att göra av med protein, och får hästen mycket mer protein än vad den normalt sett gör av med för att hålla sig fin, så går det åt mer enerig att göra av med överskottet och så blir det typ energibrist?
Att det blir något slags bakslag?

Bara en tanke.

ja det har jag också hört! MEN i det här fallet är kvoten bara 6.7, inte särskilt HÖG...

Men jag skulle nog PRÖVA ändå att sänka den till strax över 6 bara (6.1-6.3). Frågan är dock vad den hade för kvot året innan då den höll sig i bra hull? Det skrev inte tråskaparen nåt om - väntar på svar... För DET borde ju vara lösningen! :idea:

Hästen ifråga går idag på 119 Mj. Tidigare år har han gått på samma ungefär, men just förra året när han var på utbildning har jag inga siffror på... (Han var då inackorderad och själv var jag sängliggande pga strulig graviditet, så jag lade mig inte i mer än att hästen mådde bra och såg frisk och sund ut - vilket han alltså gjorde).

Detta att hästen kunde förstöras inifrån skulle bero på att levern och njurarna inte kunde ta hand om allt extra protein etc som hästen fick i sig, och då fick problem att fungera. Detta skulle resultera i att hästen inte kunde tillgodogöra sig maten och magrade istället för gå upp i vikt.
JAg skulle också väldigt gärna se studier på detta innan jag tror på det...

Det är väl även så att överskott på protein inte är skadligt om det kommer från höet, eller? Min går ju idag på 11-12 kg hö och knappt 2 kg kraftfoder.

Mvh Tillis

Kan tillägga att jag alltså givit ungefär samma fodermängd, dock endast baserat på ungefärliga hövärden, eftersom jag inte har värdena på det höet han fick förra året.
Han har dock legat på ca 120 Mj tidigare år också, och även då hållit sig ok i hull (dock inte så fin som förra året, men då var han ju även hos en duktig tränare som red honom intensivt hela vintern).

Det är synd attd u inte vet vad han gick på förra året då han höll sig så fin. Om du hade haft mängden MJ och smbrp samt KVOTEN från då, hade du kunnat lägga han på samma i år.
Om du nu i år kommer fram till vilka värden han fungerar så skriv upp det sen!! Då vet du nästa år.

Vad exaktt får den mer än hö då?

Eftersom vi inte får diskutera enskilda foderstater här, pm:ar jag dig istället.

Mvh Tillis

Hejsan...

Du skriver inte hur mycket kraftfoder den får eller ännu viktigare hur mycket åt gången?

En häst kan inte tillgodogöra sig mycket stärkelserikt foder åt gången utan pH i grovtarmen sjunker o mjölksyra bildas o det "fräter" på grovtarmens slemhinna. Detta gör att de mår dåligt o inte kan utnyttja fodret på samma sätt...

Aldrig mer än 400g TS stärkelserika foder /100 kg häst åt gången...vilket inte är så lätt att få till om de endast får kraftfoder ex. 2 ggr/dag...

Det kanske kan vara det som é problemet? Att han fungerade på det från början var kanske för att slemhinnan då ej var skadad?:idea:

...dessutom kissar de ut för mycket protein...överanstänger mjöligtvis njurarna i extrema fall....annars endast naturen...

~kom ihåg att hästen är en grovfoderätare~

11-12 kg hö, uppdelat på fyra fodringar, samt 2 kg kraftfoder uppdelat på 3 fodringar.

Hästen har haft problem med katarr tidigare, så jag är jättenoggrann med att han ska få tillräckligt med grovfoder...

Mvh Tillis

;) tja...då verkar han iaf inte få för mycket kraftfoder åt gången!! :)

...det var mest en tanke, om det hade kunnat vara orsaken...

Hoppas att nån kan hjälpa dig hitta ett svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama