För mycket hud?

kolfinnur

Trådstartare
Av ren nyfikenhet, undrar jag om någon annan har erfarenhet av detta?
Min islandsvalack har liksom, för mycket hud på kroppen? :confused: Rynkor mellan ganascherna och halsen, och i armvecken till exempel. Som om kläderna inte passar :crazy: Nu ser han ju ut som en vanlig häst ändå ;) men om man kommer nära och klämmer och känner lite så märks det.
Min tanke är att han var grymt fet någon gång för länge sen, en längre period, och så har han gått ned i vikt och huden blivit kvar. Så som det kan bli för människor. Han har varit så här många år (minst 5), möjligtvis var han lite rynkigare på ganascherna förut... Jag träffade honom först för 5 år sedan så jag kan inte uttala mig om hur han såg ut innan det, om jag inte ringer gamla ägaren :idea:

Finns det någon annan här med en liknande häst? Vad beror det på i så fall?

Sv: För mycket hud?

Min (fd) svenskfödda islandsvalack har sett ut sådär sen jag fick honom när han var två år, och gör det fortfarande :crazy: Nu är han fem år och växer väl en del till, kanske att han växer i rocken framöver.

Har funderat en del på orsakerna, men faktiskt inte kommit på nått.

Just den här killen har dock ganska tajt skinn på ryggen sas, den äldre islänningen jag hade tyckte jag alltid att skinnet satt så löst på att man knappt kunde rida barbacka :p fast den var inte rynkig iaf.

Som du ser har jag inga vettiga svar, men du är inte ensam iaf :p

Haha skönt att inte vara ensam :D

Jag tycker också min är normal över rygg, rumpa, manke. Det är snarare på undersidan och i veck som det är lite mer "floppy" :p Han är 17 år nu

Har en gammal import som har hud som en blodhund, när man klipper honom så följer huden med och veckar i hop sig. Så han har också ett klart överskott sas, han har iofs varit lite rund mellan varven men är inte av typen som har kunnat bli väldigt fet så den teorin stämmer då inte här att skinnet blivit så pga det.

Du har ju ganska omfattande erfarenhet av islänningar, upplever du att deras skinn generellt sitter lösare fast mot "underlaget" jämfört med stora bruna hästar?

Jag både har och har haft en del själv, men har aldrig upplevt det på mer än just gammel man. Jag har faktiskt inte sett så många med detta fenomen, någon gång till att jag råkat på det men inte mer än så.

MIn har inte nåt extra fast han varit fetare än nu.
Har har ett valspråk, man har bara ett skinn och det ska sitta tight!

Jag kan fota lite ikväll :D det ser dock inte så extremt ut som det låter, så ha inga höga förväntningar ;)

Boj: Min är också import... inte för att det är troligt att det har något med saken att göra... Har du bara sett det på gamla hästar? Aldrig någon som kan ha haft det medfött? Jag har faktiskt aldrig sett, eller lagt märke till, någon annan häst som min när jag tänker efter

32488805.jpg

32488806.jpg

Dålig kvalitet, mobilkamera i dåligt ljus! Runt frambenen tycker jag det är mest, sen ganascherna och lite slappt under magen också... men det blir ju mest påtagligt när man drar i huden, inget man lägger märke till på en gång kanske.

Haha, nejmen... Någon har missuppfattat det här med klädstorlekar tror jag :D Lite charmigt på något sätt. Jag har tyvärr ingenting konstruktivt att säga, men det var roligt att se fenomenet.
Tack!

Min har mest överdrag på halsen bogen och frambenen, så när jag klipper får jag sträcka huden för att den rynkar ihop sig just på halsen. Övriga kroppen märks inget på.

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 393
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 130
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10