För mycket foderjäst?

susanne

Trådstartare
Kan hästen bli beroende av foderjäst? Försvinner effekten om man ständigt ger det? Jag ger påller foderjäst nu sedan någon månad tillbaka, först var det pälssättningen och nu är det pga att hästarna byter bete relativt ofta. De betar ner det väldigt hårt och sedan flyttas de till en ny hage med mycket gräs. (jag kan tyvärr inte påverka detta) Så här håller det på hela betessäsongen. Frågan är om jag ska ge foderjäst hela sommaren. Hästarna bytte bete för ca en vecka sedan och nu är det flera som är lösa i magen.

Sv: För mycket foderjäst?

Jag förstår inte riktigt vad du menar!

Om du ger levande jäst så tillför du hela tiden en skvätt mikrober som kan föröka sig och bidra till bättre miljö och fodernedbrytning. Om det är avdödad jäst så är det en näringskälla ffa av aminosyror.

Om man har anledning att tro att hästen ska fara illa av foderbytena kan det väl vara klokt att tillföra levande jäst i en liten dos hela tiden.

Är det död jäst är det meningsfullt att ge bara om hästen behöver näringen i den. HH

Aha, jag har trott att foderjästen var bra för tarmfloran, men den är verklös där? Då är det nog bakjäst som jag ska ge i fortsättningen då eller?

Hur ska jag ge den om hästen går ca 2 veckor i en hage där det från början är gott om bete för att mot slutet bestå av det som hästarna ratat innan (nerbetat/ogräs)? Är det lagom med någon dag just när de bytt hage? Hur mycket? Ett paket om dagen?

Om den är verkningslös där vet man väl inte riktigt efter vad jag förstått. Jag ger båda mina hästar foderjäst och när jag behandlade den ene med Metacam för ett tag sedan var han perfekt i magen hela tiden utom en dag och då ökade jag på en skopa till. Dagen efter var han bra igen. Dessutom så är det mycket annat nyttigt i foderjästen. Själv har jag funderat på att komplettera foderjästen med lite bakjäst då och då. Vad säger HH om det? Kan det vara fel?

Nejdå, jag påstår inte att det jästart som ingår i foder/bryggerijästen är verkningslös. Dock är de studier som visar en effekt på miljön och fibernedbrytningen utförda på bakjäst.

Ett problem med produkterna i den här gruppen som säljs som probiotika är att det ofta saknas info om vilken art och stam det rör sig om och ens om den är död eller levande, hållbarheten av kulturen osv.

För de preparat som säljs i Sverige för ett par hundra kr kilot har jag inte sett ngn dokumentation på att de är bättre än bakjäst för några 10or kilot. HH

Jag har försökt läsa på om just jäst och forskning kring den. Som jag förstår det har jästen getts förebyggande då hästarna fodrats med mkt kraftfoder(mkt stärkelse) och man har då kunnat anta att jästen avhjälpt balansen i mage/tarm och därmed förhindrat reaktioner från dessa.

Den forskningen ser jag har stora likheter med de som är gjorda kring profeed....just förebyggande mot kolik, diarré...

Finns det någon forskning som är gjord på hästar som redan haft en störd tarmflora? Har läst rapport av B.Medina samt en av Julliands.
Finns det någon risk med att ge hästarna just bakjäst?

Har ju en diarréhäst själv och försöker sätta mig in i ämnet så mkt jag kan...

Jag ger mina hästar vanlig bakjäst, o det verkar funka bra på dem. Speciellt min shettis fortsätter jag o ger honom 1/4 paket bakjäst per dag, för att hans tarmflora ska "må bättre".

För att motverka kolik o diarrér tycker jag att betforn hjälper, men det kanske inte är så för de flesta hästar? Linfrön ska oxå hjälpa mot diarrér o kolik.
På min shettis har både betforn o ÄVEN foderjästen hjälpt mot hans "rännskita", men ännu bättre är bakjästen som verkar ha satt farten på hans tarmflora för han verkar helt bra i magen sedan jag börjat ge honom bakjästen varje dag uppblandat i betforn. Sen så får även han linfröoljan.

Alltså jag menar att jag inte hittar någon forkning som visar att just bakjäst (eller då sacc.c) hjälper mot störningar i mage/tarm utan att den har effekt i förebyggande syfte. Samma undersökningar går att hitta om profeed (som ja, till viss del kan likställas med betfor).

Frågan är om jästen räknas som en prebiotika eller en probiotika...

Känner mig bara lite fundersam till om jag vågar ge bakjäst....är det liksom BRA att äta för människor? Det skrivs mkt om bakjäst här just nu men jag känner mig till viss del tveksam till den...

Jag tycker det råder viss begreppsförvirring här.
Bakjäst eller foderjäst eller torrjäst för den delen ,innehåller jästsvampar(saccaromyces cereviae)vilket inte är bakterier.De är torkade och när de slammas upp vaknar de till liv igen och gör att det blir en gynnsam miljö för de "snälla" bakterier som lever normalt i tarmfloran hos hästen.
De flesta Probiotika innehåller Lactobaciller av olika slag som isolerats från friska hästar.

Alltså kan man då inte klassa jäst som en pre eller probiotika?
Många rekommenderar ju att man ger just bakjäst till hästar som är känsliga i magen och som kanske rent av redan har en störning. En del hänvisar till att jäst är det enda man genom forskning vet hjälper mot en dålig mage.

När jag sen tittar på den forskningen säger den inget, vad jag förstår, om att jäst kan hjälpa en dålig mage. Däremot säger de att man kan anta att jästsvampen hjälper till att stabilisera magen vid en stärkelserik foderstat och på så sätt motverka diarré, kolik etc

Liknande studier är gjorda på profeed.

Alltså tycker jag att det är "som innan" det finns för lite forskning på området och man kan inte veta om det ena preparatet är bättre än det andra. Vad som hjälper beror på individen och situationen. Så jag tycker inte att man kan säga att det ena är bättre än det andra, rent generellt.

Ursäkta TS, för att det glidigt lite ifrån ämnet...

Alltså kan man då inte klassa jäst som en pre eller probiotika?
t.

Jäst kan nog vara både och.

Dels ett prebiotikum dvs det påverkar miljön i tarmen så att snälla bakterier trivs bättre.

Sen har man sett en direkt effekt på vissa bakterier t ex cl difficile på vissa djurslag, på så vis kan jäst vara ett probiotikum. HH

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 673
Senast: Badger
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?