För mycket energi?

lady_hamilton

Trådstartare
Hur mycket för mycket energi kan man ge en häst utan att det är skadligt?

Proteinvärdet på årets hösilage är hur dåligt som helst, vilket innebär att med lagom mängd hösilage täcks energibehovet precis men proteinbehovet täcks bara till hälften...
Hur jag än räknar så slutar det därför alltid med ett överskott energi. Hästen i fråga är 2,5 år och det gör absolut inget om han lägger på sig extra hull, men han måste ju få i sig sitt protein utan att han får i sig skadligt mycket energi.

Sv: För mycket energi?

För mycket energi kan leda till att (ung-)hästen växer för snabbt, att den blir fet eller för pigg. Det senare är ju knappast ett problem om man inte jobbar den.

Dåligt grovfoder ska man undvika, särskilt till unghästar! Som dåligt anser jag både dåligt hygienvärde och obalanserat för den häst det är avsett för.

Passar inte grovfodret hästen vad gäller protein blir det tyvärr dyrt år, proteintillskott kostar ju som bekant en del och i ditt ställe hade jag nog försökt undvika kraftfoder som proteinkälla (vilket annars är den billigaste lösningen med t ex sojamjöl).

Om du ger lusern och räknar med den ts-givan i grovfodergivan, går det inte ihop då heller?

(jag föredrar ett grovfoder som är så balanserat att det med fri tillgång täcker hästens behov, dock har jag fått frångå detta med shettisen som gärna blir för fet på fri tillgång).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka