För mkt protein?

G

Genesis

Har suttit och räknat på en foderstat åt en kompis häst, men hur jag än gör så blir det utslag på för mkt protein!

Hästen är ngt svårfödd och ganska het (halvblod, ca 500 kg).
Arbete, ca 40 min skritt och 60 min trav galopp.

Analys på Grovfoder:
Ts: 84 %
MJ: 9,3
Smrp: 73
Ca: 3,2
Mg: 1,9
P: 2,0

Jag har räknat på ca 9 kg hö, 1 kg Lucern, 0,5 kg Korn, 120 g mineraler.

Men jag får bara utslag på för mkt protein, alla andra värden blir super!
Hästen har ett behov på 567,9 och genom den här foderstaten blir det 813,5 (Protein)

Tar jag bort Lucernen så blir det för lite fosfor, tar jag bort kornet blir det för lite energi.

Hur fasen ska man göra? Det fungerar inte att ge bara hö, då det behövs ca 12 kg för att täcka behovet av kalcium och fosfor och då blir proteinet alldeles för högt, så som energin.

Blir galen på detta :confused:

Någon som har nåt bra tips på foder som jag kan komplettera med istället för Lucern och Korn?

Sv: För mkt protein?

Varför ge lusern och korn när höet har så höga värden och en så hög kvot??

Vad gäller mineralerna kan du blanda i mineraler i lite betfor bara och ge för skrammel i krubban.

Att det blir för mycket protein av höet gör inget! Höga kvoter av grovfoder är inte skadligt. Så ös på med det och lägg bara till mineralfoder (och några nävar betfor att blanda det i).

Om det är just fosfor som saknas så finns ju fosforbalans, som säljs av Granngården = lätt att få tag i för de flesta. Mera info om produkten finns på: http://www.eclipsebiofarmab.se/

Och som sagt, överskott av protein från grovfodret brukar de flesta klara. Energi går för övrigt att tillsätta som olja.

byt ut kornet mot betfor o olja och använd mineraler, vid alldeles för lite fosfor så använd vetekli (11g/kg fosfor)

Protein överskott från grovfodret ska ej vara skadligt.

Hej! Tack för svaren :)
Har kommit fram till en lösning som verkar ganska bra.

Har räknat på Hippo mineral Avel för att få upp fosforhalten. Den hamnar nu på 21 och behovet ligger på 23 så det saknas fortfarande lite, men det kanske inte är skadligt?
Ska prova mig fram lite mer till nya lösningar :)

Anledningen till att jag räknade på korn och lucern är för att tjejen ger det till sin häst nu föresten :)

Måste bara fråga en sak till! Är det skadligt med för mkt protein om det kommer från Lucernen? Det räknas väl som grovfoder om jag inte har helt fel..

Nej men det är helt onödigt att ge LUSERN när ditt hö har så höga värden. Jag tycker INTE att du ska ge lusern.

Korn känns rätt så onödigt också men vill du absolut ge det så ge några dl bara. Annars kan du ge betfor och olja för att sänka kvoten, om du vill.

Okej. Ja, Lucern verkar faktiskt onödigt att ge, så jag ska höra med tjejen om det går bra att hoppa över det.

Hur mycket hö skulle du ge tillsammans med lite betfor, olja?

Mvh Emelie

Kolla som sagt också fosforbalansen om extra fosfor behövs.

milly skrev:
Varför ge lusern och korn när höet har så höga värden och en så hög kvot??

Vad gäller mineralerna kan du blanda i mineraler i lite betfor bara och ge för skrammel i krubban.

Att det blir för mycket protein av höet gör inget! Höga kvoter av grovfoder är inte skadligt. Så ös på med det och lägg bara till mineralfoder (och några nävar betfor att blanda det i).

Som jag ser det så behövs heller inga mineraler med de värdena i grovfodret. En så bra balans av kalcium och fosfor och i god mängd. Att ösa på med grovfoder vore bra.

Hälsning Maja

Okej! Tack för alla svar :) Det är ju faktiskt ett riktigt bra hö! Min egna pålle går bara på hö (samma hö), lite proteintillskott (hon har svårt att ta till sig proteinet i grovfodret) olja, mineraler o morötter!
Kanske ska prova att räkna om på min igen, så kanske jag inte behöver ge mineraler alls :bump:

toketossan skrev:
Hur räknar man ut hästens behov?

Mvh

En bra bok. Jag gillar min gamla "ABC om hästar" av Gösta Bengtsson. Annars finns det flera hemsidor. Fast oftast räknar de bara ut det till dig och talar om brister utan att tala om vad grundbehovet verkligen är.

Ur ovan nämnda bok för 500 kg häst:

Dagligt behov:
40 MJ (energi) är underhåll med tillägg av 1-4 MJ per timme lättare träning, hård träning 9-12 MJ tillägg per timme. Behovet beror även på utetemperatur och kan variera med 10% uppåt eller nedåt beroende på individ.
6 g per MJ av SRP (smältbart råprotein) alltså kvot på 6

Lätt arbete:
Kalcium 26 g/dag
Fosfor 16 g/dag
Kvot kalcium/fosfor blir då 1,62

Hård träning: kvot kalcium/fosfor
Kalcium 34 g/dag
Fosfor 25 g/dag
Kvot kalcium/fosfor blir då 1.36

Salt underhåll 20 g (1 msk)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

toketossan skrev:
Hur räknar man ut hästens behov?

Mvh
Rekommenderar dig att köpa häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" som ges ut av SLU. Det kostar ca 140 kr och finns att beställa på deras hemsida.

Annars finns det lite olika sätt att räkna ut behovet. För att ta reda på grundenergibehovet för lättfödd häst kan man ta formeln 0,5 Mj*V upphöjt till 0,75 där V är hästens vikt. Grundproteinbehov är energibehovet i Mj*6. OBS kvot på 6 för vuxen häst, unghästar/dräktiga/digivande kräver högre kvot!

Men sedan finns det tabeller man kan gå in och titta i. Betydligt enklare! T.ex 400 kg häst har underhållsbehov 45-50 Mj beroende på hur lättfödd den är. Men sedan är ju alla hästar individer och kan behöva både mer eller mindre Mj och protein.

För att få fram energitillägget för arbete kan man räkna 0,2 Mj per 100 kg häst och 10 minuter, för trav/galopp gäller 0,3 Mj per 100 kg och 10 minuter. Men man kan också uppskatta arbetet till 25%-100% tillägg på underhållsbehovet. 25% står för lätt arbete som innebär lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, promenadridning, lätta körturer och tävlingar på lätt nivå.
//marti

Hoppsan hejsan så fort det går att rycka på knappen ibland!

Mineraler kan man också antingen titta i tabell eller räkna ut. Arbetande vuxen häst har ett behov på 0,35*tillförd Mj när det gäller Ca. För P gäller 0,25*Mj och för Mg 0,15*Mj (alla mått i gram). Selen räknas på hästen vikt och behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama