G
Genesis
Har suttit och räknat på en foderstat åt en kompis häst, men hur jag än gör så blir det utslag på för mkt protein!
Hästen är ngt svårfödd och ganska het (halvblod, ca 500 kg).
Arbete, ca 40 min skritt och 60 min trav galopp.
Analys på Grovfoder:
Ts: 84 %
MJ: 9,3
Smrp: 73
Ca: 3,2
Mg: 1,9
P: 2,0
Jag har räknat på ca 9 kg hö, 1 kg Lucern, 0,5 kg Korn, 120 g mineraler.
Men jag får bara utslag på för mkt protein, alla andra värden blir super!
Hästen har ett behov på 567,9 och genom den här foderstaten blir det 813,5 (Protein)
Tar jag bort Lucernen så blir det för lite fosfor, tar jag bort kornet blir det för lite energi.
Hur fasen ska man göra? Det fungerar inte att ge bara hö, då det behövs ca 12 kg för att täcka behovet av kalcium och fosfor och då blir proteinet alldeles för högt, så som energin.
Blir galen på detta
Någon som har nåt bra tips på foder som jag kan komplettera med istället för Lucern och Korn?
Hästen är ngt svårfödd och ganska het (halvblod, ca 500 kg).
Arbete, ca 40 min skritt och 60 min trav galopp.
Analys på Grovfoder:
Ts: 84 %
MJ: 9,3
Smrp: 73
Ca: 3,2
Mg: 1,9
P: 2,0
Jag har räknat på ca 9 kg hö, 1 kg Lucern, 0,5 kg Korn, 120 g mineraler.
Men jag får bara utslag på för mkt protein, alla andra värden blir super!
Hästen har ett behov på 567,9 och genom den här foderstaten blir det 813,5 (Protein)
Tar jag bort Lucernen så blir det för lite fosfor, tar jag bort kornet blir det för lite energi.
Hur fasen ska man göra? Det fungerar inte att ge bara hö, då det behövs ca 12 kg för att täcka behovet av kalcium och fosfor och då blir proteinet alldeles för högt, så som energin.
Blir galen på detta
Någon som har nåt bra tips på foder som jag kan komplettera med istället för Lucern och Korn?