För lite stråfoder till D-ponny + liten häst?

B

BJÖRKIS

Har idag varit hos en bekant som jag inte träffat på länge, vi är båda verksamma inom samma sport (galopp) med inriktning på araber.
Jag blev väldigt förvånad när jag fick syn på hennes foderstater till hästarna, tycker det var alldeles för lite grovfoder.
Hon fodrar med ett hösilage som har TS 62%, ca 6,6 Mj och 55 gr SmbRp, dessa värden är per kg foder.
Av detta får hennes två hästar (araber, en maxad D och en storliten häst) endast 8 kg/dygn, tycker det låter väldigt lite, mina hästar i ungefär samma storlek har fri tillgång på silage och äter minst 15 kg/dygn! Har något bättre värden på mitt strå.
Utöver 8 kg hösilage får de 2 kg Havre, 500 gram Kra**t Pluss Grön, 200 gram Betfor samt salt och lite annat plock.
När de är i full tävlingskondition ökar hon havren till 4 kg och resterande foderstat kvarstår.
När jag frågade varför hon inte istället ger fri tillgång säger hon att de blir så "bukiga", men det är ju för att tarmarna är fyllda med mat.
Jag funderade väldigt länge på detta under färden hem, vad är minsta grovfodergiva till hästar i hennes storlek?
Mina hästar skulle förmodligen bli väldigt hungriga av att inte få i sig mer stråfoder.

Sv: För lite stråfoder till D-ponny + liten häst?

BJÖRKIS skrev:
vad är minsta grovfodergiva till hästar i hennes storlek?
Minsta giva är 1 kg ts per 100 kg häst... men rekommenederad giva ligger på 1,5-2 kg ts. Detta är ju enligt djurskyddet, det finns ju ingen lag.

De får 8 kg per dag skrev du och det blir 4,96 kg ts per häst så minsta giva uppfylls ju... Sen kan tycka vad vad man vill om den givan...
//marti

Ok, jag minns inte hur man skulle räkna ut det, men nu fick jag en återblick.
Jag tycker att givan är alldeles för liten, även om den håller sig inom ramen för vad som anses ok.
Förstår inte varför folk hellre ger sina hästar mycket kraftfoder än strå, särksilt om man ändå redan har ett schysst grovfoder.

BJÖRKIS skrev:
Förstår inte varför folk hellre ger sina hästar mycket kraftfoder än strå, särksilt om man ändå redan har ett schysst grovfoder.
Därför att ett stråfyllt tarmpaket gör att hästen springer sämre.
Det är liksom i vägen.
Bäst springer man på halvsvält.
Så även människor.

Det vet jag, men utifrån hästens uppbyggnad är det inte ok, det bör inte ta särskilt lång tid att äta upp 8 kg strå?
Dessutom behöver man inte ha hästen på halvsvält förrän tävlingsdagen, det anser jag räcker. Dessutom vet jag inte om särskilt många hästar som står och vräker i sig mat på tävlingarna, det antalet är lågt.
Alla hästar är individer, och en av mina hästar MÅSTE få massor av strå för att trivas bra med träning och tävling, annars presterar han inte. Därför är han alltid lite smårund om magen, det är så han fungerar.
Fastän jag håller på med galopp anser jag inte att den slimmade "grehoundlooken" ser naturlig ut.

Allt är relativt. Din kamrats hästar får mer än dubbelt så mkt stråfoder som de engelska galoppörer jag träffade förra veckan. 3 kg var deras giva + 6 kg spannmål och annan kraft! HH

Hu va hemskt! Vart var du? I Sverige eller utomlands? Spelar egentligen ingen roll, det är illa ändå.
Mina pållar skulle förmodligen klättra på väggarna av så mycket kraftfoder, de är inte vana vid det.

BJÖRKIS skrev:
Hu va hemskt! Vart var du? I Sverige eller utomlands? Spelar egentligen ingen roll, det är illa ändå.
Mina pållar skulle förmodligen klättra på väggarna av så mycket kraftfoder, de är inte vana vid det.

I England.Ganska vanlig modell av galoppörutfodring i kapplöpningsstallarna där. HH

Mina hästar fodras med ett väldigt bra hö, D-ponnyn äter 6-7 kg per dag, 1 kg Ponny kraft, samt betfor och mineraler.

Stora hästen på 3 år äter 8-9 kg hö 2 kg groov, betor, mineraler och e-vitamin.

Jag själv vet inte riktigt skillnaden mellan hö och hö ensilgae.

:eek: Hemskt!
Undra hur magarna deras mår.... Och psyket, 3 kg hö innebär ju bara nån timmes ättid och sysselsättning/dag!
Hua......

Det är tragiskt för hästarna! 3 kg strå är inte mycket att sysselsätta sig med. Hur kommer det sig att du va i England och tittade på fullblod? Har du egna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 254
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar