Det ger bevisligen problem med MAGEN och har man problem med magen så mår man inte bra!
Jag har TYVÄRR erfarenhet av detta:
För några år sen hade jag min häst i ett litet inackorderingstall där höet vi tillsammans köpte in påstods av de andra vara UTOMORDENTLIGT bra i näringsvärde. De gav bara 6KG
till sina relativt stora hästar (halvblod på ca 160-165cm).
Jag reagerade på den lilla mängden men litade på de här hästmänniskorna eftersom jag själv var osäker på sånt och okunnig. (min häst hade fått 7-8kg tidigare)
Min häst som är nordis och lättfödd (lägger på sig lätt) fick därmed också 6KG av rädsla för att hon annars skulle bli fet/bukig.(hon fick även 0,5kg lusern)
Alla hästarna var runda o fina o det borde väl säga sitt, tror man... Att det räcker.
Men biverkningen kom att visa sig iaf på MIN häst:
återkommande småproblem med magen som slutligen resulterade i en REJÄL förstoppning som fick behandlas på KLINIK där de konstaterade ÄVEN MAGSÅR!!
Visserligen har ingen BEVISAT att dessa problem uppstod av just FÖR LITEN MÄNGD grovfoder (det fanns även en annan faktor som spelade in, tror jag) men jag är ganska övertygad om det efter att jag NU lärt mig vad som händer.
Idag får hon nästan fri tillgång av hösilage...(runt 13-15kg) och det märks att hon mår mycket bättre! Hon har blivit LUGNARE och stabilare i temperamentet, tycker jag.
Men det där är svårt! Om man ska kunna ge FRI tillgång får ju inte värdena vara FÖR BRA så att hästen blir FET av det.
Det får man ju ha koll på! Men så säger ju folk att när de väl lärt sig att de får äta när de vill/hela tiden så äter de bara det dom behöver... :smirk: