För lite grovfoder?

J

jam

Hej! Undrar vad ni tycker om detta: En häst i stallet får bara 1 kg till natten ca kl 22 och sen 1 kg till morgonen vid ca kl 7. Sen släpps den ut ca kl 9-10 och har nu fått en hösilagebal i hagen att äta på under dagen så det är ju bra, men jag undrar varför bara ge 2 kg utdelat på ca 12 timmar det kan ju inte va bra för magen?

Sv: För lite grovfoder?

Håller helt med dej, jag har försökt säga till henne men hon vet bäst. Blir så arg på henne. Ser ju att hästen lider och hon klagar på att den är slö och inte orkar med arbetet. Inte konstigt kanske!:cry:

fast det tycker jag är helt oki... har hästen ätit hela dagen i hagen så behöver den juh inte äta massor över natten.. ngn måste juh magen få vila lite oxå. Jag gjorde så att när mina hade bal i hagen så fick mina kanske max 2 kg var när dom kom in på kvällen.. Sen att hästen är slö när den ska ridas beror väl på att den ätit för mkt ute i hagen innan den ska ridas

Hästens mage ska inte vila. Den MÅSTE ha något i kanalen hela tiden, hästars tarmsystem är inte som människors. De är gjorda för att äta de flesta av dygnets timmar.

javisst,men vilken häst har mat i boxen som räcker hela natten tills dom får på morgonen igen? Inte är det mng iallafall,dom som har halm är givet..

Jag hade fri tillgång även till shettisen. Hästens mag-tarmsystem är jätteviktigt att hålla igång, problem i den regionen är både dyrt och onödigt. Att stå utan mat är verkligen ett jätteproblem för en häst.

Mina har def. det!
Även när jag har dom på spån så ser jag till att någon form av grovfoder finns som räcker hela natten.
Antagligen många andras hästar med.

fast det tycker jag är helt oki... har hästen ätit hela dagen i hagen så behöver den juh inte äta massor över natten.. ngn måste juh magen få vila lite oxå. Jag gjorde så att när mina hade bal i hagen så fick mina kanske max 2 kg var när dom kom in på kvällen.. Sen att hästen är slö när den ska ridas beror väl på att den ätit för mkt ute i hagen innan den ska ridas

Som gjort för att hästen ska få magsår med andra ord. Hästar har en konstant produktion av magsyra så blir det får långa mellanrum mellan måltiderna så tar magen mycket stryk. Ska helst inte vara mer än 3-4 timmars uppehåll.

Jag har alltid tyckt att det är bra med massa hö till mina hästar, minst 6-7 kg till natten och lika mycket ute på dagen. Det är araber ca 450 kg häst. Då finns det alltid mat och dom äter när dom är sugna. Jag har aldrig haft kolik el annat problem med magen på mina hästar när dom får mycket hö. Inte blir dom feta heller. Jag analyserar dock mitt grovfoder och anpassar tex mineraler och protein efter det.

javisst,men vilken häst har mat i boxen som räcker hela natten tills dom får på morgonen igen? Inte är det mng iallafall,dom som har halm är givet..

Våra har fri tillgång i hagen, och får runt 5-7kg på kvällen (16-19 beroende på väder), de har kvar lite på morgonen och dessutom pillar dom i sig en del halm också! :d

Så visst går det, bara man bryr sig och ordnar för dom!

Min får inget hö alls till natten, däremot fri tillgång på halm där en del är havrehalm med lite vall i. De kanske har en liknande lösning på grovfodret?

Kan tillägga att han brukar få 1 kg till frukost 2 kg lunch 2 kg runt 16 tiden och 2 kg till kvällen annars när han inte har en bal i hagen. Det är inte så länge han kommer ha det. Men tycker ändå att 2 kg under natten är för lite.:confused:

Hon klagar även på att han är så smal och dåligt musklad över ryggen. Han får även lite kraftfoder men jag tycker man ska ge mer hö om det går.

Hösilage runt 70 procent ts, kan va lite blötare i vissa balar.

Vad är det för häst vi pratar om? Ett halvblod, en shettis, en fjording?? Det beror ju helt på vad det är för häst hur mycket grovfoder den ska ha, samt hur värdena ser ut i grovfodret.

7 kg till en ponny eller ett lättfött kallblod tycker jag inte är för lite. Men det är för lite för ett stort halvblod som tävlas.

För lite grovfoder blir det ju inte om hästen står och äter på fri tillgång ute. Men förstås är det ju optimalt att kunna erbjuda hästen fri tillgång på grovfoder även inne, men dessvärre fungerar det ju inte på alla typer av hästar. Det är ju inte ok att ha en häst som är fetare än en tunna redan innan sommarbetet börjar.

Det är en d-ponny, som rids mycket och är ganska smal och omusklad. Absolut inte fet! Står hästen 12 timmar på stall med endast 2 kg hösilage, det tycker jag är djurplågeri...har alltid hört att den största fodergivan ska dom ha till kvällen, för att kunna sysselsätta sej i 12 timmar på box.
Hästar är ju inte som människor som sover ca 8 tim per natt direkt..utan ca 4 tim per dygn har jag fått lärt mej..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka