För lite fokus på hästen?

magruder

Trådstartare
Liksom alla andra gläds jag mycket åt R-G:s silvermedalj i OS, tro inget annat. Han är en beundransvärd ryttare och jag unnar honom denna framgång. Likaså läser jag med glädje i t.ex. Ridsport om de olika stjärnryttarnas framgångar på tävlingsbanorna. Även i vanliga dagstidningar när det skrivs något. Är numera inte aktiv ryttare utan följer allt inom ridsporten via Ridsport ända sedan tidningen började ges ut.

Men jag kan inte hjälpa att det är något jag funderar över: När det gäller R-G medaljritt läggs all fokus på honom, för en oinvigd framstår det nästan som om det var han själv som hoppade över hindren, att Ninja var med tycks enligt skribenterna inte ha någon direkt betydelse.

Jag är fullt medveten om att det krävs en ytterligt skickig ryttare för att lotsa fram en talangfull häst till olympiska framgångar, men om Ninja inte hade varit med hade R-G inte fått sin silvermedalj. Det skulle vara roligt om även den fyrbenta delen av ekipaget kunde få lite mer uppmärksamhet.

Kanske jag är ensam som funderar så här, jag vet inte.
Maggan

Sv: För lite fokus på hästen?

Det kan jag hålla med om, hästen och ryttaren är ju ett team och har gjort det tillsammans. Så lite mer kunde det ju stå om hästen.

Det kan jag hålla med om, hästen och ryttaren är ju ett team och har gjort det tillsammans. Så lite mer kunde det ju stå om hästen.

Håller även jag med, man jobbar tillsammans. Både häst och ryttare har i det här fallet gjort jätteprestationer.

Men det brukar vara människorna som får uppmärksamheten. I grund och botten tycker jag att människan (inte alla, men i allmänhet) anser sig mer betydelsefull än andra levande varelser. :grin: Jag hoppas att det kan ändra på sig :)

Håller även jag med, man jobbar tillsammans. Både häst och ryttare har i det här fallet gjort jätteprestationer.

Men det brukar vara människorna som får uppmärksamheten. I grund och botten tycker jag att människan (inte alla, men i allmänhet) anser sig mer betydelsefull än andra levande varelser. :grin: Jag hoppas att det kan ändra på sig :)

Ja, men det beror ju på hur man ser det.
En häst kan inte själv glädjas åt att det står om den i tidningen och en tv-intervju med en häst blir rätt så ointressant :angel:
Mediaintresse ligger ju inte direkt i hästens intresse, det är ett mänskligt mått på framgång och att värdera djur är inte samma sak som att förmänskliga dom!

Ninja har nog fått den uppmärksamhet han själv kräver! Och Roffe skulle inte kunnat bli OS-tvåa utan Ninja och tvärtom, det tror jag alla är medvetna om.

Ja, men det beror ju på hur man ser det.
En häst kan inte själv glädjas åt att det står om den i tidningen och en tv-intervju med en häst blir rätt så ointressant :angel:
Mediaintresse ligger ju inte direkt i hästens intresse, det är ett mänskligt mått på framgång och att värdera djur är inte samma sak som att förmänskliga dom!

Ninja har nog fått den uppmärksamhet han själv kräver! Och Roffe skulle inte kunnat bli OS-tvåa utan Ninja och tvärtom, det tror jag alla är medvetna om.

Nej, hästen bryr sig inte om vad som skrivs om den men ibland vet man som läsare nästan inte ens vilken häst ryttaren har ridit på.

Sen står jag fast vid det jag sa angående att många nedvärderar djuren. Därmed inte sagt att man ska förmänskliga dom heller, det finns mellanting också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka