För lång?

M

MizzBellie

Hej allihop
är det någon som vet om en domare kan döma ut en på en tävling om han tycker att man är för lång??? :confused:

Sv: För lång?

Dom kan väl ge dig lägre poäng på det allmäna intrycket och på din sits.. men så länge det inte inverkar negativt på din ridning och på hästen så ska dom inte ge dig lägre poäng på rörelserna vad jag vet..

Om du är uppenbart för stor för hästen så pass att det är skadligt för hästen har domaren rätt att blåsa ut dig, ja. Men jag tror inte det är särskilt vanligt förekommande direkt. Däremot kan ju sitsen bli lidande om du är alltför lång och därigenom hela ridningen och då påverkas naturligtvis poängen.

Hej,
Vet inte om de har rätt att göra det,´men jag skulle önska ( :bump: ) att det var rätt! väldigt rätt!

Så många som man nu ser rida sina ponnysar fastän de är förstora (Bara kanske för att det gått bra på den ponnyn? för att det är lättare att vinna lägre kategorier ibland?)'

Det borde vara rätt, men om det är det eller inte vet jag inte!

Jag vet att det är rätt. Domaren har rätt att göra det. Är dressyrdomaraspirant och vi har pratat om det på kurserna. Men som sagt, inte vanligt att man gör det för det blir ett jäkla hallå, ledsen ryttare osv. Så det är enbart av djurskyddsskäl i så fall, om någon är extremt mkt för tung och lång.

Tack för alla svar..
Jag kan säga som så att jag är INTE för tung iaf...

Inte domaren ensam. Domaren, överdomaren och tävlingsveterinären (om det finns) ska samråda. Om de är överens om att ryttaren är för stor för ponnyn (oavsett om det är längden, bredden eller vikten som gör att ekipaget är oproportionerligt) så skall ryttaren OCH målsman (samtidigt) meddelas. De skall också få veta att denna varning rapporteras till förbundet (med kopia till ryttarens distrikt). Förbundet har sedan tre månader på sig att fatta beslut (om avstängning eller inte).
När förbundet fattat sitt beslut meddelas ryttaren skriftligen. Om ryttaren sedan återigen tävlar samma ponny (om förbundet beslutat om avstängning) så publiceras överträdelsen i förbundets kalender (det är väl websidan numera).

Det är alltså förbundet som fattar själva beslutet.
TR säger inget om ifall ekipaget får starta eller inte på den tävlingen där domare & co anser ryttaren vara för stor.

Ylva skrev:
Inte domaren ensam. Domaren, överdomaren och tävlingsveterinären (om det finns) ska samråda. Om de är överens om att ryttaren är för stor för ponnyn (oavsett om det är längden, bredden eller vikten som gör att ekipaget är oproportionerligt) så skall ryttaren OCH målsman (samtidigt) meddelas. De skall också få veta att denna varning rapporteras till förbundet (med kopia till ryttarens distrikt). Förbundet har sedan tre månader på sig att fatta beslut (om avstängning eller inte).
När förbundet fattat sitt beslut meddelas ryttaren skriftligen. Om ryttaren sedan återigen tävlar samma ponny (om förbundet beslutat om avstängning) så publiceras överträdelsen i förbundets kalender (det är väl websidan numera).

Det är alltså förbundet som fattar själva beslutet.
TR säger inget om ifall ekipaget får starta eller inte på den tävlingen där domare & co anser ryttaren vara för stor.

jag vet en (B-ponnyryttare) som fick en kommentar längst ner på protokollet, typ "du är alldeles för stor för din ponny" och nåt mer, kommer inte ihåg riktigt vad, men domaren sa ingenting alls själv till ryttaren eller föräldrar eller nåt. bara den där skrivna kommentaren på protokollet. Får man göra så??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Magnus Ringmark är i Paris för att döma OS-dressyren - och säkerställa att hästarna mår bra inne på banan. Enligt honom har domarna en...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Sol
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V