För korta kryssjordar på nya regntecket!

M

madeleine71

Idag gjorde jag ett riktigt kap när jag hittade ett ThermoMaster Superfit Rain i förra årets färger. Att täcket är grön/svart istället för grå/svart tyckte jag inte gjorde någonting så när expediten sa att det fanns ett 165-täcke med 25% rabatt blev jag väldigt glad. Glädejn varade inte så värst länge... När jag kom hem och provade täcket på hästen så upptäckte jag att det låg väldigt bra över ryggen och bogen men att kryssjordarna var alldeles för korta! :mad:
Trots att jag spännde ut dem på det vidaste så satt de inte löst under magen vilket jag vill att de skall göra. Nu går de att knäppa dem, men det finns inte någon som helst marginal (varför tillverkar de täcken med SÅ korta jordar?! :confused: )
Eftersom täcket låg bra för övrigt och jag verkligen behöver ett nytt regntäcke så tänkte jag att jag skulle förlänga kryssjordarna på något vis. Skarva på mitten och sy fast en liten bit av något liknande band. Då är bara frågan vilken sorts band?! Någon som har förslag på vad man skall använda eller som kan komma på en bättre lösning? Tips mottages tacksamt!

Sv: För korta kryssjordar på nya regntecket!

Om jag var du skulle jag isåfall skarva med brett resårband. Dels för att det är elastiskt och dels för att det nog är svårare att få tag på så brett nylonband.

Det är redan lite resår i själva fästet för kryssjordarna men det kanske kan behövas mer, bara det håller!
Jag funderade på att klippa av ett bilbälte och skarva med, de är nog tillräckligt breda men frågan är väl hur lätt det är att sy i så tjockt band. Det måste ju hålla i längden så det är lika bra att göra det ordentligt från början!
Vad som nästan irriterar mig mest är att jag hade tänkt köpa vintertäcket också om regntäcket passade för jag gillar modellen och materialet, men nu känns det inte lika intressant längre när jag vet att jag förmodligen behöver börja med att sy om det andra täcket också om jag köper ett.

Tack för tipset om resår ivarjefall!

Senast ändrad av en moderator:

jag har köpt samma täcke och upptäckte samma problem!! Det är ju öppningar precis under spännena som man ska trä in x-gjorden i innan man knäpper, men jag kunde inte få genom gjorden där för att själva grejen man reglerar längden med satt längst ut och var för tjock för öppningen...

I sytillbehörs och textilaffärer kan du köpa sådana breda/grova nylonband! Mät bara bredden och fråga efter det, borde inte vara svårt att få tag på :)

Jag drog också ut banden på det yttersta och med lite trixande lyckades jag få igenom spännena genom hålen men det blir ju förmodligen ett väldigt slitage där banden skall träs igenom ifall spännena sitter så långt ut och behöver träs igenom varje gång, för att inte tala om vilket pill det är att peta igenom dem! Nej, det får nog bli till att skarva så pass mycket att spännena inte behöver träs igenom och samtidigt kan man ju passa på att försöka hitta rätt ställe för skarven, så att den hamnar mot hästen och inte syns under det yttre bandet! Det där blev lite konstigt formulerat..

Tack, jag skall mäta imorgon! Det är nu man ångrar att intresset för syslöjd aldrig var vidare stort... Är lite rädd att förstöra det fina täcket.

Jag brukar vända mig till ett av skomakerierna i vår stad om jag behöver laga något på mina hästtäcken. De kan muttra lite om att det är hästhår trots noggrann rengöring innan eller att det luktar men då brukar de å andra sidan laga det direkt så det inte behöver ligga kvar. De har gjort ett utmärkt jobb varje gång. Har du ett sprillans nytt täcke så borde det inte vara något problem. :rofl:

precis vad jag tänkte säga! Det finns "sadelgjord" remmar att köpa på sy och tyg affärer (man använder det när de klär om möbler) :)

glöm inte att "bränna" ändarna när du klippt i dem (nylon)

jag har ett precis likadant täcke som du har och jag finner då inga svårigheter med gjordarna.. då är min häst en lagomt rund kille på 175 ändå..

Har du provat att INTE korsa gjordarna? Då brukar dom räcka även till den fetaste fete.

//kristel, stolt ägare till tjok häst i 165 stl-klassen

Colombia_Girl skrev:
precis vad jag tänkte säga! Det finns "sadelgjord" remmar att köpa på sy och tyg affärer (man använder det när de klär om möbler) :)

Sådan sadelgjord är inte i nylon, utan ofta i jute. Ville bara säga det.

Min kille är en nordsvensk brukshäst med sommarhull. Jag tycker ändå att gjordarna borde vara tillräckligt långa! Skulle de ha ca 30-40 cm längre gjordar så skulle de förmodligen gå på varenda häst, allt ifrån smäckrare raser till kraftiga kallblod.

Kryssgjordarna ska inte sitta löst under magen på hästen, då blir skaderisken jättestor! Min kompis häst fastande med bakbenet i gjorden, ingen trevlig syn plus att hästen nu är livrädd för täcken. Ska bara vara en handflata mellan gjordarna och hästen, så har alla hästar på stallet nu och det är ingen som har ont av det.

haha jag menade de på täcket juh :)

Att gjordarna inte skall sitta för löst är jag naturligtvis medveten om men sitter de för hårt så medför det ju att regnet rinner ner utmed jordarna och när man hämtar in hästen så har det blivit ett blött kryss i pälsen under magen vilket inte kan kännas speciellt angenämt för den stackars hästen. Jag tycker att lagom hårt spända gjordar skall hänga så pass fritt att de inte sitter emot magen och det är tyvärr omöjligt att få till det på det viset med dessa korta jordarna.

Mvh
Madeleine

Tack för tipset! Hade garanterat glömt det ifall du inte påpekade att det måste göras!

Ligger täcket på lika bra ifall man inte kryssar jordarna? De är ju påsydda i en riktning bakåt/framåt för bästa passform..?

Om du skarvar i själva gjordarna riskerar du inte att förstöra täcket =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka