För hög proteinhalt?

Silver Girl

Trådstartare
Har fått analysen på vårt hösilage och räknat ut en bra giva. Problemet är bara att andelen smältbart råprotein/MJ är högt (8.6) vilket leder till relativt hög proteingiva. Vill inte minska på grovfodergivan.
Vad kan hända vid hög proteinhalt? Är det farligt på något sätt?

Vill helst kunna ge detta hösilage då det finns i stallet. Vill jag ge annat grovfoder måste jag själv köpa in (vilket jag förstås gör om nödvändigt, men slipper gärna).

Sv: För hög proteinhalt?

Det gör inget att det blir proteinöverskott, eftersom det komemr från grovfodret! :D

Tack för svaret, det leder dock till en följdfråga:

I ditt svar låter det som att protein från kraftfoder är sämre. Betyder det att jag som kraftfoder ska försöka ge något med lite protein? (Hade tänkt havre + lite betfor att blanda mineraler i.)

Med det höet så kan det vara så att du inte behöver något kraftfoder alls, istället.

Med det höet så kan det vara så att du inte behöver något kraftfoder alls, istället.

Nej, egentligen skulle jag nog kunna lägga på några kilo hösilage och låta det vara bra med det. Men då kraftfoder ges till alla hästar 2ggr dagligen så vill jag ju ge min något samtidigt + för att blanda mineraler i.
Sedan blir det också praktiskt svårt med så stora mängder. Morgongivan måste ju hinna ätas upp innan utsläpp, och lunchgivan måste anpassas till att de andra två i hagen är ponnyer (varav en mkt lättfödd) och vi vill helst ge samma mängd/häst så de äter upp ungefär samtidigt.

Men kan ju ge större mängd till natten, samt symbolisk kraftfodergiva... Ska fundera mera...;)

Senast ändrad:

Men kan ju ge större mängd till natten, samt symbolisk kraftfodergiva... Ska fundera mera...
Den varianten kör jag sedan lång tid tillbaka. Det innebär att i praktiken att de får fri tillgång inne. Så jag vet egentligen inte hur många kilon var häst får men jag vill att de precis äter den sista tuggan innan frukost.

I ditt svar låter det som att protein från kraftfoder är sämre. Betyder det att jag som kraftfoder ska försöka ge något med lite protein? (Hade tänkt havre + lite betfor att blanda mineraler i.)
Protein från grovfoder är bättre, för att det spjälkas längre bak i tarmsystemet - om jag fattat rätt.

För att inte snärja in mig i något jag inte reder ut så rekommenderar jag att du läser ffa HelenaHandbergs inlägg i den här gamla tråden:
Varför okej med överskott från GROVFODER??

Jag hade ett hösilage med en kvot på 9.1 förra året, o det åt mina shettisar fri tillgång av.

skulle nog oxå gissa att du inte behöver ge kraftfoder, men betfor kan man ju ge lite bara för att de sak få något om det är så... Förstår att det kan bli svårt i hagen men skulle satsa på fr tillgång på natten i så fall :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30